חדשות בארץ

במזרח התיכון מנמיכים ציפיות: "צריכים שלום, לא סדנה בבחריין"

בבית הלבן מתאמצים להציג את התכנית כמיטיבה עם העם הפלסטיני ושכניו באזור, אך בגדה ובעזה הודפים בתוקף את מאמצי הממשל ואומרים כי "פלסטין לא למכירה". במקביל, ישיבות חירום להצלת הכלכלה הפלסטינית שעשויה להביא למיטוט הרשות

אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטינית (צילום: נאסר אשטאיח, פלאש 90)אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטינית (צילום: נאסר אשטאיח, פלאש 90)
אא

הפלסטינים אינם זקוקים לסדנת בחריין כדי לבנות את עצמם, אלא זקוקים לשלום", כך הצהיר היום (ראשון) שר האוצר הפלסטיני, שוקרי בשארה, שכינה את הוועידה האמריקנית בבחריין כ"לא מציאותית".

את הדברים אמר בכינוס חירום של שרי האוצר של הליגה הערבית בקהיר, שנערכה על רקע המשבר הכלכלי החמור ברשות הפלסטינית, שלדברי גורמים בכירים בישראל, עשויה למצוא את עצמה בעוד שבועות בפני קריסה טוטלית. הפגישה גם נערכה במין התרסה על ממשל טראמפ שמשיק בעוד כיומיים את הסדנה הכלכלית שעשויה להוות את יריית הפתיחה לתכנית השלום האמריקנית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בפגישה היום הוחלט כי העולם הערבי, בהובלת נציגי הליגה הערבית, יקים רשת ביטחון כלכלית, שתהווה ערובה להמשך קיומה ויציבותה של הרשות הפלסטינית. על פי הסיכומים שנחתמו באפריל האחרון, יועבר תמיכה כספית של כ-100 מיליון דולר בכל חודש, לכיסוי הוצאות הביטחון והחינוך.

בדבריו, טען השר הפלסטיני כי המצב הכלכלי הרעוע של רמאללה, נובע בשל החלטת ישראל לעכב כספים, ביניהם כספי המיסים שקוזזו בתחילת השנה בעקבות תמיכתם בטרור. בשארה קרא למדינות ערב נוספות להתאמץ להגדיל את הסכום ל-155 מיליון דולר בחודש.

מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל רייט אמר בכנס כי הגירעון הכלכלי של קופת הרשות, התרסק ל-700 מיליון דולרים בשנה האחרונה, וזאת, לטענתו, בשל הקפאת כספי המיסים שמעבירה ישראל, 70% במספר, לרשות הפלסטינית.

לישראל אין שום זכות להפחית כסף מהחזרי המס", תקף אל רייט. "יש להכיר בענישה הכלכלית של ישראל כלא חוקית". השרים כינו קיזוז הכספים מצד ישראל "התנהגות פיראטית" וקראו לקהילה הבינלאומית לגנות את המדיניות וללחוץ על ישראל להעביר את הכספים במלואם.

בנוסף לרשות הפלסטינית, שכזכור מחרימה כמעט לחלוטין את הוועידה האמריקנית, גם בלבנון מנמיכים ציפיות, ומודיעים כי חרף צירופם לתכנית השלום שעשויה להזרים להם מאות מיליארדי דולרים, הם "לא ישנו את המדיניות של לבנון שכוללת פתרון של קבע לפליטים הפלסטינים בלבנון". לדברי נוביה ברי, יו"ר הפרלמנט בלבנון, למרות המצב הכלכלי הקשה שאליו נקלעה לבנון, "מי שחושב שמיליארדי דולרים יכולים לכופף את לבנון ולגרום לה לבגוד בעקרונות שלה - טועה".

בתוך כך, מצרים וירדן הודיעו על שיגור משלחות לבחריין בראשות סגני שר הכלכלה של ארצם. בהודעת משרד החוץ הירדני הודגש כי המשלחת תחדד את המסר לפיו "אף פתרון כלכלי לא יחליף פתרון פוליטי שיסיים את הכיבוש הישראלי בגדה המערבית ויקים מדינה פלסטינית".

היום, בהמשך לדיווח אתמול ברויטרס על הקמת קרן השקעות של 50 מיליארד דולר לשיקום כלכלת הרשות והמדינות השכנות, בבית הלבן אישרו את הדיווח, ומסרו כי 5 מיליארד דולר מתוכם יושקעו ביצירת מסדרון בין הגדה המערבית לרצועת עזה. בגדה ובעזה מיהרו לדחות את ההצעה, ואמש אמר יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי "אסור לעסקת המאה לעבור כי היא מהווה את סופה של המטרה הפלסטינית". גם בחמאס זעמו על ההצעות האמריקניות ואמרו כי "פלסטין לא עומדת למכירה".

תגיות:הרשות הפלסטיניתהגדה המערביתפלסטיניםעסקת המאהבחרייןהליגה הערבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה