חדשות בארץ

דיווח: אותרו שרידי אורניום במחסן בטהראן שנחשף על ידי נתניהו

לדברי גורמים דיפלומטיים, פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית איתרו שרידי אורניום במחסן בטהראן, שנחשף לפני שנה על ידי ראש הממשלה נתניהו בנאומו באו"ם. נתניהו: "אני יודע שהנושא בטיפול של סבא"א, אינני מתכוון לדון בזה היום"

נתניהו בנאומו באו"ם, ספטמבר 2018 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו בנאומו באו"ם, ספטמבר 2018 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) איתרו שרידים של אורניום בשטח המחסן בטהראן, שראש הממשלה בנימין נתניהו חשף לפני כשנה בנאומו באו"ם וטען כי אוחסנו בו ציוד גרעיני וחומרים רדיואקטיביים. כך דיווחה הערב (ראשון) סוכנות הידיעות רויטרס, בהסתמך על שני דיפלומטים המעורים בעבודת הפיקוח של סבא"א.

על פי הדיווח, סבא"א ביקשה מאיראן הסברים למקורם של שרידי האורניום, אך אלו טרם ניתנו. לדברי אחד הדיפלומטים, השרידים היו ברמת העשרה נמוכה, שאינה מתאימה לצורך ייצור נשק גרעיני. הדיפלומט הוסיף כי ישנם "הרבה הסברים אפשריים" להימצאותו של האורניום באתר. עם זאת, התחמקותה של איראן מלשתף פעולה עם פקחי האו"ם מקשה לקבוע מהו מקורם של השרידים. כמו כן, לא ניתן לאמת האם מדובר בשרידיה של פעילות שקדמה לחתימת הסכם הגרעין ב- 2015 או שנעשתה לאחר מכן.

כזכור, בנאום דרמטי שנשא בעצרת האו"ם בספטמבר 2018, חשף נתניהו כי האיראנים מחזיקים מחסן סודי במחוז טורקוזאבאד בטהראן, וטען כי הם אחסנו בו כמויות אדירות של ציוד וחומרים מתוכנית הגרעין החשאית שלהם.

ראש הממשלה הציג בנאומו תצלומים של המתקן ואמר: "מדינות בעלות יכולות לווייניות יבחינו בפעילות מוגברת במקום בימים ובשבועות הקרובים. הם יראו אנשים ממהרים הנה והנה – אלה נציגים איראניים שעובדים נמרצות על מנת לסיים את העבודה של פינוי האתר הזה. כיוון שמאז שפשטנו על ארכיון הגרעין, הם היו עסוקים בפינוי המחסן הגרעיני. רק בחודש שעבר, הם פינו 15 קילוגרמים של חומרים רדיואקטיביים. אתם יודעים מה הם עשו איתם? היו להם 15 קילוגרמים של חומרים רדיואקטיביים, הם היו חייבים לפנות אותם מהאתר, לכן הם לקחו אותם והם פיזרו אותם ברחבי טהראן בניסיון להסתיר את העדויות". נתניהו הוסיף כי לאיראנים נותרה עוד עבודה רבה בפינוי המחסן: "היו להם לפחות 15 מכולות של ספינה מלאות בציוד וחומרים מהתחום הגרעיני שאוחסנו שם. כיוון שכל אחת מהמכולות האלה יכולה לשאת 20 טון של חומרים, משמעות הדבר שבאתר הזה היו כ- 300 טון של ציוד וחומרים מהתחום הגרעיני".

בתגובה לדיווח ברויטרס, אמר הערב נתניהו, במהלך שידור חי בעמוד הפייסבוק שלו: "אני יודע שהנושא בטיפול של סבא"א. אינני מתכוון לדון בזה היום. ייתכן מאוד שיהיה לי מה להגיד על זה מחר, אבל בוודאי שזה הנושא החשוב ביותר לעתיד שלנו, ואני לא מרפה מזה לרגע".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןאורניוםסבא"א

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה