חדשות בעולם

מפקד משמרות המהפכה: "הסנקציות לא יעצרו את ההתקדמות שלנו"

הגנרל חוסיין סלאמי אמר כי ארצו לא מיחסת חשיבות רבה לסנקציות החריפות שהטיל ממשל טראמפ על טהראן, וטען כי הן אפשרו לה להגיע "לעצמאות כלכלית ופוליטית". בתחילת השבוע הצהיר בכיר איראני אחר כי הסכם הגרעין היה "טעות", אולם אתמול אמר שר החוץ האיראני כי הוא בכלל "טוב"

עצרת "יום קודס" באיראן (צילום: שאטרסטוק)עצרת "יום קודס" באיראן (צילום: שאטרסטוק)
אא

יממה לאחר ההתבטאות האיראנית המפתיעה כי הסכם הגרעין הוא "טוב", היום (חמישי) הצהיר מפקד משמרות המהפכה, גנרל חוסיין סלאמי, כי הסנקציות האמריקניות "לא יעצרו את ההתקדמות שלנו". לפי הגנרל, הסנקציות החריפות, שהאטו באופן משמעותי את הכלכלה האיראנית, אף היטיבו עם הרפובליקה האסלאמית, זאת מאחר והן אפשרו לה להגיע "לעצמאות כלכלית ופוליטית".

"ניסיון העבר מראה שהאויבים לא מצליחים לחדור לתוך ארצנו", אמר סלאמי בשיחה עם עיתונאים במשהד. "כרגע הם לא מצליחים לממש את מטרותיהם ומזימותיהם".

הבוקר חשף נשיא איראן, חסן רוחאני, מערכת הגנה חדשה נגד טילים בליסטיים. המערכת הניידת הוצגה בטקס בטהראן לרגל יום תעשיית ההגנה הלאומית, במהלכו שיבח רוחאני את היכולות הצבאיות של ארצו, וטען כי ארצות הברית "מעולם לא הייתה כה מבודדת". רוחאני הוסיף כי "אם מישהו ייצא מהאזור, האמריקנים יהיו הראשונים – הם לא מצליחים בשום תכנית שלהם באזור".

אתמול יצא שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, בהצהרה מפתיעה לפיה הסכם הגרעין שחתמה ארצו עם המעצמות הינו "הסכם טוב", ובשל כך ארצו איננה מתכוונת ליסוג ממנו, זאת חרף פרישתה של ארצות הברית.

דבריו נאמרים בניגוד מוחלט להצהרתו בתחילת השבוע של המזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, שאמר כי "אירן מעולם לא הייתה צריכה לחתום על הסכם הגרעין". בראיון לרשת NBC, שמחאני תקף את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וטען כי "מדיניות הסנקציות של טראמפ לא נועדה ליצור משא ומתן", אלא כדי "לגרום לאירן להיכנע". לדבריו, "כל עוד ארה"ב תנקוט בצעדים הללו, איראן לא תשוב לשולחן הדיונים".

זריף הבהיר כי בניגוד לרצונה של וושינגטון, ארצו לא מתכוונת לנהל משא ומתן מחודש על סעיפי ההסכם. "אם נפתח אותו, זו תהיה תיבת פנדורה", הסביר שר החוץ האיראני. הוא הוסיף ותקף את ההתנהלות "הבלתי-צפויה" של טראמפ, והזהיר כי ארצו עשויה לנקוט גם כן במהלך דומה. "טראמפ לא יכול לצפות שבזמן שהוא מתנהג באופן בלתי צפוי, אחרים יתנהגו בשונה ממנו".

לפי זריף, אם אירופה תפעל להצלתו של הסכם הגרעין ותעמוד בהתחייבויותיה לסייע לכלכלה האיראנית, הרי שארצו תחזור "למצב הקודם" – המצב שהיה בטרם הודיעה על הגברת העשרת האורניום ושורת נסיגות נוספות מההסכם. לטענת זריף, טהראן מוכנה לעשות זאת, גם אם הממשל האמריקני יעמוד בהתעקשותו שלא לתמוך בהסכם. שר החוץ האיראני הוסיף כי כל הפעולות שננקטו עד כה בעניין פרויקט הגרעין הינם "הפיכים", וכי הן יכולות להתבטל "תוך שעות" אם אירופה תגלה נכונות לכך.

ב-2015 חתם ממשלו של ברק אובמה, יחד עם מעצמות נוספות, על הסכם הגרעין מול איראן, מה שהוביל להסרה הדרגתית של הסנקציות עליה. במאי אשתקד הודיע טראמפ על פרישה מההסכם והחזרה של כל הסנקציות – האחרונה שבהן על תעשיית הנפט שהובילה להידרדרות נוספת של הכלכלה האיראנית. בתחילת החודש התייחס נשיא איראן, חסן רוחאני, למגמת ההתפרקות של הסכם הגרעין ולשורת הנסיגות של ארצו ממנו, ואמר כי "שלום עם איראן יהיה האם של כל הסכמי השלום – ומלחמה עם איראן תהיה אם כל המלחמות".

תגיות:איראןסנקציותמשמרות המהפכהחוסיין סלאמי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה