ונשמרתם

הנחיה חדשה: אם הילד בלע סוללה – תנו לו דבש

בעקבות פרסומם של מחקרים רפואיים חדשים, בבית החולים שערי צדק ממליצים להורים שילדם בלע סוללה לתת לו דבש באופן מיידי, כדי לעכב את הנזקים הנגרמים כתוצאה מהתפרקות הסוללה בגוף. ההמלצה תקפה לילדים מעל גיל שנה בלבד. במקביל, חובה להגיע מיד לחדר מיון

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

בבית החולים שערי צדק בירושלים גיבשו הנחיה חדשה, לפיה במקרים בהם פעוטות וילדים בלעו סוללות, יש לתת להם דבש באופן מיידי, וזאת כדי לעכב את הנזקים הפנימיים החמורים הנגרמים כתוצאה מהתפרקותה של הסוללה בגוף.

ההמלצה החדשה קובעת כי כדאי להתחיל את הטיפול בדבש כבר בבית, ובמקביל לגשת מיידית לחדר מיון, כיוון שישנה דחיפות רבה בטיפול מהיר שימנע נזקים פנימיים קשים.

הנוהל הרפואי החדש הוא תוצאה של מחקרים שפורסמו לאחרונה, מהם עולה כי אכילת דבש לאחר בליעת סוללה יכולה להפחית באופן ניכר את רמת הנזק והסיבוכים שנוצרים כתוצאת מהתפרקות הסוללה בתוך הגוף. המחקרים לימדו כי מתן דבש רגיל אחרי הבליעה – בין כפית אחת לשתיים כל חמש דקות, עד להוצאת הסוללה מהגוף – הפחית באופן משמעותי את רמת הנזק ושכיחות הסיבוכים בוושט.

בשערי צדק מבהירים כי מתן הדבש לפעוט או לילד אינו מפחית מהצורך להגיע לחדר מיון במהירות רבה ככל שניתן על מנת להוציא את הסוללה מהגוף, שכן כל דקה בה הסוללה נמצאת בתוך הוושט מאיצה את הנזק לרקמות. כמו כן, הטיפול בדבש מתייחס אך ורק לבליעת סוללות, ואינו מומלץ במקרים של בליעת חפצים אחרים.

עוד מדגישים בבית החולים, כי מתן דבש לתינוקות מתחתלגיל שנה אינו מומלץ גם במקרה של בליעת סוללות.

עד לאחרונה לא הייתה ידועה בספרות הרפואית דרך מיידית להפחתת הכוויות והנזק שנגרמים כתוצאה מבליעת סוללה, בשלב שבין בליעתה לבין ההליך הרפואי להוצאתה. לאור ריבוי המקרים בהם נזקקו ילדים לאשפוז ממושך בעקבות בליעת סוללה, חיפשו מומחי הגסטרו ילדים בשערי צדק דרך לצמצם את הנזקים. ההחלטה שהתקבלה, כאמור, הינה ליישם את תוצאות המחקרים החדשים בנושא, המלמדים על יעילותו של הדבש בתחום זה.

מנהל המכון לגסטרו ילדים וסמנכ"ל שערי צדק, פרופ' דן טרנר, אמר: "במהלך השנה אנו מטפלים בילדים רבים, שבולעים סוללות וחפצים מסוגים שנים, שלעיתים גורמים לסיבוכים רפואיים משמעותיים. רופאי המכון לגסטרו ילדים פועלים בכל שעות היממה להוצאת החפצים בגישות טיפול אנדוסקופיות חדשניות במטרה למנוע ניתוחים מורכבים".

ד"ר אורן לדר, מומחה בכיר בגסטרו ילדים ומרכז תחום הטיפול האנדוסקופי בילדים, הוסיף: "בליעת חפצים על ידי פעוטות וילדים לצערנו שכיחה ומסוכנת, והסיכון עולה כאשר מדובר בסוללות אם אלו נתקעות בוושט. הדבר מהווה אחד ממצבי החירום בגסטרואנטרולוגיה. יישום המחקר החדש בשערי צדק עשוי להציל חיים ולמנוע כוויות ונזקים פנימיים".

תגיות:דבשסוללהושט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה