פוריות

הוויטמינים שיעזרו לכם לשפר את הפוריות

אנשים לא תמיד יודעים עד כמה מחסור בוויטמינים שונים עלול להשפיע על הפוריות, הן של נשים והן של גברים. אלו ויטמינים מומלץ ליטול לקראת הריון?

  • ז' תמוז התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ילד. המשאלה המרכזית של כל זוג שרוצה להקים משפחה. לא מעט זוגות נתקלים בקשיים כאלה ואחרים בפוריות. אך בעוד שבמקרים מסוימים מדובר בבעיות מורכבות, הרי שבמקרים רבים מדובר בבעיות פשוטות, שניתנות לפתרון בקלות – לפעמים אפילו רק בשינוי תזונתי או בתוספת ויטמינים.

כן, לעיתים, חוסר בוויטמינים מסוימים עלול לגרום לשינויים ברמות ההורמונים בגוף, ולהוביל לקשיים בקליטת הריון. ישנם לא מעט סוגים של ויטמינים שעשויים לסייע באיזון של רמות ההורמונים בגוף ולשפר את הפוריות, הן של הגבר והן של האישה.

כמובן, נציין שלא מדובר בהמלצה לטיפול, אלא רק במידע כללי. מומלץ להתייעץ עם רופא או תזונאית לפני נטילה של תוספי תזונה.

אז אלו ויטמינים עשויים להשפיע על הפוריות?

 

ויטמין A

ויטמין A הוא ויטמין חשוב, אשר מכיל נוגדי חמצון הכרחיים. מומלץ ליטול אותו לקראת הריון, וגם במהלך ההיריון. ויטמין A עוצר בייצור הריר הצווארי. גם אצל גברים, מחקרים מראים שמחסור בוויטמין A פוגע בפוריות. כדאי לשים לב, שעדיף ליטול ויטמין A מן הצומח, ולא כזה שמגיע מבשר (רטינול). מלבד נטילת הוויטמין כתוסף תזונה, אפשר לקבל אותו בתזונה נכונה ממוצרים כמו ביצים, שמן דגים, עלים ירוקים, פירות וירקות שצבעם צהוב, תרד וגם גזר.

 

ויטמין B לסוגיו

ויטמין B6 מסייע לאיזון רמות האסטרוגן אצל נשים, ובכך לסייע בפוריות האישה. ויטמין B12 משמעותי לשיפור הפוריות אצל הגבר.

ניתן ליטול תוסף B קומפלקס, אשר מסייע לאיזון הורמונאלי באופן כללי. את מגוון ויטמיני B אפשר למצוא גם במזונות כמו ביצים, דגנים מלאים, שעועית ושאר קטניות וגם אגוזים.

 

ויטמין C

ויטמין C יעיל גם הוא לשיפור הפוריות הן אצל גברים והן אצל נשים. הוא חשוב במיוחד לנשים אשר נוטלות תרופת clomid המיועדת לעידוד ביוץ. עם זאת, חשוב להיזהר שלא ליטול כמויות גדולות מידי של הוויטמין, משום שאצל נשים במיוחד, נטילה עודפת עלולה לגרום לתוצאות הפוכות, ולפגיעה מסוימת בפוריות. מומלץ ליטול עד 1000 מ"ג ויטמין C ליום, הן לגברים והן לנשים.

 

ויטמין E

ויטמין E הוא ויטמין חשוב מאד לפוריות הגבר. מחקרים הראו שגברים שאובחנו בתת פריון, והוסיפו ויטמין E לתפריט היומי שלהם, הגדילו את כמות ההריונות ללא טיפולים בלא פחות מ-20%.

גם אצל נשים, ויטמין E תורם לאיזון הורמונאלי, ומשפר את איכות הביציות. כדאי לדעת שנשים שנטלו גלולות לאורך שנים עלולות לסבול מחסר בוויטמין זה יותר מנשים שלא עשו שימוש בגלולות.

בנטילת ויטמין E חשוב לשים לב שנטילת ברזל פוגעת בספיגה של הוויטמין, וכן להיפך. לכן אם נוטלים את שניהם, יש להפריד ביניהם ולא ליטול אותם בסמיכות.

מלבד תוספי התזונה, אפשר לצרוך ויטמין E במזונות כמו אגוזים ושקדים, גרעיני חמניות, שמן נבט חיטה ושמן צמחי בכבישה קרה, ירקות בעלי עלים ירוקים, מולסה, אבוקדו, דגנים מלאים וביצים.

 

חומצה פולית

חומצה פולית ידועה כחשובה לשמירה על בריאות העובר, ולכן לנשים מומלץ ליטול תוסף של חומצה פולית עוד לפני ההריון, כדי שיהיה קיים בגוף. אך החומצה הפולית מסייעת גם בסוגים שונים של בעיות בפוריות הגבר, ולכן גם לגברים מומלץ ליטול אותו. יש ליטול לפחות 400 מק"ג ליום, ומומלץ ליטול אותו יחד עם ויטמין C, המסייע בספיגה שלו.

אפשר למצוא חומצה פולית במזונות כמו עוף, דגנים מלאים, פירות הדר, קטניות ועלים ירוקים.

 

מגנזיום

מחסור במגנזיום מקושר לבעיות פוריות וגם להפלות חוזרות. מומלץ ליטול 200 מ"ג ליום, ואפשר למצוא אותו גם במזונות כמו שעועית, אורז מלא, שיפון, כוסמת, דוחן, מולסה, בננות וירקות ירוקים.

 

אבץ

מחסור באבץ עלול להביא לא רק לירידה בפוריות האישה, אלא גם להגביר סיכון להפלה. היעילות של האבץ היא בכך שהוא מסייע לגוף לנצל את האסטרוגן והפרוגסטרון בצורה טובה יותר. לא רבים יודעים שגם מחסור מועט באבץ עלול לגרום לירידה בפוריות, הן של הגבר והן של האישה. המחקרים מראים שגברים שנטלו אבץ בקביעות העלו את רמת הפוריות שלהם בעשרות אחוזים.

אם נוטלים אבץ לאורך תקופה ארוכה, חשוב להיזהר ממחסור בנחושת, וליטול גם תוסף נחושת.

אפשר להשיג אבץ ממקורות מזון רבים, כמו בשר בקר ועוף, דגים, ביצים, דגנים מלאים, שיבולת שועל, שיפון, אגוזים, קטניות, פטריות, דלעת, גרעיני חמניות ועשב חיטה.

 

סלניום

הסלניום הוא אנטי אוקסידט, אשר מסייע מאד בפוריות הגבר. לגברים הסובלים מבעיות פוריות מומלץ לדאוג לחידוש של אספקת הסלניום לגוף באופן קבוע. גם אצל נשים, סלניום עשוי לעזור במניעה של הפלות.

אפשר לצרוך סלניום במזון במוצרים כמו כבד, טונה, דגנים מלאים, סובין, שומשום ונבט חיטה.

 

חומצות אמינו – L-Carnitine

חומצות האמינו האלה משפרות באופן משמעותי את פוריות הגבר והאישה. החומצות הללו מספקות אנרגיה לתאי הגוף, מה שמשפר את הפוריות, במיוחד כאשר האישה בגיל מתקדם.

 

חומצות אמינו – L-Arginine

חומצות אמינו מסוג זה מחזקות את פוריות הגבר. אצל נשים, הן מסייעות לתחזוקה של רירית רחם בריאה, וכן לשפר את איכות הביציות. מומלץ ליטול בין 1500-4000 מ"ג ביום, על קיבה ריקה.

כמו כן, אפשר למצוא חומצות אמינו מסוג זה במאכלים כמו בשר, דגים, ביצים, שומשום, שקדים, קינואה, שעועית, אורז, עדשים רחבים, זרעי דלעת וגרעיני חמניות.

 

מנגן

המנגן משפיע על חילוף החומרים של האסטרוגן. לכן, מחסור במנגן משפיע באופן משמעותי על פוריות האישה. ניתן למצוא את המנגן במזונות כמו שיבולת שועל, קטניות, אגוזים, ערמונים, תרד וגם תה.

תגיות:ויטמיניםפוריות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה