פרשת כי תצא
החכם – מנצל את ההזדמנות והולך לפגוש את המלך
אל בורא עולם אפשר תמיד לפנות ישירות, לא רק בחודש אלול. יהודי לא צריך מתווכים ואף אסור לו לפנות באמצעות מתווכים. אולם בכל זאת, הקרבה אל ה' נגישה יותר עכשיו. הרב מנחם יעקובזון על פרשת כי תצא
- הרב מנחם יעקבזון
- פורסם י"ב אלול התשע"ט |עודכן
(צילום: shutterstock)
כבר הזכרנו את דברי הקדמונים, שחודש אלול הוא חודש האהבה, וכי יש שדרשו את הפסוק "אני לדודי ודודי לי" (דודי = אוהבי) ראשי תיבות: אלול.
בחסידות מופיע רעיון נוסף המתאר את האפשרות להתקרב לקדוש ברוך הוא בחודש אלול בתיאור שבעת הזאת "המלך בשדה...", הווי אומר: הוא נגיש לכל, אין צורך במעבר דרך מערכת שוערים ושלישים, אין צורך בתור לראיון, בזמן שבו המלך יוצא מארמונו ויורד אל העם הוא זמין כמעט ללא הגבלה, לכל הפחות לראות אותו ודאי אפשר, ודי בקלות גם להתקרב ולדבר...
אל בורא עולם אפשר תמיד לפנות ישירות, לא רק בחודש אלול. יהודי לא צריך מתווכים ואף אסור לו לפנות באמצעות מתווכים. אולם בכל זאת, הקרבה אל ה' נגישה יותר.
בחודש אלול, הקדוש ברוך הוא מתנהג כמו מלך - שמעת לעת יוצא אל השטח ויורד אל העם, אפשר לזכות להזדמנות של קרבה מיוחדת – כביכול לשבת על שולחנו...
הנהגה זו היא הנהגת חודש אלול. הארת י"ג מידות של רחמים מופיעה ומקרבת בינינו לבין הבורא במידה כזו שמקילה את הגישה (לעומת זאת בימים הנוראים "המלך בארמון", הוא מתגלה במלא תפארתו אולם בפחות נגישות).
החכם מנצל את ההזדמנות ופוגש את המלך, ואז הוא איננו מתעסק בזוטות, אלא פונה ואומר "אחת שאלתי... אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו...". מבקש לזכות להיות מיושבי בית ה', ושגם כשהמלך יישב בהיכלו ימשיך להיות מרואי פניו...
הבכי והקרבה
יחד עם הדברים דלעיל אנו מוצאים גם התייחסות שונה לחודש אלול בספר הזוהר בפרשתנו. בתחילת הפרשה נאמר "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנו ה' אֱלֹקֶיךָ בְיָדֶךָ וְשָבִית שִּבְיו. וְרָאִּית בַשִּבְיָה אֵשֶת יְפַת תֹאַר וְחָשַקְת בָהּ וְלָקַחְת לְךָ לְאִּשָה". לדעת האור החיים - בדבריו המבוססים על ספר הזהר - נרמזת כאן גם מלחמתו האישית של האדם בימי חייו, המלחמה בכוחות החומריים, כאשר "אשת יפת תואר" מסמלת את הנשמה היפה והטהורה.
האדם יורד לעולם הזה, וכאן נכונה לו מלחמת החומר והרוח. עם תחילת התפתחותו הוא מרגיש את הנטיות היצריות, כל גיל והתשוקות שלו... הוא עלול לשכוח או לזנוח את הנשמה, עד כדי שלא יהיה מודע אליה. רק כאשר הוא משתלט על האויב, בסייעתא דשמיא, ו"שובה את שביו", הוא מגלה לפתע את הנשמה, את האישה יפת התואר שלו. לפתע מתעורר בו החשק לרוחניות, והוא חושק באותה נשמה יפת תואר למען תהיה לו לבת לויה ולאשת בריתו...
כאן מגדיר הזוהר את הרמז בפסוק "ובכתה את אביה ואת אמה ירח ימים" כמתייחס אל חודש אלול, כביכול זהו חודש הבכייה...
האם המכוון הוא לבכי של תשובה בצער וחרטה? יתכן גם כך, וודאי צריך להדגיש ולהרגיש שהקרבה אל ה' מלך מלכי המלכים - גם כשהוא בבחינת "המלך בשדה" – דורשת מהאדם איזו הכנה, אי אפשר להיות מרואי פני המלך בכל מצב שהוא כאשר אתה לבוש בבגדים מלוכלכים... לכן נדרשת בהחלט איזו תנועה של תשובה... וגם חרטה כמה שיותר עמוקה – אפילו עד בכי...
בכי האבל והפרידה
אך נראה יותר ממשמעות המשל של "ובכתה את אביה ואת אמה" - כי זהו בכי של פרידה מכל התשוקות והמאוויים בטרם סילוקם הסופי ממערכת החיים.
כאשר פוגשים את המלך בשדה ונדבקים באהבתו, לאחר שמשתוקקים אליו בבחינת "אני לדודי" - או אז מתעוררים למחשבה מחודשת על החיים, ומגיעים להחלטה שלמען הקשר עם בורא עולם כדאי לוותר על כל אותן תשוקות של זוטות בחיי העולם הזה שאינן דומות כלל לעונג של אהבת ה' ולחיי הנצח המובטחים. בעקבות זאת מחליטים להיפרד מהשטויות, אולם לא עושים זאת באבחת מחשבה, נותנים לנפש לעבד את הנתונים ולבנות תהליך של פרידה והשלמה עם העולם שחלף, ואז אפשר באמת לבסס חיים חדשים...
מפלאי הגילויים הפסיכולוגיים
גם כשלומדים את הפרשה כפשוטה, ניתן להתפעל מחכמת הפסיכולוגיה שהתורה מגלה גם בפשוטם של דברים כמו גם כשהיא נלמדת על פי הרמז.
רק במאה האחרונה - ואולי במידה רבה רק בעשורים האחרונים - גילתה הפסיכולוגיה את החשיבות של תהליכי פרידה ואבל על חלקי חיים שהושלכו. רק לא מכבר התחילו לייחס חשיבות להפנמה ממושכת ולעיבוד של כל אבדן, ובתקופה מאוחרת יותר – לייחס זאת גם לתהליכים שעוברים על אדם ברצונו. התורה מגלה בפרשה זו את הצורך של עיבוד הפרידה והנהגת אבל על העבר - במצבים כאלו של ניתוק. לא בהשכחה ובהכחשה - אלא בהתמודדות חזיתית ועיבוד פנימי תוך בכי ואבל.
יתירה מזו, התורה מגלה לנו את מקומו של היבט פסיכולוגי זה גם במערכת התשובה. גם כשאדם מחליט על שינוי באורח חייו, והוא מחליט לאמץ את חיי הנשמה על פני תאוות הגוף ומאווייו, אל לו לעשות זאת ב"זבנג וגמרנו". הגוף עלול להתמרד, וגם אם לא - תהליך השינוי וההתנתקות ישאיר קרע ופצע. לעקור אורח חיים או חברה זהו ניתוח בנפש, והיא נזקקת לתהליך הסתגלות וגם להפנמה ועיבוד... אכן, תורה מלשון הוראה... אשרינו שיש לנו מורת דרך כזו.
שבת שלום וכל טוב לכולם.