חדשות בעולם

האולטימטום החדש של טהראן: "60 יום"

על רקע מאמצי מדינות אירופה להציל את הסכם הגרעין לאחר שוושינגטון פרשה ממנו, הודיע רוחאני כי אם תוך חודשיים לא יושגו הסכמות, טהראן תחל בשלב השלישי של נסיגתה מההתחייבויות ותגדיל את העשרת האורניום ומספר הצנטריפוגות. רוחאני לטראמפ: "כן למשא ומתן, לא לכניעה"

רוחאני (צילום: שאטרסטוק)רוחאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר שבתחילת החודש הכריזה איראן על חזרה חלקית להעשרת אורניום לרמה של 3.67%, ואיימה כי תגדיל את מספר הצנטריפוגות וכן תגדיל את העשרת האורניום לרמה של 20%, היום (רביעי) מודיעה איראן כי היא קרובה למימוש האיום. "אם תוך 60 יום לא נגיע להסכמים עם המדינות הנותרות החתומות על ההסכם, נתחיל בצעד השלישי של הנסיגה מההתחייבויות שלנו", הצהיר נשיא איראן, חסן רוחאני.

רוחאני הפנה את עיקר המסר לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שהסביר בעבר כי מדיניות "המקסימום לחץ" על איראן נועדה כדי להוביל אותה לשולחן המשא ומתן. "אנחנו לחלוטין מוכנים לשבת למשא ומתן הוגן, חוקי וכנה כדי לפתור את הבעיה, אבל בו זמנית לא נהיה מוכנים להיכנע בשם הדיאלוג", הצהיר רוחאני. דבריו של נשיא איראן באים לאחר שבשבוע שעבר הכחישה טהראן את טענתו של מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, שטען כי טהראן הסכימה לפתוח במשא ומתן לגבי תכנית הטילים שלה. "הטילים של איראן לחלוטין ובשום מצב אינם נתונים למשא ומתן עם מדינה כלשהי, נקודה", הבהיר עלירזא מיריוספי, דובר המשלחת האיראנית לאו"ם. גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע כי ארצות הברית "פירשה לא נכון" את הצהרותיו.

בהתייחס להפלת המל"ט האיראני על ידי ארצות הברית במפרץ הפרסי, שהוכחש על ידי טהראן, איים רוחאני כי "אם האמריקנים יחדרו לשטח האווירי של איראן עם רחפן נוסף הם יקבלו את אותה התגובה".

על רקע המתיחות הגואה בין איראן למערב במסדרון הסחר העולמי במצרי הורמוז, אמר רוחאני כי "המיצרים הם לא מקום לשחק בו עם החוק הבינלאומי". לטענת נשיא איראן, העולם צריך להיות אסיר תודה שכוחות משמרות המהפכה שומרים על היציבות הביטחונית באזור.

לאחר שבאיראן כינו את ההשתלטות הבריטית על מכלית נפט איראנית בגיברלטר כ"פיראטיות ימית", ובתגובה השתלטה בסוף השבוע על מכלית בריטית במיצרי הורמוז, הדגיש רוחאני כי "אם בריטניה תיסוג מהמעשים השגויים שלה במצרי גיברלטר, הם יקבלו תשובה מתאימה מאיראן".

בתחילת השבוע דווח בטלגרף הבריטי כי שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, הודיע כי יכריז על שורת סנקציות חריפות על הרפובליקה האסלאמית. בדיווח אף נטען כי האנט גם אמר כי יבקש להקפיא את כל הנכסים שמחזיקה איראן בבנקים הבריטים, ואולי אף לדרוש להשיב סנקציות שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין מ-2016.

מאוחר יותר הקשיח האנט את הטון והצהיר כי ארצו תפעל להקמת קואליציה אירופית שתבטיח את חופש השיט בנתיבי הסחר העולמי, ותיאבק בתוקפנות האיראנית במפרץ הפרסי. הודעה דומה נשמעה גם מוושינגטון, כאשר יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל ג'וזף דנפורד, הודיע כי ארצות הברית פועלת לרתום קואליציה שתסייר בנתיבי השיט במצרי הורמוז ובאב אל-מנדב, הסמוכים לחופי איראן. "אנחנו נמצאים כעת במגעים עם כמה מדינות כדי לראות אם ניתן להרכיב קואליציה שתבטיח את חופש השיוט במצר הורמוז ובמצר באב אל־מנדב", אמר דנפורד בשיחה לעיתונאים, בה מסר כי קיים פגישות בנושא עם שר ההגנה בפועל של ארצות הברית, מארק אספר, ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. "אני חושב שבשבועות הקרובים נזהה לאילו מדינות יש את הרצון הפוליטי לתמוך ביוזמה ואז נעבוד ישירות עם צבאותיהן כדי לזהות יכולות ספציפיות שיתמכו בכך".

תגיות:חסן רוחאניהסכם הגרעיןההסלמה במפרץבריטניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה