חדשות בעולם

טהראן מודיעה: נסוגנו מההתחייבות שלא לעסוק במחקר ופיתוח נשק גרעיני

לאחר שהיום צפויה איראן להתחיל לפתח צנטריפוגות בכורי הגרעין שלה, אתמול הודיע שר החוץ האיראני כי ארצו לא תציית יותר לאיסורים לעסוק בפיתוח ומחקר של נשק גרעיני. אמש התייחס ראש הממשלה נתניהו לאפשרות שטראמפ ייפגש עם רוחאני, ואמר כי הוא לוקח זאת בחשבון: "בטוח שהנשיא יביא גישה הרבה יותר תקיפה והרבה יותר מפוכחת ממה שהיה נהוג עד עכשיו. אני כמובן לא אומר לנשיא ארצות הברית מתי ואת מי לפגוש"

זריף (צילום: שאטרסטוק)זריף (צילום: שאטרסטוק)
אא

איראן תיסוג מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין שלא לעסוק במחקר ופיתוח של נשק גרעיני – כך נכתב במכתב ששיגר אתמול (חמישי) שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, לנציגה העליונה לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני. זריף נימק את המהלך בנסיגתה של ארצות הברית של מהסכם הגרעין והשבתה את הסנקציות החריפות על ארצו, עובדה שהובילה לקריסתה של כלכלת איראן, זאת ללא שמעצמות אירופה ייאותו לסייע למניעתה.

שלשום, לאחר שאיים ב"צעד מרחיק לכת", הודיע נשיא איראן, חסן רוחאני, כי החל מיום שישי ארצו תחל לפתח צנטריפוגות ותאיץ את פיתוח הכורים הגרעיניים שלה. במקביל, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הבהיר כי לא יוסרו הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית, אך לא פסל על הסף פגישה עם רוחאני: "הכול אפשרי", הצהיר.

טראמפ, שהתייחס למצב הכלכלי החמור של איראן - בפרט בשל הסנקציות שמוטטו את ערך המטבע המקומי שלה, אמר כי "איראן היא מדינה עם פוטנציאל עצום – אני חושב שהיא תרצה לנצל את הפוטנציאל הזה". במחווה למעצמות אירופה שפועלות להקמת מנגנון שיעקוף את הסנקציות על איראן, הדגיש טראמפ כי "מדינות אחרות מציעות עזרה, אבל גם הן מסכימות איתי שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

במהלך דבריו לעיתונאים, התייחס טראמפ למאמציו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לתווך בין וושינגטון לטהראן, ואמר כי "ארצות הברית לא זקוקה לאף אחד על מנת לנהל משא ומתן. אנחנו יכולים להתדיין באופן ישיר אם נרצה בכך. המדינות האחרות מציעות עזרה כי הן רוצות שזה יסתדר".

אתמול דווח באתר היפני "קיודו", מפי גורם בממשל האמריקני, כי הבית הלבן הציע לממשל בטהראן לקיים מפגש פסגה בין רוחאני לבין טראמפ, בשולי העצרת הכללית של האו"ם בסוף החודש. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים, ובתדרוך לכתבים בפמליה בלונדון אמר כי הוא לוקח זאת בחשבון. "האפשרות קיימת", אמר נתניהו. "כמובן שאיני יכול להגיד לכם מתי ואם יתקיימו שיחות בין טראמפ ורוחאני, אבל אני בטוח שהנשיא יביא גישה הרבה יותר תקיפה והרבה יותר מפוכחת ממה שהיה נהוג עד עכשיו. אני כמובן לא אומר לנשיא ארצות הברית מתי ואת מי לפגוש".

ראש הממשלה הדגיש כי וושינגטון מעבירה לירושלים עדכונים שוטפים בכל הנוגע לכך: "הגישה הבסיסית של הנשיא טראמפ נגד ההסכם מעוגנת בדברים אמיתיים שהסמכנו עליהם מלכתחילה", אמר. "ההסכם גרוע. הוא סולל את דרכה של איראן להעשרת אורניום בלתי מוגבלת וההסכם אינו חובק את שאר הנושאים כמו טילים בליסטיים ותוקפנות איראן וגרורותיה באזור". עוד ציין כי "הם לא נסוגו מ-12 הנקודות של פומפאו ואלה בדיוק הנקודות שלנו, וזאת הגישה הנכונה".

אם הפגישה תצא לפועל, הרי שמדובר יהיה בפעם הראשונה, מאז המהפכה האסלאמית באיראן ב-1979, שבה ייוועד נשיא אמריקני עם מקבילו האיראני. עם זאת, טהראן הבהירה פעמים רבות כי אין לה כל כוונה לשבת לשיחות מו"מ על הסכם הגרעין עם ממשל טראמפ, כל עוד והאחרון לא יגלה נכונות להסיר מהם את הסנקציות הקשות.

תגיות:מוחמד ג'וואד זריףהסכם הגרעיןפרויקט הגרעין האיראניהאיחוד האירופי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה