חדשות בעולם

אובמה נגד טראמפ: "לדחות דעות של מנהיגים שמנרמלים גזענות"

בהודעה חריגה שפרסם נשיא ארצות הברית הקודם, ברק אובמה, שממעט להביע את עמדותיו הפוליטיות מאז סיום כהונתו, תקף במרומז את ממשיכו אך לא הותיר ספק באשר לזהות "המנהיגים" שאותם האשים ב"דמוניזציה לאלה שלא נראים כמונו או שטוענים שאנשים אחרים, בהם מהגרים, מאיימים על דרך החיים שלנו או שמתייחסים לאחרים כתת אדם". אובמה גינה את התבטאויותיו של טראמפ כנגד חברות הקונגרס המהגרות: "שורש הטרגדיות האנושיות שאירעו במהלך ההיסטוריה"

אובמה (צילום: שאטרסטוק)אובמה (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, מתח אתמול (שני) ביקורת מרומזת על הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ, והאשים אותו באחריות לאירועי הירי ההמוניים שהתרחשו בסוף השבוע בטקסס ובאוהיו. "האמריקאים חייבים לדחות בעוצמה כל התבטאות מכל מנהיג שמזין אווירה של פחד או שנאה או מנרמל עמדות גזעניות", מסר אובמה.

בהודעה, הנחשבת לחריגה במיוחד בשל המסורת האמריקנית לפיה נשיאים לשעבר לא תוקפים את מחליפיהם, נזהר אובמה שלא להפנות את האצבע לכיוונו של טראמפ, אך מרוח הדברים לא הותיר  מקום ספק באשר לזהות הגורמים הרלוונטיים שאליהם כיוון את המסר. בפנייתו לאומה האמריקנית הדגיש אובמה כי "אנחנו לא חסרי ישע ועד שלא נעמוד כולנו ונתעקש להטיל על אנשי הציבור הבכירים אחריות לשינוי חוקי הנשק שלנו, הטרגדיות האלה ימשיכו לקרות".

לפי אובמה, הירי באל פאסו הוא המשך המגמה המשקפת "אנשים מתוסבכים שמאמצים אידיאולוגיות ורואים את עצמם מחויבים לנהוג באלימות כדי להבטיח עליונות לבנה". הוסיף כי על האמריקנים להוקיע את המנהיגים "שעושים דמוניזציה לאלה שלא נראים כמונו או שטוענים שאנשים אחרים, בהם מהגרים, מאיימים על דרך החיים שלנו או שמתייחסים לאחרים כתת אדם". לדבריו, אמירות המבוססות על אפליה של המהגרים הן "שורש הטרגדיות האנושיות שאירעו במהלך ההיסטוריה, ואין להן מקום בפוליטיקה שלנו ובחיים הציבוריים".

יחד עם זאת, אם בעבר טראמפ לא מתח ביקורת חריפה כנגד לאומנים לבנים שרואים בו כמנהיג שמקובל עליהם, בנאומו המיוחד אתמול מהחדר הסגלגל ניכר שינוי מסוים במדיניות כאשר הבהיר כי ממשלו ינקוט באפס סובלנות כלפי תופעות גזעניות. טראמפ גם הוסיף כי הורה ל-FBI לבחון שורת צעדים שיעניקו מענה לפיגועי הטרור שמבצעים קבוצות אלה.

בעקבות אירועי הירי ההמוניים הותקף טראמפ קשות בידי מועמדים דמוקרטיים בפריימריז לנשיאות ארצות הברית, שהטיחו בו כי התנהלותו הובילה לריבוי חד באירועי הירי על רקע לאומני. אחד מהבולטים שבמתמודדים לנשיאות שתקף את הנשיא היה בטו אורורק, שנולד באל פאסו. אורורק אמר כי הוא מאמין שטראמפ הוא לאומן לבן שמאמין בחוקי הגזע. לטענתו, התבטאויותיו של הנשיא כנגד מהגרים ומיעוטים "מזכירות דברים שנשמעו ברייך השלישי, לא משהו שמצפים לשמוע בארה"ב. לפי אורורק, טראמפ "הוא גזען גלוי ומוצהר שמעודד גזענות".

טראמפ עצמו אמר אתמול כי "מחלת נפש ושנאה לחצו על ההדק, לא האקדח", תוך שהוא מכנה את אירועי הירי "מתקפות מרושעות" ו"פשעים נגד האנושות". בנאומו, הביע גם את תנחומיו למשפחות ההרוגים באירועי הירי, והאשים את הרשתות החברתיות ב"הקצנה ופשעי שנאה". לדבריו, "מדינתנו מוכרחה לצמצם תרבות אלימה, לרבות משחקי וידאו שמקדשים אלימות".

קודם לכן, טראמפ גם האשים את כלי התקשורת האמריקניים באחריות למצב: "לתקשורת יש אחריות גדולה לחיים ולביטחון במדינה שלנו. התקשורת הכוזבת תרמה רבות לכעס ולזעם שהצטבר במשך שנים רבות. הסיקור החדשותי צריך להתחיל להיות הוגן, מאוזן ולא מוטה אחרת הבעיות הנוראיות הללו רק יחמירו!", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

כזכור, פטריק קרויזיוס, צעיר בן 21, ירה למוות בבוקר יום השבת ב-20 בני אדם ברשת וולמארט באל פאסו. 13 שעות לאחר מכן, סטודנט בן 24 בשם קונור בטס, ירה למוות ב-9 בני אדם, בהם אחותו. שני אירועי הירי הוגדרו בידי הרשויות כפשעי שנאה.

תגיות:ברק אובמהדונלד טראמפגזענות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה