פורום מומחיות

האם יש תרופה שיכולה להרגיע את החרדות?

איך משכנעים את הילדים לסדר את הבית, איך מרגיעים את הפחד מהאריה, ומהו בעצם ציפרלקס?

  • כ"ז אב התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני אם עובדת לשישה ילדים. ארגון וסידור הבית חשובים לי, אך לצערי אני מגלה שילדי אינם שותפים לכך. חפציהם פזורים בכל מקום, והדבר מתיש אותי נפשית. כיצד עלי לנהוג?

במצבך, את חשה רצון ליצור מציאות שאת רוצה ולהביא את האחר, במקרה זה את ילדיך, לשיתוף פעולה איתך. כשאנו רוצים ליצור מצב בו תהיה לנו השפעה על התנהגות האחר, עלינו לדעת איך ליצור בו את הרצון לביצוע הפעולה, ולשם כך יש להבין כיצד המנגנון האחראי על כך במוח עובד.

המוח האנושי יודע לקשור בין גירוי לתגובה. מנגנון זה מכונה גם "התניה קלאסית", שמשמעותה – לאחר שיצרתי קשר במוח באופן מודע בין גירוי לתגובה, הרי שבכל פעם שיופעל הגירוי - תתקבל אותה התגובה.

הלכה למעשה - אם מישהו פעל לשביעות רצוני, כל שעלי לעשות כדי ליצור מצב זה שוב, הוא לתגמל אותו על כך רגשית באופן שייווצר במוחו קשר בין פעולתו לבין התגמול, וזה יוליד בו את הרצון לבצע שוב את אותה פעולה.

על מנת לגייס את ילדיך לעזרה בבית, יש לתגמל באופן מידי את הראשון מביניהם שנרתם לכך, וממש להנציח רגע זה, ליצור מציאות שתגרום לו להרגיש טוב, לחבקו, להעניק לו ממתק קטן או שי.

ככל שנאריך יותר את העיסוק בתגמול ונוליד בו תחושות והרגשות חיוביות של שמחה וכיף, כך ייחרט יותר הקישור בין העשייה לתגמול.

מעתה, בכל פעם שיתבקש הילד לעזור, המוח יוליד מאליו את הקישור שבין העזרה לבין הרגשה טובה. ומה שיישאר לו לעשות, זה רק לרצות לעזור עוד ועוד.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

* * *

בני, בן 3, פונה אלינו לאחרונה מבוהל, שיש אריה בבית.הסתובבתי עמו בכל החדרים בבית, על מנת להראות לו שאין שום אריה והאריה מקומו בגן החיות.באופן כללי ילדי רגיש מאוד, ולעיתים נבהל מצלצול טלפון גבוה או ממכשיר חשמלי שדולק ללאהתראה מוקדמת. ממה לדעתך נובע הפחד הזה? וכיצד ניתן להרגיעו לחלוטין?

בגילאים הללו, פחד הוא דבר טבעי ואופייני. טוב לדעת כיצד להגיב על מנת לעזור.

  1. הראי הבנה לפחדיו של הילד. אל תתני אישור שיש ממה לפחד ואל תזדהי יותר מידי. תשאלי, תשמעי מה שיש לילד לספר, ותוך כדי תסבירי לו שזה דמיון או חלום, ולא באמת.
  2. חשוב מכל הוא להוכיח לילד במוחש שאנו לצדו, מגנים עליו ונמצאים איתו. "נבהלת? אריה זה באמת דבר מפחיד! אבל אתה רואה? אמא כאן לצידך, אשמור עליך. אם האריה שסיפרת לי עליו יחזור – תקרא לי מהר ותעיר אותי, ואני כבר אדע איך לטפל בו".
  3. אפשר גם להרגיע בדרך צחוק. "אם האריה הזה יבוא, תגיד לו מיד שאתה הולך לקרא לאבא שלך. תגיד לו שאבא שלך חזק, שיזהר! וכדאי לו לברוח מיד".
  4. לבסוף, כשהילד כבר רגוע, זה הזמן הנכון לנסות ולהסביר לילד את ההבדל בין מציאות לדמיון, שחלום הוא לא מציאות, ושהאריה לא נמצא בכלל ולא יכול להזיק. ושוב להזכיר שאם יפחד – יקרא לך, כי את תמיד לצדו.

כשילד רואה שהוריו מבינים אותו ואת רגשותיו, הוא אכן יכול לסמוך עליהם, וממילא הוא נרגע, וגם לומד להבחין מהר יותר בין מציאות לחלום.

(יוכי דנחי, יועצת חינוכית ותומכת רגשית לגננות ולאמהות)

* * *

רופאת משפחה המליצה לבתי, הסובלת מחרדות, לקחת ציפרלקס. מהי התרופה הזו, והאם היא יכולה להעלים את החרדות?

ציפרלקס הינה תרופה פסיכיאטרית שכיחה, הניתנת לטיפול בדיכאון ובחרדה. התרופה כה שכיחה, שאף רופא משפחה מורשה כיום להנפיק לה מרשם. פעילותה מתמקדת במערכת הסרוטונרגית במערכת העצבים המרכזית, והשפעותיה על המצב הנפשי עשויות בהחלט להיות מהירות ומועילות יחסית (אף כי השפעתה תתחיל לרוב לאחר מספר שבועות). מטופלים עשויים לתאר כי בזכות הטיפול התרופתי הם חווים מחשבות ותחושות בעוצמות מתונות יותר.

לציפרלקס קיימות תופעות לוואי שונות, כאשר העיקריות שבהן הן כאב ראש, השפעה על התיאבון, הגברת ישנוניות או נדודי שינה, בחילה, שלשול או עצירות. לרוב, הן יחלפו לאחר תקופת הסתגלות.

אמנם ישנם יתרונות בטיפול תרופתי במצבי חרדה ודכאון, אך חשוב להדגיש כי טיפול תרופתי לבדו ברוב הפעמים אינו מספק פתרון מקיף לבעיה, אלא עשוי לספק הקלה מסוימת, בעיקר סימפטומטית, ועל כן, ההמלצה הרווחת הינה שילוב של טיפול תרופתי לצד טיפול CBT, המתייחס לבעיות ולקשיים רגשיים אשר מופיעים במצבים שונים במהלך החיים. שיטת הטיפול מעניקה כלים ופתרונות התמודדות בצורה מכוונת, ממוקדת ובתקופה קצרת מועד יחסית. שיטה זו נפוצה ויעילה בסיוע בשיפור איכות החיים, ההתנהלות והביצועים של המטופל, בעיקר כאשר מדובר בחרדות, פחדים, דיכאון, פוסט-טראומה, אובססיביות וכפיתיות (OCD) והתקפי חרדה.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

תגיות:סדרפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה