חדשות בעולם

טראמפ: "אם טורקיה תנקוט פעולה אסורה, אשמיד את כלכלתה"

לאחר שהסביר כי "הגיע הזמן שנצא ממלחמות שבטיות מגוחכות", הנשיא האמריקני מאיים על טורקיה כי אם תפגע בכוחות הכורדיים – שעד לאחרונה הוכרו כבעלי בריתה של וושינגטון, באופן שייחשב "בחוכמתי הגדולה" כחוצה גבולות, "אני אהרוס ואחסל לחלוטין את כלכלת טורקיה". טראמפ: "הגיע הזמן שכוחות אחרים באזור, חלקם עשירים מאוד, יגנו על שטחיהם".

ארדואן וטראמפ (צילום: שאטרסטוק)ארדואן וטראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

בצל הביקורת החריפה שהוטחה בו בעקבות החלטתו היום לסגת מצפון סוריה ולתת לטורקיה לצאת במבצע צבאי נרחב נגד הכורדים שמוגדרים על ידם כטרוריסטים, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר היום (שני) את טורקיה לבל תעז לתקוף את הלוחמים הכורדים, שעמדו בראש החזית נגד דאעש. "כפי שציינתי בחריפות בעבר, ורק כדי לחזור ולהדגיש", כתב הערב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, "אם טורקיה תעשה משהו שאני, בחוכמתי הגדולה, אחשיב למשהו שהוא חוצה גבולות, אני אהרוס ואחסל לחלוטין את כלכלת טורקיה (ועשיתי זאת בעבר!)".

"ארה"ב עשתה יותר מכל אחד אחר ויותר מכל מה שמישהו בכלל ציפה – כולל לכידת 100% ממחבלי דאע"ש בסוריה", טען טראמפ. לדבריו, "הגיע הזמן שכוחות אחרים באזור, חלקם עשירים מאוד, יגנו על שטחיהם".

אתמול יצא הבית הלבן בהודעה דרמטית לפיה יוסגו הכוחות האמריקניים מצפון סוריה, כך שיתאפשר לטורקיה לפעול צבאית באזור נגד הלוחמים הכורדיים, שמוגדרים בטורקיה כפעילי טרור. מדובר בתפנית משמעותית של מדיניות וושינגטון, שעד לא מכבר החשיבה את הכוחות הכורדיים כבעלי בריתה הגדולים.

הכוחות הכורדיים שפעלו בסוריה עמדו בשנים האחרונות בראש חזית המאבק נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" בצפון סוריה, וזכו לתמיכה נדיבה מהממשל האמריקני. אלא, שבעקבות שיחת טלפון שערך אמש טראמפ עם עמיתו הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, הוחלט שהשליטה על המקום תועבר לידי טורקיה, ושבויי דאעש יועברו אליה.

היום הגן טראמפ על החלטתו באמירה לפיה "אנחנו נילחם איפה שזה יוביל לרווח עבורנו". את שינוי היחס עם הכוחות הכורדיים תלה טראמפ בהסבר כי "הכורדים נלחמו אתנו, אבל קיבלו סכומי כסף עצומים וציוד לעשות זאת. הם נלחמו בטורקיה במשך עשורים". לדבריו, מעתה על כל המדינות המעורבות בלחימה בסוריה – טורקיה, אירופה, סוריה, איראן, עיראק, רוסיה והכורדים, "להבין מה לעשות עם המצב".

"ארצות הברית הייתה אמורה להיות בסוריה למשך 30 ימים, זה היה לפני הרבה שנים", המשיך הנשיא להסביר. "נשארנו ונכנסו עמוק יותר לקרב ללא מטרה. כשהגעתי לוושינגטון, דאעש עשו הרבה נזק באזור. במהרה הבסנו 100% מהח'ליפות של דאעש, ותפסנו אלפים מלוחמיהם".

לפי טראמפ, הסיוע רב-השנים שקיבלו הכורדים מידי וושינגטון, היה לא מאוזן ולא הוגן. "כרגיל, ארצות הברית היא ה'פראיירית' של נאט"ו בסחר, בהכול", טען. "הכורדים לחמו אתנו, אבל קיבלו כמויות אדירות של כסף וציוד גם כן. הם נלחמו בטורקים במשך עשורים, אני עצרתי את הקרב הזה במשך 3 שנים, אבל הגיע הזמן שאנחנו נצא מהמלחמות המגוחכות והבלתי נגמרות האלה, רבות מהן בין שבטים, ולהביא את החיילים שלנו הביתה".

תגיות:דונלד טראמפטורקיהסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה