חדשות בארץ

הספין החדש של ליברמן: "תיאום מוחלט בין נתניהו לערבים בחוק המצלמות"

ליברמן טוען כי חוק המצלמות בקלפי שמקדם הליכוד, הוא תוצר של שיתוף פעולה הדוק שמקיימת מפלגת השלטון מול הרשימה הערבית המשותפת: "שתי המפלגות האלו הן בעלי אינטרס עליון ללבות את השיח ולהתקוטט כל הזמן על נושא המצלמות". עם זאת, ליברמן מבטיח: "נתמוך בחוק המצלמות למרות שברור שהוא לא יעבור"

ליברמן, הבוקר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ליברמן, הבוקר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר ישראל ביתנו תקף הבוקר (ראשון) את חוק המצלמות בקלפי שמקדם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וטען כי המהלך נעשה בשיתוף פעולה בין הליכוד לרשימה הערבית המשותפת, זאת מתוך כוונה לעודד את אחוזי ההצבעה לשתי המפלגות. "יש תיאום מוחלט בין הרשימה המשותפת לליכוד", אמר ליברמן במהלך סיור במעלה אדומים. לצד זאת, יו"ר ישראל ביתנו הצהיר כי מפלגתו תתמוך בחוק.

"ברור שלנתניהו, הסיפור של המצלמות הוא תחליף ל'ערבים נוהרים באוטובוסים לקלפיות'", הסביר ליברמן. "וכמו שאז הוא רץ להתנצל מול הח"כים הערבים, ברור שבמקרה הזה יש תיאום מוחלט בין הרשימה המשותפת לליכוד, בין איימן עודה לנתניהו. שתי המפלגות האלו הן בעלי אינטרס עליון ללבות את השיח ולהתקוטט כל הזמן על נושא המצלמות. זוהי דוגמא קלאסית לשיתוף הפעולה בין שתי המפלגות, כפי שכתב נתן אשל".

במהלך ישיבת הממשלה היום צפוי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להשתתף בדיון, במהלכו יזהיר את חברי הממשלה מפני מניעה משפטית לאישור חוק כזה, שבאופן חריג מובא להצעה בניגוד מוחלט לעמדת היועמ"ש וועדת הבחירות המרכזית, זאת בשל העיתוי שלה, וההליך הבלתי-תקין שבו הוא מוצע. "חקיקה של ההסדר המוצע כשבוע לפני הבחירות תשבש את סדרי הבחירות ואף עלולה בסבירות גבוהה להביא לתוהו ובוהו ולאנדרלמוסיה", כתב מנדלבליט במכתב ששיגר בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הפנים אריה דרעי, ושר המשפטים אמיר אוחנה.

הקושי המשפטי בחוק זה נסוב בעיקר סביב הליך אישורו, ופחות סביב העניין המהותי בדבר חוקיות הצבתן של מצלמות בקלפיות. למרות שהערכות הן כי נמצא הרוב הדרוש להעברתו בכנסת, סביר כי בג"ץ לא יכיר בלגיטימיות שלו, זאת בשל המצב המשפטי המורכב שבו נתונה ממשלת מעבר. כך, שהן מנדלבליט והן יו"ר ועדת הבחירות, חנן מלצר, תומכים בחקיקה מוסדרת, אך מתנגדים להליך מזורז שבועיים לפני יום הבוחר. מנדלבליט סבור, על בסיס עמדתו של מלצר, כי שינוי החוק כעת יביא, "קרוב לוודאי, לפגיעה ביכולת לקיים את יום הבחירות לכנסת באופן תקין וסדיר כנדרש במשטרנו הדמוקרטי... בכך יש כדי לפגוע הן במימוש של זכות היסוד לבחור והן בביצוע החובה החוקתית לקיים בחירות חופשיות, חשאיות ושוויוניות".

"מובן שלא ניתן יהיה בפרק זמן קצר כל כך, לקבוע את כלל הנהלים הנדרשים לשם הבטחת יישומו של החוק כדין", נכתב, "להכשיר את מזכירי ועדות הקלפי ואת עובדי הוועדות האזוריות ולערוך את ההסברה הנדרשת לציבור על מנת למנוע אנדרלמוסיה ואי תקינות בעת שיתקיימו הליכי ההצבעה", נימק היועץ המשפטי לממשלה.

ליברמן, שטען כי מדובר בספין של הליכוד, הדגיש כי מפלגתו תתמוך בחוק: "אנחנו נתמוך בחוק המצלמות למרות שברור שהוא לא יעבור. ישראל ביתנו תתמוך", הצהיר.

מלבד היועמ"ש ויו"ר ועדת הבחירות, גם המשטרה מסרה ליועמ"ש את עמדתה, לפיה תיקון החוק בעת הזו עלול ליצור "התלהטות הרוחות בקלפי עד כדי הפרת הסדר הציבורי באופן שעלול לפגוע במהלכן התקין של הבחירות". בנוסף, בחוות הדעת של המשטרה הובהר כי "נוכח הקשיים המפורטים לעיל והמורכבות שיחייב יישום החוק הן בהיבטים המבצעיים והן בהיבטים החקירתיים, המשטרה תתקשה מאוד להיערך בתקופה כה קצרה למשימה מורכבת זו".

המשטרה אף טענה כי השלכות אישורו של החוק עשויות דווקא להקשות חקירה של זיופים: "יש להניח כי ההסדר המוצע יקשה על יכולתה של המשטרה לחקור באופן יעיל וממצה חשדות לעבירות על טוהר הבחירות, וזאת הן בשל ההיקף הצפוי של החומרים שיעברו למשטרה והן בשל איכות החומרים, מהימנותם המוטלת בספק (צילום יתר, צילום חסר ועריכה) והן בשל יכולת מוגבלת של המשטרה לטפל בחומרים בהיקף כזה".

תגיות:אביגדור ליברמןבחירות 2019חוק המצלמות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה