מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מה מברכים על שניצל תירס? האם מותר לשקר לילד? והאם מותר לעבור באור אדום?

מקבץ שו"ת 110 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ב תמוז התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם יש בעיה של גזל/בעיה הלכתית להשליך אשפה בפח אשפה של בנין ליד ולא של הבניין שלנו? הפח בבניין שלנו הוא במקום חשוך ובקומה 3-, ואילו הפח של הבניין ממול ממש קרוב לכניסה של הבניין שלנו. השכנים מקפידים ע"כ, ורשמו שיש בזה בעיה של גזל. האם זה נכון? מותר או אסור לעשות כן?

מאחר שהפח שלהם, אסור להשליך לשם אשפה.

* * *

2. האם מותר לבן גדול לספר את שיער אימו?

מעיקר הדין מותר.

מקורות: כי מותר לספר את הוריו כשאין חשש שיגרום לחבורה וכמו שכתב בשו"ת שבט הקהתי חלק א' (סימן ר"ס). ומעיקר הדין אין איסור לבן לראות את שיער אמו, וכמבואר בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ה' (סוף סימן ל"ז).

* * *

3. מהי הברכה על שניצל תירס?

לפי מה שמצאנו שנבדק בטבעול וזוגלובק, וכפי שמייצרים אותו כיום, הרוב הוא תירס, והשאר נועד רק להדביק את התירס. לכן ברכתו בורא פרי האדמה.

* * *

4. הייתי בשבת האחרונה במלון מהדרין. כשחזרתי הביתה גיליתי שבטעות לקחתי מגבת מהמלון, והמגבת שלי נשארה שם... האם עלי להחזיר את המגבת? או העובדה שהמגבת שלי נשארה שם כבר מכפרת על כך?

בוודאי מוטל עליך לדאוג להחזיר את המגבת לבית מלון.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. יש לי קצת פצעים בפנים, ויש לי משחה רפואית ממרשם רופא שאני צריכה לשים אותה פעמיים ביום. האם מותר בשבת? לגבי משחה, לדוגמא כשיש פצע או גרד בעור או כאב מפריע מאד, האם מותר לשים משחה? יש לציין שבמקרה כזה אלו משחות שנספגות בגוף. אם השפתיים יבשות מאד בשבת או חתוכות וסדוקות באופן שמפריע מאד, האם מותר בשבת לשים שפתון או משחה להרגעה? והאם משחה לשפתיים צריכה הכשר?

אמנם מצד איסור ממרח אפשר להקל באופן שכל המשחה נבלעת בעור היטב (משנה ברורה סימן שט"ז ס"ק מ"ט. שמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' פרק ל"ג הערה ס"ד בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל. חזון עובדיה שבת חלק ג' עמוד שפ"ד), אולם עדיין יש בזה משום איסור רפואה בשבת. ורק אם את מרגישה כאב בכל הגוף, או הולכת לשכב במיטה מחמת הכאבים, מותר (שלחן ערוך ורמ"א סימן שכ"ח סעיף י"ז, ל"ז).

אם יש במשחה טעם טוב היא צריכה הכשר. ואם לא - אין צורך בהכשר.

* * *

6. אני אומרת לפעמים לבני בן השנתיים דברים שאין לי כוונה לעשותם, למשל כשהוא רוצה ממתקים בחנות, ואני אומרת לו שיש בבית ובבית אביא לו (ללא כוונה להביא לו אחר כך, כמובן שאני לוחשת לעצמי בלי נדר) - האם זה נכון לנהוג כך?

ודאי שאין לנהוג כך, כי זה מלמד ומרגיל אותו שלא לומר אמת. וכך מפורש בגמרא מסכת סוכה (דף מ"ו עמוד ב'), שאין לאדם לומר לילד קטן שיתן לו דבר מה ולבסוף לא יתן לו, מפני שזה מלמד אותו לשקר. והביאו על זה את הפסוק בירמיהו (פרק ט' פסוק ד'), "למדו לשונם דבר שקר".

* * *

7. האם מותר להושיב ילד/תינוק על השולחן? האם מותר להעביר את הילד מעל השולחן לזה שיושב ממול? אשמח לתשובה, אם אפשר גם עם מקורות.

יש מקורות שאין ללכת על גבי שולחן שמניחים עליו גם ספרי קודש (ספר חסידים סימן תתק"כ), וכן שלא ללכת על גבי שולחן שאוכלים עליו (ספר יוסף אומץ סימן ס"ד). אולם להעביר תינוק באוויר מעל גבי שולחן כנראה שאין חשש. ומכל מקום בספר סגולות רבותינו (עמוד 390 בהערה) הביא מספר שאלת רב חלק ב' (עמוד ע"ד אות ה') בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א שהעולם מקפידין שלא להעביר תינוק מעל השולחן.

* * *

8. האם מותר לשמוע שירים דתיים, שגם מוזכר בהם שם ה׳, בזמן המקלחת?

אם יש שירותים בחדר המקלחת - אין לשמוע שם שירי קודש. ואם אין שם שירותים - אין איסור מעיקר הדין (ראה בשו"ת יביע אומר חלק ה' חלק אורח חיים סימן י"א).

* * *

9. האם נעליים הפוכות בבית הן מזל רע?

אין שום בעיה שיהיו נעליים הפוכות, ואינו גורם לשום מזל רע. ומכל מקום מנהג התימנים והבבלים להקפיד בזה.

מקורות: ראה בספר סגולות רבותינו (עמודים 382-383), ששאל את הגר"ח קניבסקי שליט"א, שיש שמקפידים שלא יהיו מנעל וסנדל הפוכים, וכשרואים אותם הפוכים מיד מסדרים אותם שתהיה הסוליה לכיוון הקרקע, האם יש מקור למנהג זה? והשיב לו הרב: אינו הלכה, אלא שאין צריך להיות משונה מכולם. אמנם ראה שם בהערה פ"ב שהביא מהגר"י רצאבי שליט"א בספרו שלחן ערוך המקוצר חלק ד' (סימן קמו סעיף ב' סק"י ד"ה ומה) שאצל התימנים נהגו להקפיד בזה מפני שהדבר נראה כחסרון כבוד לשוכן שמים יתעלה. ושכן גם מנהג הבבלים נ"י וכמו שהעיד הגר"י הלל שליט"א. ולעומת זאת הביא משו"ת אומנות נהוראי (יורה דעה סימן כ"ב) שכתב בשם הגר"מ מאזוז שליט"א שלא שמענו על דבר זה, ונחוש בעלמא הוא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. האם יש איסור הלכתי לחצות את הכביש כשהרמזור אדום?

הגר"ש וואזנר זצ"ל בשו"ת שבט הלוי חלק י' (סימן רצ"א) מביא מקורות שיש חיוב לקיים את התקנות שנעשו על ידי השלטון למנוע אסונות, ועל פי זה כתב שם: "וממילא פשוט דאסור על פי הלכה לעבור ברמזור אדום בכל הזמנים, גם כשאין מכוניות מתקרבות ממש דהירוס הסדר מביא לידי סכנה בנפש כידוע", יעוין שם.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה