מנוחה פוקס

בלי כעס ובלי רוגז בסוכה

שינוי ההרגלים והיציאה מהבית גורמים לעיתים לכעס, לתסכולים ולצעקות. איך מונעים את הכעסים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חג הסוכות מוציא אותנו מהבית. יש בו כל כך הרבה דברים נהדרים, אבל יחד אתם, גם מקשה.

פתאום אין מספיק מקום בסוכה לכולם, פתאום צריך להוריד הרבה מאוד דברים כמה קומות למטה, פתאום נמצאים כולם יחד בתוך ריבוע קטן משך שבעה ימים תמימים.

לא פלא, שילדים שנוטים להתרגז ולהתעצבן, נשמעים כועסים מתוך הסוכה, מתעצבנים, צועקים על האחים ועל ההורים ולא מצליחים להשקיט את עצמם.

כשזה בסוכה זה עוד יותר קשה לבני המשפחה. כל הרחוב שומע. ממש לא נעים.

אז הנה כמה כללים להרגעת ילדים. שמרו אותם על המקרר, או בכל מקום אחר, ועשו בהם שימוש.

1. הסבירו לילד למה הוא כועס. לפעמים, ילדים שבאופיים נוטים לכעס, לא יודעים אפילו מה מרגיז אותם. משהו בסיטואציה מעצבן,  והם לא יודעים מה.

"אתה כועס, כי היית רוצה שגם לך יהיה משחק, כמו שהוא קיבל... זה מרגיז, אהה?".

2. נסו להתעלם. לא כל דבר שהילד מתעצבן עליו שווה דיון, לפעמים הוא כועס והולך ובכך נגמר הדבר. כעסים ממשיכים כשאנו מלבים אותם, אז מדי פעם להתעלם. לא לשים לב, לא להגיב, להסיח את הדעת.

3. ילדים שנוטים לכעוס, הם כאלו שאם יהיו עסוקים, ישכחו מכעסם. תנו להם עיסוקים. בבית יש תמיד דברים שיכולים להיות מתאימים לעיסוק לילד, שיעזור גם לבני הבית. שיהיו אחראים באופן קבוע על הכנסת המזרנים לבית, שיהיו אחראים על סידור הסכו"ם במגרה. כל בית לפי המתאים לו ולפי המתאים להנאת הילד ולהנעתו.

4. הציבו לילד את הגבולות הנדרשים. כללי התנהגות שמחויבים מפני כורח המציאות.

"מותר לך לבכות כשאתה עצוב, אבל בשום אופן לא להכות, לא לזרוק חפצים, לא לנשוך, לא לשבור דברים". אל תציבו לו את הדברים כמו רשימת מכולת, אבל כן הזכירו מדי פעם, שהדברים יהיו ברורים לגמרי.

5. לפעמים ילד צועק ומתרגז כי פשוט למד זאת בבית. אם אתם נוהגים לצעוק, לכעוס, להגביה את קולכם באופן לא נעים - אל תצפו שיפסיק, עד שתוכיחו לו שאפשרי להפסיק.

6. אם הילד בכל זאת כועס מאוד עד שנראה שעוד רגע יהפוך את השולחן, השתדלו למצוא את הרגע שלפני. להקדים רפואה למכה, לתפוס אותו בידיכם ולא לאפשר לו לעשות מעשים שלא ייעשו. אם לא מצליחים לרסן אותו במילים, עשו זאת במעשים. אבל בשום אופן לא בצורה שירגיש שאתם כוחניים כלפיו או חלילה אלימים.

7. תמללו את רגשות עצמכם. אמרו לילד לפעמים: "אני כועסת עכשיו, כי ממש לא רציתי להישאר בבית בלי הילדים, ועכשיו אין מי שיעזור לי, כי כולם נסעו עם אבא לקנות ארבעה מינים".

ברגע שתתנו ביטוי לכעס, הילד יבין גם הוא איך נותנים ביטוי לכעס.

8. תנו לילד תחליף לכעסו, תנו בידו כדור כזה שאפשר למעוך אותו, והסבירו לו שבכל פעם שמשהו מעצבן אותו, במקום להשליך דברים, שיתעסק בזה, ויקל עליו.

9.הומור לא יזיק אף פעם, אם לא נוגעים בנקודות רגישות לילד. חפשו מהו ההומור שתוכלו לעשות בו שימוש כלפי הילד. ממה נהנה. מה מצחיק אותו ומוציא אותו מרגש הכעס.

10. עודדו את הילד כשנוהג כשורה: "ראיתי שזה ממש הרגיז אותך, אבל בחרת להתגבר, כל הכבוד לך!".

אי אפשר למנוע לגמרי את המריבות והכעסים בסוכה, ברוך ה' שיש לכם משפחה פעילה. אבל אם תנהגו לפי הכללים הללו, יהיה לכם קל יותר ולילדכם נעים יותר.

חג שמח ומענג!

תגיות:סוכהמנוחה פוקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה