חודש אלול 2023

הילולת התנא בנימין הצדיק: הצדקה נותנת לך ברכה!

גם זו צדקה, אבל לא מושלמת. מושלם זה כשאת נותנת בשמחה, ואומרת בפה "ה', לא משלי אני נותנת, משלך אני נותנת..."

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הלילה, ערב ראש חודש אלול, הוא ההילולא המסורתית של התנא בנימין הצדיק, הקבור בעיר הקודש צפת.

מסופר עליו שהיה אחראי על קופת העיר, ופעם אחת הגיעה אליו אלמנה, אם לשבעה יתומים, ובקשה: "רבי, פרנסני...". בדק רבי בנימין, ראה שהקופה ריקה ואמר לה שאין לו במה לעזור לה. האלמנה השבורה פנתה אליו שוב בדמעות, ואמרה: "אם אין אתה מפרנסני, אני ושבעת בני מתים ברעב". המצב היה קשה באותה התקופה, ורבי בנימין ריחם על האלמנה המסכנה ופרנס אותה מכספו. לימים חלה רבי בנימין ונטה למות. בשמיים בקשו מלאכים על חייו, והזכירו את זכותו שהציל אישה ושבעה בנים. מיד קרעו גזר דינו, וזכה לעוד עשרים ושתיים שנים של חיים. מדהים!

ובאמת, מדוע זכה רבי בנימין דווקא לעשרים ושתיים שנה? כך אומרת הגמרא: הנותן צדקה לעני זוכה בשלוש ברכות, ומי שנותן בשמחה ובסבר פנים יפות - זוכה באחת עשרה ברכות. בנימין הצדיק החיה שמונה נפשות, כל נפש זיכתה אותו באחת עשרה ברכות. כל ברכה היא זכות, וזכות שווה שלושה חודשי חיים (כך אומרת הגמרא בעניין אישה סוטה). בואו נעשה חשבון... שמונה כפול אחת עשרה הן שמונים ושמונה זכויות. כפול שלושה חודשים - ביחד זה מאתיים ששים וארבעה חודשים, שהם בדיוק עשרים ושתיים שנים של חיים (מתוק האור). מדהים!

"אשרי משכיל אל דל ביום רעה ימלטהו ה'...". אומר דוד המלך בתהילים, "אשרי משכיל אל דל" - מי שיש לו שכל, שיתן לדל, לעני... וכך יזכה שאם חלילה יבוא לו יום רעה, ימלטהו ה'... הקדוש ברוך הוא ימלט אותו מצרה.

מהחידוש המופלא הזה ראינו שרבי בנימין לא רק נתן, אלא האיר פניו ונתן בשמחה, ובאמת כמה חשוב לתת במאור פנים ובשמחה.

אני חייבת לשתף בחידוש מדהים שראיתי כתוב בספרו של רבי אברהם דב מאווריטש זצ"ל. בעל ה"בת עין" הצדיק קבור גם הוא בצפת, ובאחת הפעמים שהייתי בציון שלו (מערה קטנה), פתחתי את ספרו וראיתי שהוא כתב שמי שנותן צדקה ואומר "ה', לא משלי אני נותן, משלך אני נותן..." זוכה לשפע גדול ועצום.

לפעמים את הולכת ברחוב, ואיזה עני או אישה מסכנה מבקשים צדקה, ולפעמים לא קל לך להכניס את היד לתיק ולחפש את הארנק או למצוא איזה שקל (שבטעות לא יצא המטבע של החמש, כי זה לקופיקס)... את נותנת, אבל מרגישה קצת חוסר נוחות. גם זו צדקה, אבל לא מושלמת. מושלם זה כשאת נותנת בשמחה, ואומרת בפה "ה', לא משלי אני נותנת, משלך אני נותנת...", ואת נותנת ומחייכת ומאירה פנים. דעי לך שברגע הזה זכית לאחת עשרה ברכות וזכויות, ושערי השמיים נפתחים לך.

אז היום, ערב ראש חודש אלול, נדליק נר לתנא בנימין הצדיק, נבקש בזכותו ונזכור... "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזרה". זה פתיח מופלא לחודש הרצון, הרחמים והסליחות.

זכותו תגן עלינו. אמן.

חודש טוב ומבורך.

תגיות:הרבנית חגית שירהחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה