ונשמרתם

אחת ולתמיד: כמה קרם הגנה למרוח? ומה אומרים המספרים שעל התכשיר?

כמה קרם הגנה יש למרוח? האם שחייה בבריכה מורידה את קרם ההגנה? מה עושים עם תינוקות וילדים קטנים? וכיצד ייתכן שמרחנו ובכל זאת נשרפנו? אחת ולתמיד – כל מה שרציתם לדעת על קרם ההגנה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החום הכבד והשרב הבלתי נסבל, מזכירים לכולנו את הסכנה שבקרני השמש הקופחת. כיום כולם יודעים שלפני יציאה מהבית (ואגב, לא רק בימי הקיץ) חובה גמורה להתמרח בקרם הגנה. אבל רגע, איזה קרם הגנה לבחור? מה אומרים המספרים שעל התכשיר? וכמה בכלל צריך למרוח?

ראשית, כדאי לדעת: הקרינה של השמש מורכבת מקרניים באורכים שונים. תכשירי ההגנה המוכרים לנו באים בעיקר כדי לפעול נגד הקרינה הנראית לעין, כאשר דרך פעילותם היא כמו מראה – הם קולטים את הקרינה ונספגים בשכבה העליונה של העור.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בוחרים תכשיר: על כל המסננים מופיעות האותיות SPF)ראשי תיבות של Sun Protection Factor) כאשר המספרים המופיעים לצד הכיתוב נעים לרוב בין 15 ל-100. המשמעות היא מדד הזמן שבו העור מוגן מפני כוויות. כלומר: אם ללא מריחת קרם, עורכם היה מתחיל להאדים אחרי עשר דקות, ברגע שתמרחו עליו תכשיר במספר 20, תוכלו להכפיל את הזמן הזה פי עשרים, ותהיו מוגנים למשך 200 דקות. חשוב לדעת שהתכשיר בעל המספר הגבוה אינו בהכרח יעיל יותר, אלא מחזיק מעמד למשך זמן רב יותר.

אז באיזה מספר לבחור? לרוב האוכלוסייה מומלץ להשתמש בתכשיר במספר 30 ומעלה.  תכשירים במספר גבוה יותר מומלצים לאנשים בעלי עור רגיש במיוחד. בתכשירים במספר גבוה מ-50 לא נמצא יתרון משמעותי בהגנה על העור. אם מרחתם קרם הגנה ולאחר שיצאתם לשמש העור שלכם האדים ונשרף, כדאי שתעברו לקרם בעל מספר גבוה יותר.

מה משמעות הכיתוב UVA? תכשירים שמופיע עליהם הכיתוב UVA, הם כאלו שיכולים למנוע כוויות שמש ובנוסף לעכב את הזדקנות העור ולהקטין סיכוי להתפתחות מחלות קשות. בדרך כלל תכשירים כאלו מסננים לפחות 90% מהקרניים המסוכנות.

מרחנו ונשרפנו, כיצד ייתכן? הבעיה היא כנראה שלא מרחתם כמות מספקת של קרם, או שלא חזרתם על המריחה כעבור מספר שעות. לכן אינכם מוגנים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אז כמה למרוח? ההנחיה היא למרוח שכבה אחידה של החומר על פני הגוף, בכמות השווה בערך ל-2 מ"ג חומר. אם מורחים פחות, אז רמת ההגנה יורדת בהדרגה, ובכל מקרה יש להקפיד על מריחה כפולה – בפעם הראשונה כחצי שעה לפני היציאה מהבית, ובפעם השנייה ממש לפני החשיפה אל השמש.

מאיזה גיל למרוח? תינוקות עד גיל שישה חודשים פטורים מקרם הגנה, מאחר שהוא מכיל רכיבים שאינם בריאים להם. לפי הנחיית משרד הבריאות - מומלץ שלא לחשוף אותם בכלל לשמש בשעות החמות של היום (בין 10:00 ל-16:00). אם בכל זאת חושפים אותם יש להלבישם בבגדים ארוכים ובכובע שמש. לגבי פעוטות וילדים גדולים יותר – יש לנקוט במשנה זהירות ולהשתמש במספר גבוה של קרם הגנה.\

האם בעלי עור כהה מוגנים יותר מבעלי עור בהיר? בוודאי. אך זה לא אמור למנוע מהם למרוח את תכשיר ההגנה לפני יציאה לשמש.

יוצאים לבריכה, או לשחייה בים או בנהר? חשוב מאוד לחדש את מריחת התכשיר אחת לשעתיים (גם אם הוא בעל מספר גבוה). אחרי הזעה, שחייה או ניגוב העור במגבת, יש להתמרח בשנית.

הערה חשובה: אוזניים, גב היד, עורף – אלו אזורים שלעתים נשכחים. אל תשכחו למרוח גם אותם.זהירות: אל תשתמשו בתכשיר על עור מגורה או פצוע. כמו כן, הימנעו מלאחסנו במקום סגור וחם מידי, כמו בתא המטען של הרכב.

ולסיום: בדקו את תאריך התפוגה שעל התכשיר. אם פג תוקפו, הוא יהיה בדרך כלל פחות יעיל.

תגיות:קרם הגנהונשמרתםקיץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה