חדשות בעולם

רוסיה חוזרת בה: רמת הקרינה טיפסה עד פי 16

לאחר שמשרד ההגנה טען בשבוע שעבר כי פיצוץ הטיל המסתורי לא הוביל לעלייה ברמת הקרינה הרדיואקטיבית, היום שינתה רוסיה את גרסתה והודתה כי חל זינוק של עד פי 16 ברמת הקרינה המותרת. הרשויות הורו לתושבי הכפר באזור להתפנות לאלתר מהמקום

אסון צ'רנוביל הוביל לנטישתם של כפרים שלמים (צילום: שאטרסטוק)אסון צ'רנוביל הוביל לנטישתם של כפרים שלמים (צילום: שאטרסטוק)
אא

חמישה ימים לאחר הפיצוץ בשיגור הטיל המסתורי ברוסיה שהוביל למותם של חמישה מדעני גרעין, והיום (שלישי) שינה הקרמלין גרסה והודה כי נרשמה עלייה של פי 4 עד פי 16 מהמותר ברמת הקרינה הרדיואקטיבית. ההודעה, שהובאה בסוכנות הידיעות המרכזית של ממשלת רוסיה "TASS", הגיעה בצל העובדה שלאחר התקרית טען משרד ההגנה הרוסי שרמת הקרינה נותרה תקינה.

במקביל, בסוכנות הידיעות "אינטרפקס" דיווחו כי הרשויות הנחו את תושבי הכפר הסמוך להתפנות בהקדם מבתיהם.

בתוך כך, הלילה רמז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי מנוע הטיל הרוסי שהתפוצץ בעת השיגור היה של טיל גרעיני. "ארצות הברית לומדת הרבה מפיצוץ הטיל ברוסיה", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר. "יש לנו טכנולוגיה דומה, אם כי מתקדמת יותר. הפיצוץ גרם לאנשים לדאוג לגבי האוויר מסביב למתקן ובאזור. לא טוב!"

בפיצוץ נהרגו חמישה מדענים של החברה הממשלתית לאנרגיה אטומית של רוסיה, נוסף לשלושה פצועים. ברוסיה אמנם הודו כעבור זמן קצר כי הפיצוץ היה בזמן ניסוי של טיל, אך סירבו למסור פרטים מעבר להודעה הקצרה כי הטיל שהתפוצץ היה טיל "מונע באמצעות דלק נוזלי". בוושינגטון מעריכים כי הפיצוץ אירע בשיגור, אז, מסיבה שאיננה ברורה, התלקחה אש במנוע הטיל.

הפרסומים המעורפלים אודות טיב הטיל שהתפוצץ, והדיווחים כי מדובר בטיל גרעיני, עוררו דאגה רבה בקרב האזרחים באזור, וברחבי העולם כולו. למרות שלאחר האסון הצהיר משרד ההגנה כי רמת הקרינה נותרה תקינה, רשויות העיר בצפון רוסיה מסרו כי חלה עלייה ברמות הקרינה, אך סרבו למסור באיזו מידה היא עלתה. התושבים החלו להצטייד בכמויות גדולות של יוד בכדי להקטין את חשיפתם לקרינה רדיואקטיבית, ובהמשך דיווחו הגורמים הרשמיים כי זיהום הקרינה ירד.

למרות שברוסיה סרבו להודות כי מדובר היה בפיצוץ גרעיני, חמשת ההרוגים קיבלו עיטור לאחר מותם, כאשר ראש מרכז הגרעין הרוסי ספד להם כי "הם מתו כגיבורים לאומיים. האנשים הללו היו האליטה של המרכז הגרעיני וביצעו ניסוי בתנאים קשים". קצין בחיל הים הרוסי, שהתראיין לעיתון "קומרסאנט" בעילום שם, הביע את חששו מפני זליגתו של דלק רעיל לים בשל הפיצוץ העז. בכיר במרכז המחקר הגרעיני, בו עבדו המדענים שנהרגו, טען אתמול כי המכון עבד על פיתוח של "כור גרעיני קטן".

בעקבות הפיצוץ, עשרות אלפים נטשו את בתיהם ותחושת פניקה שררה בקרב התושבים כאשר חזו בצוותים הרפואיים לבושים בחליפות מגן מיוחדות, עובדה שלא מנעה ממשרד ההגנה של רוסיה להצהיר כי אין שינוי ברמת הקרינה באזור הפיצוץ.

בכל התקשורת האמריקניים הגדירו את האסון הגרעיני כשני בחומרתו באזור אחרי האסון בצ'רנוביל. על פי הדיווחים, הטיל שהתפוצץ בעת השיגור הוא 9M730 Burevestnik, שמוכר בנאט"ו כ-SSC-X-9 Skyfall, והוא טיל שיוט בעל טווח בלתי מוגבל. זהו הטיל שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הציג בנאומו בפברואר, כשהוא איים אז על הבית הלבן כי ארצו מחזיקה בטיל בעל מנוע חדשני שמסוגל "להגיע לכל פינה בפלנטה".

תגיות:רוסיהטיל גרעיניקרינה רדיואקטיבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה