חדשות בארץ

לאחר דיון סוער: חוק המצלמות נפל בוועדה המסדרת

התנגדותם של חברי ישראל ביתנו והיעדרותו של חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) הובילו לתיקו בהצבעה בוועדה המסדרת על בקשת הממשלה לזרז את הדיון בהצעת החוק להצבת מצלמות בקלפיות. בכך אפסו כמעט לחלוטין הסיכויים המעשיים לאשר את החוק לפני הבחירות

בניין הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)בניין הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

דרמה בכנסת: חברי הוועדה המסדרת של הכנסת דחו היום (שני) את בקשת הממשלה לזרז את הדיון בהצעת החוק להצבת מצלמות בקלפיות באמצעות מתן פטור מחובת הנחה. בקשת הממשלה נועדה לאפשר הליך מזורז לאישורו של החוק השנוי במחלוקת. בהצבעה שמית שנערכה בוועדה, נוצר תיקו 12 בין התומכים והמתנגדים, וזאת לאחר שחבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) לא הגיע להצבעה, וחברי הכנסת של ישראל ביתנו הצטרפו לקולות המתנגדים. לאור התוצאות, הליכוד לא יוכל ביומיים הקרובים להעלות את החוק להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, אלא רק ביום רביעי, ובכך אפסו כמעט לחלוטין הסיכויים המעשיים לאשרו לפני הבחירות.

בדיון הסוער, שנערך לפני ההצבעה, הביע היועץ המשפטי לכנסת, עורך הדין אייל ינון, את התנגדותו לחוק. "הצעת החוק בנוסחה זה הייתה לדעתי הצעת חוק לא חוקתית, בוודאי בעיתוי הנוכחי", אמר. "על הדרך הייתה פה גם פריצה של מוסכמות ונוהגים אחרים, מעין נשורת גרעינית שחלקה ידוע וחלקה ידוע".

"האיזונים והבלמים, שנקבעו לאורך שנים ארוכות בכל מה שנוגע לפגרת בחירות, נפרצו במקרה הזה. נצטרך לחשוב, לקראת הפעם הבאה, איך לחזק את המערכת, שלמעשה כשלה", הוסיף ינון.

עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהתנגד אף הוא לחוק, הוצגה בדיון על ידי המשנה שלו, עורך הדין רז ניזרי. "אף שאנחנו חושבים שראוי ונכון להציב מצלמות, נכון שהכנסת תקיים הליך ראוי ונכון להסדר כזה בצורה מסודרת. אני מקווה שהכנסת הבאה תעשה זאת", אמר. הוא ציין כי מנדלבליט גיבש את עמדתו בעקבות התנגדותו לחוק של יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, שטען כי הצבת מצלמות בקלפיות תגרום לאי סדרים ביום הבחירות: "אם הגוף שמקיים בחירות אומר שהוא לא יכול לקיים בחירות, ברור שיש מניעה".

לפני תחילת הדיון הודיע יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי מפלגתו תתנגד לחוק, וזאת בניגוד להצהרה שהשמיע אתמול. במסיבת עיתונאים שקיים בתום ישיבת סיעתו, אמר ליברמן כי הוא תומך באופן עקרוני בפיקוח על הבחירות, אך לדבריו "מה שנתניהו עושה זה לא חוק פיקוח על הבחירות, זה חוק שיבוש הבחירות, חוק גניבת הבחירות. נתניהו מתואם עם איימן עודה, ברור שיש תיאום מוחלט בין הליכוד לרשימה המשותפת. שני הגורמים היחידים שמרוויחים מההתכתשות זה הרשימה המשותפת והליכוד. כל המהלך נועד אך ורק לשבש את הבחירות".

ליברמן הדגיש כי על הליכוד להתחייב שהגורם היחיד המוסמך להציב מצלמות בקלפיות יהיה ועדת הבחירות המרכזית, וכי הן ייפרסו בכל האזורים ובכל המגזרים, בהתאם להחלטת יו"ר הוועדה. לדבריו, הכוונה לאפשר הצבת מצלמות בקלפיות על ידי גורמים מפלגתיים נותנת "יתרון גדול" לליכוד ויוצרת "חוסר שוויון משווע", כלשונו: "לא יכול להיות שהפיקוח יתנהל על ידי מיליציה פרטית של נתניהו. אם לא יקבלו את ההסתייגות שלנו – נצביע נגד החוק, ונעשה הכל כדי למנוע אותו".

מוקדם יותר היום, דווח כי חבר הכנסת דוד ביטן נפגש עם השופט מלצר, על מנת לנסות ולהגיע לפשרה שתאפשר את הורדתו של חוק המצלמות מסדר היום של הכנסת תמורת צעדים נוספים שיינקטו על ידי ועדת הבחירות להגברת הפיקוח על טוהר הבחירות. הגעתו של ביטן לפגישה נעשתה בהנחייתו של ראש הממשלה נתניהו, וזאת לאור ההבנה בליכוד כי לא ניתן להשיג רוב להעברת החוק.

תגיות:בחירות 2019חוק המצלמות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה