חדשות בעולם

המודיעין הגרמני: איראן פועלת להשיג נשק להשמדה המונית

בגרמניה סירבו עד עתה להודות כי איראן מפרה בשיטתיות את הסכם הגרעין, אלא שלאחרונה, לאור הפרסום הפומבי של סוכנות הביון שלה, המדיניות תשתנה ותיעשה קשיחה יותר כלפי טהראן. בתוך כך, פומפאו דוחק בגרמנים להוציא את חיזבאללה אל מחוץ לחוק

ראש קרב גרעיני (צילום: שאטרסטוק)ראש קרב גרעיני (צילום: שאטרסטוק)
אא

סוכנות הביון של גרמניה הודיעה כי איראן פועלת לרכישת טכנולוגיות לייצור נשק להשמדה המונית. בדוח הובא כי כמה ניסיונות כאלו סוכל על ידי גרמניה, כאשר באחד מהם ניסתה חברה גרמנית למכור לטהראן מכונה לייצור טילים. לפי המסמכים שנחשפו, הממשל בטהראן אינו היחיד שעמל להשיג נשק בלתי קונבנציונלי. גם קוריאה הצפונית, סוריה ופקיסטן פועלות להחזיק נשק להשמדה המונית.

"יש לזכור מבחינה זאת את הרפובליקה האסלאמית של פקיסטן, הרפובליקה האסלאמית של איראן, הרפובליקה הדמוקרטית של קוריאה (קוריאה הצפונית) והרפובליקה הערבית הסורית. שירותי הביון של מדינות אלה, בדרכים רבות, מעורבים בפעילויות הפצה בלתי חוקיות ברחבי העולם תוך שימוש במבנים עסקיים", נטען בדוח שנכתב במאי.

סוכנות המודיעין הגרמנית טענה כי איראן "עושה מאמצים להרחיב את ארסנל הנשק להשמדה המונית שלו". לדבריה, הסוכנות תמשיך "לעקוב האם איראן ממלאת את התחייבויותיה בצורה עקבית להסכם הגרעין שנחתם ב-2015".

כעת, עם פרסום הדוח, מעניין יהיה לראות כיצד תנהג גרמניה, שהייתה בין המעצמות החתומות על הסכם הגרעין, עם איראן והאם תפעל להטלת סנקציות נוספות.

בחודש שעבר, שנה לאחר פרישת ארצות. הברית מהסכם הגרעין, הודיע הנשיא האיראני, חסן רוחאני, שארצו תשוב להעשיר אורניום לרמה גבוהה בתוך 60 יום ותפסיק להעביר למדינות אחרות אורניום מועשר ומים כבדים, כפי שמחייב ההסכם. שר החוץ האיראני, מחמוד ג'וואד זריף, הוסיף: "אחרי שגילתה סבלנות במשך שנה, איראן נסוגה מצעדים שארה"ב הפכה לבלתי אפשריים". לדברי זריף, למדינות החתומות על ההסכם יש "חלון הזדמנויות צר" לשינוי ההחלטה.

בעקבות ההודעה, באיחוד האירופי. אמרו כי הם "מודאגים מאוד", ובהודעה שפורסמה נכתב כי האיחוד, ושרי החוץ של בריטניה, גרמניה וצרפת אשר עדיין חתומות על ההסכם, "נותרים מחויבים לשימור ההסכם ותנאיו, שמהווים הישג משמעותי למאבק העולמי נגד הגרעין".

"אנו קוראים לאיראן להמשיך ולקיים את תנאי ההסכם וההתחייבויות שבו כפי שעשתה עד כה, כדי למנוע הידרדרות", נכתב בהודעה. "אנחנו דוחים בתוקף כל ניסיון לאולטימטום, ונבחן את התנהלותה של איראן תחת תנאי ההסכם הקיים".

בתוך כך, במהלך פגישה היום בברלין, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו דחק בקנצלרית אנגלה מרקל ללכת בדרכה של בריטניה ולהכריז על חיזבאללה כארגון טרור. "אנו מקווים לקבל את עזרתה של גרמניה, ודיברנו על זה היום, בהכרה בחיזבאללה כישות מאוחדת ולהוציא אותה מחוץ לחוק בגרמניה, כפי שעשתה בריטניה מוקדם יותר השנה", אמר פומפאו בשיחה עם עיתונאים.

תגיות:גרמניההסכם הגרעיןנשק גרעיניאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה