חדשות בארץ

נשיא גרמניה: "יום של בושה וחרפה. חייבים להגן על היהודים במדינה"

נשיא גרמניה מגנה את מתקפת הטרור של אנשי הימין הקיצוני על בית הכנסת בעיר האלה, שבו נורו למוות שני בני אדם: "אני בטוח שרוב מכריע של הגרמנים רוצים שהיהודים יהיו חלק מהמדינה שלנו". שטיינמאייר בזירת הפיגוע: "על הגרמנים להתייצב יחד נגד אלימות הקיצונים"

הנשיא שטיינמאייר בישראל (צילום: פלאש 90)הנשיא שטיינמאייר בישראל (צילום: פלאש 90)
אא

נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, גינה היום (חמישי) בחריפות את מבצעי הפיגוע אתמול מחוץ לבית הכנסת בעיר האלה, במהלכו נרצחו שני בני אדם לאחר שהחמוש כשל בניסיונו לפרוץ למבנה בית הכנסת. "אנחנו חייבים להגן על היהודים בגרמניה ויש להבהיר שהמדינה לוקחת אחריות על חיי היהודים במדינה", הצהיר שטיינמאייר בסיור שערך בבית הכנסת במזרח גרמניה.

"זהו יום של בושה וחרפה", הבהיר הנשיא הגרמני. "הרוב המכריע" של החברה הגרמנית, כך לפי שטיינמאייר, "רוצה שהחיים היהודיים יהיו חלק מהמדינה הזו". הוא הוסיף כי "עלינו לעמוד יחד לאורך זמן נגד אלימות כמו שחווינו כאן אתמול, להגן על החיים היהודיים ולהתנגד לאלימות הקיצונים".

בפיגוע נורו למוות שני בני אדם, בהם אישה אחת מחוץ לבית הכנסת, וגבר ששהה בחנות הסמוכה למקום ושניים נוספים נפצעו קשה. עד לשעה זו טרם ברורה זהותם של ההרוגים. ככל הנראה, האחראים לפיגוע הם שלושה חברי חולייה ימנים קיצוניים. הרשויות הצליחו לשים את ידם רק על אחד מהם, והמרדף אחר שאר החשודים נמשך. בעקבות האירוע, הכריזו הרשויות על מצב חירום ונאסר על התושבים לצאת מבתיהם, ורק בשעות הערב אישרה המשטרה לחזור לשגרה. במקביל, נמשכים החיפושים אחר שני המפגעים הנוספים ואחר סייענים אפשריים.

שר הפנים הגרמני, הורסט סיהופר, מסר כי הרקע לאירוע הירי הינו "אנטישמי". במקביל, בכלי התקשורת בגרמניה פורסמה תמונת החשוד, שטפן בליט, אזרח גרמניה ופעיל ימין קיצוני בן 27, שאמר בתיעוד שפרסם שניות לפני הירי בשידור חי כי "היהודים הם שורש כל הבעיות".

האירוע גרר שורת גינויים מצד מנהיגי גרמניה וישראל. נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר כי "אנחנו נמשיך ונאבק למען חינוך וזיכרון כנגד האנטישמיות המרימה ראשה שוב ושוב באירופה ובעולם בכלל, מתוך ההבנה הברורה כי היא אינה בעיה של העם היהודי בלבד והיא מאיימת בהרסנותה על הקהילה הבינלאומית כולה". בהמשך נמסר מבית הנשיא כי ריבלין ישוחח היום עם נשיא גרמניה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הפיגוע נגד הקהילה היהודית ביום כיפור הוא "עוד ביטוי לכך שהאנטישמיות באירופה מתגברת". נתניהו קרא לשלטונות בגרמניה להמשיך לפעול "בנחישות" נגד תופעת האנטישמיות.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, גינתה גם היא את הפיגוע ומסרה כי היא "מביעה סולידריות כלפי כל העם היהודי". מרקל השתתפה בצערן של משפחות הנפגעים, והודתה לכל כוחות הביטחון שפעלו בזירה. אמש הגיעה מרקל לכנס הזיכרון לזכר ההרוגים.

אחד מניצולי ניסיון הטבח שנכח בבית הכנסת, סיפר על הרגעים הדרמטיים שבו נצפה היורה מנסה לפרוץ למבנה ויורה על דלת הכניסה. "ראינו במצלמות בבית הכנסת שאדם חמוש עם קסדת פלדה ואקדח החל לירות על הדלתות בניסיון לפתוח אותן, הדלתות החזיקו מעמד", אמר ראש הקהילה היהודית. לדבריו, המתפללים התבצרו בבית הכנסת והמתינו למשטרה, בעוד המפגע משליך חומר נפץ על הדלת: "הדלת נותרה סגורה, אלוקים הגן עלינו", אמר. "כל העניין נמשך אולי חמש עד עשר דקות".

עד נוסף שעבר בסמוך לבית הכנסת בעת הפיגוע אמר כי החמוש היה מצויד ברובה סער וקסדה, כאשר לפתע השליך, מה שתואר לדבריו, רימון נפץ. "פתאום הוא הרים את הרובה וירה לעבר החנות. התחבאתי בשירותים".

תגיות:פרנק וולטר שטיינמאיירגרמניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה