חדשות כלכלה

המתקן הראשון בארץ לייצור חשמל מפסולת יוקם במעלה אדומים

המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר החלו בהליך המיון המקדים למכרז בינלאומי להקמת המתקן הראשון בישראל להשבת אנרגיה מפסולת. המתקן, שייבנה בסמוך למעלה אדומים בעלות של כמיליארד שקלים, יחל לפעול בעוד כ- 6 שנים וישמש כמתקן המרכזי לטיפול בפסולת של מטרופולין ירושלים

מתקן להשבת אנרגיה מפסולת, תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)מתקן להשבת אנרגיה מפסולת, תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

הוועדה הבין-משרדית למתקני טיפול בפסולת פרסמה היום (חמישי) את הליך המיון המקדים (Pre-Qualification) למכרז בינלאומי לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של המתקן הראשון בישראל להשבת אנרגיה מפסולת. המתקן ייבנה בשיטת PPP (שותפות ציבורית-פרטית), ויוקם בשטח פארק המחזור "השומרוני הטוב", בסמוך למעלה אדומים ותוך שיתוף פעולה עם עירייתה.

המתקן ישמש כמתקן המרכזי לטיפול בפסולת של מטרופולין ירושלים והאזור. באתר יוקמו מתקן חדשני למיון פסולת ומתקן השבת אנרגיה מהמתקדמים בעולם, שבו תנוצל האנרגיה שבפסולת לייצור חשמל בתנאים סביבתיים מחמירים. 

הפעלתו של המתקן מתוכננת להתחיל בעוד כ- 6 שנים. הוא צפוי להחליף מטמנה, שכבר אושר להקימה באתר המחזור "השומרוני הטוב", ובכך יימנעו מפגעים סביבתיים משמעותיים. הפרויקט ייצא לפועל בשיתוף עם חברות בינלאומיות, מהמובילות בתחום השבת האנרגיה, ועלותו מוערכת בכמיליארד שקלים.

מדובר במתקן ההשבה הראשון מבין מספר מתקנים דומים המקודמים על ידי הוועדה הבין-משרדית, המשותפת למשרדי האוצר והגנת הסביבה. המתקנים נועדו לייצר חלופה סביבתית להטמנת פסולת בישראל, והם ייפרסו ברחבי הארץ. בתוכניתו האסטרטגית לשנת 2030, הציב המשרד להגנת הסביבה את היעד השאפתני של הורדת שיעור ההטמנה בישראל מכ- 80% כיום לכ- 26%.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר: "עם כניסתי לתפקיד השר להגנת הסביבה, זיהיתי את הפיגור שבו אנו נמצאים בתחום הטיפול בפסולת, וקידמתי אסטרטגיית טיפול בפסולת שמטרתה הפחתת הטמנת הפסולת בצורה דרסטית על ידי הגדלת המיחזור והקמת מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת. אני מברך את משרד האוצר על הירתמותו לקידום פרויקט תשתית זה, בדומה לקידום פרויקטים תשתיתיים לאומיים כמו מתקני ההתפלה, ואני בטוח שבתוך עשור מדינת ישראל תשנה את פניה גם בנושא זה".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, הוסיף כי היציאה למכרז מציינת את "תחילת תום עידן הטמנת הפסולת במדינת ישראל". הוא הדגיש כי "ראוי שבכל מטרופולין בארץ יהיה מתקן דומה לטיפול בפסולת ביתית – בדרום, בחיפה, בתל אביב ובגוש דן. המתקן מצטרף למאות מתקנים דומים בערים מובילות באירופה, ויוקם בסטנדרט סביבתי זהה ומחמיר".

החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, ציין כי "מתקן זה הינו חלק משורה של פרוייקטי תשתית, שהממשלה מקדמת בימים אלו כחלק מתכנית 'תשתיות 2030' בכלל התחומים – תחבורה, מים, אנרגיה וגם איכות הסביבה. מדובר במתקן הראשון בישראל שיהפוך פסולת לאנרגיה בהיקף משמעותי, והוא צפוי ליצור סטנדרט חדש ולקרב את ישראל לרמה העולמית בתחום הטיפול בפסולת".

תגיות:חשמלפסולתהמשרד להגנת הסביבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה