חדשות בארץ

הפיגוע בברקן: הוחמר עונשו של אח המחבל

בית המשפט הצבאי לערעורים החמיר בעונשו של אח המחבל שביצע לפני כשנה את הפיגוע בברקן, בו נרצחו זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל הי"ד. אחיו של המחבל, שהורשע באי מניעת עבירה ובשיבוש הליכי משפט, ירצה שנת מאסר נוספת

זירת הפיגוע בברקן (צילום: פלאש 90)זירת הפיגוע בברקן (צילום: פלאש 90)
אא

בית המשפט הצבאי לערעורים דחה אתמול (ראשון) את ערעורו של אמג'ד וליד סלימאן נעאלווה, אחיו של המחבל אשרף נעאלווה שביצע באוקטובר 2018 את הפיגוע באזור התעשייה ברקן. בפיגוע נרצחו קים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי הי"ד. לאחר חודשיים, בתום מצוד ארוך, חוסל המחבל על ידי כוחות הביטחון.

אחיו של המחבל הורשע בבית משפט הצבאי שומרון באי מניעת עבירה, וזאת בשל העובדה שידע כי אחיו מחזיק בנשק לא חוקי, אך לא עשה את המוטל עליו על מנת למנוע את העבירה. הוא הורשע גם בשיבוש הליכי משפט, וזאת משום שלאחר הפיגוע פעל להעלים את מכשיר ההקלטה ממצלמות האבטחה סביב בית המחבל, במטרה לחבל במאמצים ללכוד את המחבל ושותפיו.

בחודש שעבר נגזרו על נעאלווה 12 חודשי מאסר בפועל ועוד שנת מאסר על תנאי. עונש המאסר אמור היה להסתיים בחודש הקרוב. התביעה הצבאית הגישה ערעור על קולת העונש, ומנגד הגיש נעאלווה ערעור על הרשעתו באי מניעת החזקת נשק ועל חומרת עונשו.

בדיון בבית המשפט הצבאי לערעורים, מתח השופט יאיר תירוש ביקורת חריפה על החלטת בית המשפט הצבאי קמא, וקבע כי העונש שגזר על אח המחבל אינו מבטא את חומרת המעשים. לדבריו, בגזר הדין הראשוני לא נתן בית המשפט ביטוי לכך שלאורך התקופה שלאחר הפיגוע ניסה אח המחבל להעלים ראיות ולשבש את פעולות צה"ל, ביודעו שאחיו הינו מחבל מסוכן המסתובב בחופשיות. עוד קבע בית המשפט הצבאי לערעורים, כי מתחמי הענישה שקבע בית המשפט הצבאי שומרון רחוקים מחומרת האירוע ומחומרת מעשיו של הנאשם. תירוש הוסיף וגינה בחריפות את טענותיו של אח המחבל בערעורו, לפיהן הוא קורבן למעשי אחיו ואינו אשם בדבר. הוא החליט לבטל את גזר הדין הקודם, וגזר על נעאלווה שנתיים נוספות של מאסר, אחת מהן בפועל.

עורך הדין חיים בלייכר מארגון חוננו, המלווה את משפחות הנרצחים לבנגרונד ויחזקאל, אמר בתגובה כי מדובר בפסק דין חשוב: "בית המשפט פסק שגם מול המעטפת של המחבלים צריך להגביר את ההרתעה. אח המחבל, שהורשע באי מניעת אחזקת נשק ובכך שאחרי הפיגוע הרצחני ניסה לשבש את החקירה ולמנוע את המעצר של המחבל ושל שותפיו, קיבל על כך רק שנת מאסר אחת והיה צריך להשתחרר בימים אלה. בית המשפט הכפיל את עונשו, ורק בגלל שזו ערכאת ערעור אי אפשר היה למצות את מלוא העונש. בית המשפט גם פסק לו 70,000 שקלים".

בלייכר שיבח את התביעה הצבאית על שלדבריו "לקחה את התיק הזה ברצינות, והביאה לתוצאה החשובה". לדבריו, פסק הדין טומן בחובו אמירה, לפיה "הדרך למנוע את הטרור הינה להרתיע את המעטפת ואת אלה שהיו שותפים לפיגוע, או שהיו יכולים למנוע אותו. אין ספק שמגמה זו, של החמרת הענישה כלפי המחבלים וכלפי הסייענים, היא תוצאה של מאבק ממושך של המשפחות השכולות, שמגיעות לדיונים, יושבות עם התובעים הצבאיים ומדרבנות אותם להילחם בטרור יותר ויותר".

"אנחנו בטוחים שהמשפט הזה יהיה קריאת כיוון לשאר העונשים של המחבלים והסייענים, להחמרת הענישה ומיגור הטרור", הוסיף בלייכר. "כך גם לגבי אביו ואמו של המחבל – אמו שהורשעה באי מניעת הפיגוע, ואביו שעוד מעט יורשע. אנחנו מקווים שהם ישבו הרבה שנים בכלא, והורים של מחבלים אחרים שיתכוונו לבצע פיגוע יירתעו מהעונש שיוטל על ההורים הללו וימנעו את הפיגוע הבא".

רפי לבנגרונד, אביה של קים הי"ד, אמר לאחר הדיון: "אנחנו אומנם לא כל כך מרוצים מהעונש, אך זה הרבה יותר טוב ממה שבית המשפט בסאלם קבע. השופט הדגיש ששנת המאסר הנוספת מגיעה לו כעונש על מעשיו, ולא כנקמה. הוא שיבש מהלכי משפט, החביא את מכשיר הווידאו ועוד כל מיני מעשים שהוא עשה. הוא נשפט על מעשיו, על זה שהוא לא מנע רצח, לא קשור למה שאחיו עשה. אולי זה ילמד את האחרים שלא כדאי לשבת בשקט, ולהודיע לפני הרצח, כי אחרי הרצח זה מאוחר מדי".

"אני חושב שהוא היה צריך לקבל לפחות 5 שנים", הבהיר לבנגרונד, "אבל הוא קיבל 4, מתוכן שנתיים על תנאי. גם הקנס שהוא קיבל הוא מועט מדי וחלש מדי. לא זה ירתיע מחבלים, אבל זו בהחלט התקדמות".

תגיות:טרורהפיגוע בברקן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה