חדשות בעולם

"לאיזה חלק בדברי טראמפ עליי להאמין?"

המנהיג העליון של איראן מבהיר כי ארצות תמשיך לסגת מהסכם הגרעין "עד כשיגיע הזמן שבו נשיג את התוצאה הרצויה". אתמול דווח כי נשיאי ארה"ב ואיראן הסכימו למסמך עקרונות, לפיהן טהראן מתחייבת שלעולם לא תשיג נשק גרעיני, ובתמורה תסיר וושינגטון את כל הסנקציות שהוטלו מאז 2017 ותאפשר לאיראן לסחור בנפט שלה

רוחאני בריאיון לפוקס ניוז (צילום מסך)רוחאני בריאיון לפוקס ניוז (צילום מסך)
אא

בצל הדיווח אתמול (שלישי) כי נשיא איראן, חסן רוחאני, סירב לענות לשיחת הטלפון של מקבילו האמריקני דונלד טראמפ, היום אמר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי ארצו תמשיך במגמת צמצום התחייבויותיה בהסכם הגרעין, עד להשגת "התוצאה הרצויה". קודם לכן דווח כי נשיאי ארצות הברית ואיראן הסכימו על מסמך הבנות כבסיס לפתיחת משא ומתן בין המדינות.

"האחריות היא של סוכנות האנרגיה האטומית והיא חייבת ליישם את הצמצום בצורה מדויקת, שלמה ומקיפה ולהמשיך בכך עד כשיגיע הזמן שבו נשיג את התוצאה הרצויה", אמר חמינאי במפגש עם מפקדי משמרות המהפכה.

לאחר שרוחאני דחה את מאמציו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לתווך בינו לטראמפ, היום אמר הנשיא האיראני כי הוא מקבל את המתווה לקיום השיחות עם וושנגטון כפי שהציע מקרון, אך הדגיש כי דרושים מספר שינויים באופן הניסוח שלו. על פי מסמך ההבנות שהוסכם על ידי נשיאי ארה"ב ואיראן, כך לפי גורמים מצרפת כפי שצוטטו באתר פוליטיקו, טראמפ ורוחאני הסכימו על ארבעה עקרונות יסוד, זאת לאחר שהפגישה ביניהם בעצרת הכללית של האו"ם, לא יצאה אל הפועל.  

במסמך נכתב כי "איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני" וכי היא "תעמוד באופן מלא בהתחייבויותיה הגרעיניות ותשתף פעולה עם תוכנית לטווח ארוך שתשרטט את גבולות תוכנית הגרעין שלה". עוד הסכימה איראן "להימנע מפעולות אגרסיביות" במפרץ הפרסי, ו"לחתור לשלום ולכבוד ברחבי האזור".

בתמורה, וושינגטון מסכימה "להסיר את כל הסנקציות שהוטלו מאז 2017", ותאפשר לאיראן "לסחור באופן חופשי בנפט שלה".

עם זאת, בישיבת הממשלה היום אמר רוחאני כי המסרים הסותרים שנשמעים מכיוונה של וושינגטון בכל הנוגע למדיניות מול ארצו, פוגעים בסיכויים לקיום המגעים. רוחאני אמר כי לא מקובל עליו שטראמפ מצהיר באופן רשמי כי יחריף את הסנקציות, בעוד שמדינות אירופה החברות בהסכם אומרות להנהגה בטהראן כי הוא מגלה נכונות להסירן לקראת משא ומתן. "שאלתי את אותם חברים מאירופה, לאיזה חלק עליי להסכים? האם עלינו לקבל את המילה שלכם שאמריקה מוכנה?", תהה הנשיא האיראני, "או את המילים של נשיא אמריקה, שב-24 שעות אמר מפורשות פעמיים שהוא רוצה להחריף את הסנקציות? לא הייתה להם תשובה ברורה".

בדיווח אתמול נטען כי טראמפ הביע הסכמה לעקרונות המסמך לאחר פגישה שקיים עם מקרון בשבוע שעבר, בשולי עצרת האו"ם. לאחר שקיבל את הסכמתו, הציג מקרון את המסמך לרוחאני, שאישר אותו גם כן. "הוא אישר את המסמך והודה לנשיא מקרון, כי הסנקציות הוזכרו במסמך באופן מפורש, אך הוא רצה שטראמפ יאמר בעצמו שהוא מסיר את הסנקציות לפני שיסכים להיפגש איתו", אמר גורם צרפתי לאתר.

תגיות:עלי חמינאיהסכם הגרעיןדונלד טראמפחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה