ונשמרתם

בעקבות פגיעת הברק: איך מתגוננים מסופות ברקים?

סופת הברקים בחול המועד האחרון גבתה את חייו של אשר חזות ז"ל, בן ב-14. אף שפגיעות בנפש ממכות ברק בישראל נדירות, חשוב לדעת להתגונן. כך תישמרו מסופות ברקים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הברק שפגע במשפחת חזות בחול המועד האחרון וגרם לפטירתו של אשר חזות בן ה-14 ז"ל, היה חלק מסופה אשר אופיינית בתקופה זו של השנה. בישראל, מקרי מוות ממכות ברק אינם נפוצים (המקרה האחרון התרחש לפני למעלה מעשור), אולם באזורים טרופיים בעולם נהרגים אלפי אנשים מידי שנה בסופות ברקים.

אפיק ים סוף, אשר מגיע לישראל בתקופה זו של השנה, מתאפיין בזרמים של אוויר חם, אשר מגיעים לישראל דרך ים סוף מן האזורים הטרופיים. לחות גבוהה וענני גשם הנוצרים בעקבותיה, יחד עם זרם האוויר הזה, יוצרים מזג אוויר שאינו יציב. אחד הביטויים של מזג אוויר מסוג זה הוא, כפי שראינו, סופות ברקים חזקות במיוחד. לעיתים קרובות בתקופה זו של השנה קל יותר לראות את הברקים, גם ממרחקים גדולים, משום שהעננים רחוקים מהקרקע, והברק עובר מרחק גדול מאד עד שהוא מגיע לאדמה. עם זאת, ישנם גם ברקים שנוצרים בתוך הענן, ואינם מגיעים לאדמה.

בישראל לרוב ישנן סופות ברקים קצרות מאד בעונת הסתיו – אך הן עלולות להיות חזקות ועצמתיות. לפני מספר שנים, באוקטובר 2015, התרחשה בישראל סופת ברקים בעלת מאפיינים טרופיים – היו בה כ-400 ברקים בדקה.

כאמור, מעט מאד אנשים נפגעים בנפש מפגיעות ברק בישראל. הסיבה היא, בין השאר, שישראל היא מדינה מתועשת, כך שמרבית האנשים אינם נמצאים בשטחים פתוחים בזמן סופות ברקים. עם זאת, חשוב להכיר את כללי הזהירות למקרה שנקלעתם בכל זאת לסופת ברקים פעילה. במקרה כזה, חשוב להישאר שפופים ולהנמיך את הראש, כדי שלא יבלוט. עם זאת, אין לשכב על הרצפה – משום שפגיעת הברק יכולה להיות עצמתית מאד, ולגרום נזק גם אם הפרק פגע בשטח סמוך.

תגיות:ברקיםסופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה