סיפורי אמונה

כשגדול הדור שטף את הרצפה בביתו של הגלמוד

"כל יהודי חייב לעשות גמילות חסדים בגופו ממש. זוהי ההזדמנות שלי לקיים מצוות 'גמילות חסדים' בגופי ממש" 2 סיפורים מפעימים על גדולי ישראל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת כי תבוא מובא הציווי לדאוג לציבור החלש. כה מורה התורה: "וְנָתַתָּה לַלֵּוִי לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה וְאָכְלוּ בִשְׁעָרֶיךָ וְשָׂבֵעוּ" (דברים כ"ו י"ב). הפסוק עוסק במצוות 'מעשר עני', כאשר רש"י מפרש על בעל הבית: 'תן להם כדי שבען'. מכאן נלמד כי מצוות הצדקה והחסד אמורה להיטיב עם העני ועם הנזקק, ועל כן יש לעשותה בשלמות.

דוגמאות לשלמות במעשה צדקה וחסד, ניתן לראות בשני הסיפורים הבאים, האחד על רבי משה פיינשטיין והשני על הרב חיים גריינמן זצ"ל.

היה זה בישיבת 'מועצת גדולי התורה' הראשונה לאחר שהגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל התמנה ל'נשיא המועצת'. גדולי התורה חברי המועצת, כבר המתינו בחדר הישיבות, ועם סיום תפילת מנחה בישיבתו, מיהר רבי משה להגיע אל ישיבת ה'מועצת'. אלא, שמחוץ לבנין הישיבה המתין לו עני וביקש ממנו צדקה.

רבי משה הוציא מכיסו כמה מטבעות ונתנם לעני המתחנן. אך בזאת לא תמה בקשתו, הוא החל לשוחח עם רבי משה ועיכב אותו במשך מספר דקות. התלמידים שליוו את רבי משה ניסו לרמוז לעני שרבי משה ממהר מאוד. רבי משה דחה את רמזיהם, ורמז להם מנגד, להניח לעני ולהפסיק לזרזו.

לאחר שהעני סיים את שיחתו ורבי משה יצא לדרכו, פנה אל תלמידיו ואמר להם: "עצם השיחה וההתעניינות הכנה בשלומו היתה חשובה עבורו יותר מהכסף. מצוות הצדקה במקרה כזה כללה, איפוא, אף את השיחה הזו, להראות לו שאני מתעניין בצרתו ומפנה מזמני כדי להאזין למצוקתו'.

מסר זה שזור אף במעשה הבא: מידי ערב שבת היה הרב חיים גריינמן זצ"ל נעלם מביתו לכמה שעות, כאשר איש מלבד הרבנית לא ידע מה מעשיו, ולהיכן הולך הרב בשעות אלו.

באחד מימי שישי הגיע אל בית הרב יהודי שנזקק לעצה דחופה, אך הרבנית נאלצה להשיב את פניו בשלילה. רק לאחר שהתחנן הלה כי מדובר כאן על פיקוח נפש, נתנה לו הרבנית את הכתובת בה שוהה הרב.

כשניגש היהודי לשם, נתגלה לעיניו מחזה מפליא, בידי הרב היו כלי ניקיון, ותנועותיו אמרו כי הרב עוסק כעת בניקיון הבית. לאחר שהתנצל והסביר כי הוא בא על ענין של פקוח נפש, והרבנית שלחה אותו, שאל את שאלתו וקיבל תשובה. אז אזר היהודי אומץ וזעק על חילול כבוד התורה, בהתעסקותו של הרב במלאכות מעין אלו.

רבי חיים השיב במאור פנים: "כל יהודי חייב לעשות גמילות חסדים בגופו ממש! היהודי הגלמוד שגר בדירה זו, התלונן בפני כמה פעמים שקשה לו לנקות לבדו את הבית, ולסדר את שאר צורכי השבת. זוהי ההזדמנות שלי לקיים מצוות 'גמילות חסדים' בגופי ממש"...

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:סיפורי צדיקיםגדולי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה