ונשמרתם

בגלל שימוש בסמארטפון: הנערה החלה לפזול ותזדקק לניתוח

נערה בת 13, שהשתמשה בתקופה האחרונה בסמארטפון במשך שעות ארוכות בכל יום, לקתה כתוצאה מכך בפזילה חריפה. היא תיאלץ לעבור התערבות ניתוחית בשתי עיניה

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אא

נערה בת 13 לקתה לאחרונה בפזילה חריפה ותצטרך לעבור ניתוח, וזאת בשל שימוש מופרז שעשתה בסמארטפון. הסיפור הלא יאומן דווח לראשונה ב"ידיעות אחרונות".

ד"ר גד דותן, מנהל יחידת עיניים ילדים בבית החולים "שניידר" בפתח תקווה, סיפר בצהריים (שני) לגלי צה"ל, כי הנערה הגיעה אליו לטיפול עם פזילה בולטת – מצב בו שתי העיניים מסתכלות כל אחת בכיוון אחר. לדבריו, תופעת הפזילה מתחילה פעמים רבות בהדרגה, וכך היה גם הפעם, אולם בתוך מספר ימים הפזילה הפכה לקבועה. מדובר לא רק במגבלה משמעותית על הראייה, אלא גם בפגם חיצוני שעלול להסב נזקים חברתיים.

הנערה עברה סדרה מקיפה של בדיקות, שנועדו לשלול כיוונים רפואיים שונים. בין היתר, היא עברה בדיקות שונות בעיניה ובדיקות נוירולוגיות – כולל הדמיה של הראש. לאחר שהבדיקות חזרו כולן במצב תקין, החל הצוות הרפואי לבחון כיוונים נוספים, והגיע עד מהרה למסקנה כי האשם נמצא בסמארטפון. "היא סיפרה שהיא משתמשת הרבה שעות בטלפון הנייד – לפחות חמש שעות ביום, ואף יותר", אמר הרופא. "זה קרה בשבועות האחרונים של החופש הגדול, אחרי שבמהלך הקיץ היא הרבתה להשתמש בנייד. זו הייתה התוצאה".

לדברי ד"ר דותן, מדובר אומנם בתופעה נדירה יחסית, שהוא אישית טרם נתקל בה, אם כי מתחילים לשמוע עליה יותר ויותר, וכבר זכתה להתייחסות בספרות הרפואית: "כשאנחנו מסתכלים לקרוב, אנחנו מפעילים מנגנון פיזיולוגי של ראייה לקרוב, שכולל בתוכו גם כיווץ של השריר הפנימי שמכנס את העיניים לכיוון המטרה הקרובה". שימוש ממושך ומופרז בשריר הזה – כפי שמתרחש בעת שצופים שעות ארוכות במסך הקטן של הטלפון הסלולרי – עלול להגביר את הכיווץ שלו, הטונוס. תיתכן גם שבירה של מנגנון המזיגה, המחבר בין שתי העיניים ומתאם ביניהן, וכך נוצרת פזילה.

בכ- 50% מהמקרים, הפסקה מוחלטת של השימוש בנייד עשויה לשפר את הראייה ואף להחזירה לתקנה. כ- 50% מהמקרים הנותרים עלולים להזדקק להתערבות ניתוחית.

"העיניים לא נועדו להסתכל 24 שעות על מטרה קרובה לזמן רציף", הבהיר ד"ר דותן. הוא ציין כי ההתמודדות עם התופעה החמורה מצריכה הרפיה קבועה של העיניים: "לצאת החוצה בלי להסתכל בנייד. להסתכל למרחק". אביה של הילדה אמר ל"ידיעות" כי הוא ואשתו כואבים את העובדה שניתן היה למנוע את הסתבכותה של בתם ואת הצורך בניתוח בשתי עיניה: "אין תחליף למשחק בחוץ עם כדור, בוודאי לא הסמארטפון".

תגיות:סמארטפוןפזילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה