חדשות בארץ

טיבי: נשקול תמיכה מבחוץ בממשלת גנץ; נתניהו: יצא המרצע מהשק

לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן, בני גנץ, מתרבים הקולות ברשימה המשותפת המדברים בגלוי על האפשרות של תמיכה מבחוץ בממשלת מיעוט בראשותו. חבר הכנסת אחמד טיבי: "נשקול זאת בכובד ראש. ממשלה בלי נתניהו, הליכוד והימין היא ממשלה טובה יותר"

נציגי הרשימה המשותפת בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)נציגי הרשימה המשותפת בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן, בני גנץ – בטקס שייערך הערב (רביעי) בבית הנשיא – גוברים הקולות ברשימה המשותפת המדברים באופן גלוי על האפשרות כי הסיעה תתמוך מבחוץ בממשלת מיעוט בראשותו. חבר הכנסת אחמד טיבי אמר היום, כי ברשימה המשותפת יודעים שכחול לבן תפנה אליהם "בקרוב" באופן רשמי ותזמין אותם להגיע לפגישת משא ומתן.

"הרשימה המשותפת מקיימת מגעים עם כחול לבן", אמר טיבי בראיון לאתר ynet. "הם התקיימו בחודשים האחרונים, ואני מניח שהם יתקיימו גם בשבועות ובחודשים הקרובים. אנחנו הרשימה השלישית בגודלה בכנסת, יש לנו מה לומר, ויש לנו משקל סגולי פוליטי יותר מבעבר".

טיבי ציין כי להערכתו גנץ מעדיף להקים ממשלה עם הליכוד: "זו האופציה הראשונה, השנייה והשלישית שלו. הוא רוצה ממשלת אחדות, ואני מצר על כך". הוא הבהיר, כי האופציה לפיה הרשימה המשותפת תתמוך בממשלת מיעוט של כחול לבן אינה קיימת בשלב זה: "אנחנו עוד לא החלטנו שאנחנו שם, יש לנו דרישות". עם זאת, הדגיש טיבי כי "אם תיווצר סיטואציה שבה יפנו אלינו בקשר לתמיכה מבחוץ, נשקול זאת בכובד ראש בכפוף להישגים לציבור הערבי בנושאים פוליטיים וחברתיים החשובים לנו. אין ספק שממשלה בלי נתניהו, בלי הליכוד, בלי הימין, היא ממשלה טובה יותר ויכולה להתוות שינוי ממה שהיה קיים עד כה".

יו"ר רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, התבטא ברוח דומה לטיבי בכל הנוגע לאפשרות של תמיכת הרשימה המשותפת בממשלת מיעוט בראשות גנץ. בראיון הבוקר ל"גלי ישראל" אמר עבאס כי "בשלב זה" לא מתקיים משא ומתן עם כחול לבן, אבל לדבריו "קשר כן היה מאז הבחירות ועד היום. לכן המלצנו על גנץ, וזו מעין הצהרת כוונות".

"אנחנו רוצים להיות חלק מקואליציה או ממשלה, אבל המערכת הפוליטית עדיין לא בשלה לשלב הזה", הוסיף עבאס. "מה שנכון לעשות הוא לתמוך בממשלה שיקים גנץ". יו"ר רע"מ ציין כי הוא סבור ש"ממשלת מיעוט היא אמצעי רק כדי להוציא את בנימין נתניהו ממשרד ראש הממשלה, אבל היא לא ממשלה שיכולה להחזיק מעמד לאורך זמן. לכן היא רק שלב ראשון, שלב מעבר".

עבאס התייחס לדברים שאמר מספר 2 בכחול לבן, חבר הכנסת יאיר לפיד, לאחר הבחירות ב- 2013, לפיהם לא יעשה גוש חוסם עם "חנין זועביז", כלשונו, נגד נתניהו: "אנחנו לא זועביז. הרשימה המשותפת מורכבת מ- 4 מפלגות, שאף אחד מחברי הכנסת שלהן לא קוראים לו זועבי. יאיר לפיד יודע שבזכות ההמלצה של הרשימה המשותפת הוא נמצא בעמדה להרכיב ממשלה".

"גם ליברמן עבר כברת דרך ארוכה מאז שיצא עם ההצהרה 'אין נאמנות אין אזרחות'", טען עבאס. "היום הוא מבין שהדברים הם אחרת. בבחירות האחרות הוא העביר את הארטילריה שלו מהערבים לעבר החרדים".

בניגוד לדבריהם של עבאס וטיבי, אמר אתמול יו"ר בל"ד, חבר הכנסת מטאנס שחאדה, כי מפלגתו לא תתמוך בממשלת מיעוט בראשות גנץ. בראיון לרדיו 103fm ציין שחאדה כי "זו העמדה של בל"ד בלבד. הרשימה המשותפת תשב ותדון. נראה מה יהיו ההתפתחויות הפוליטיות, וננסה לשכנע בעמדה שלנו". הוא הוסיף כי באם הרשימה הערבית תחליט לתמוך מבחוץ בממשלת מיעוט, החלטה זו לא תחייב את שלושת חברי הכנסת של מפלגתו: "זו הצבעה פרסונלית שמית, הצבעה בכנסת, ולא המלצה בפני הנשיא". הוא הדגיש כי מפלגתו דורשת את ביטולם של כל החוקים שיש בהם "אפליה וגזענות כלפי האוכלוסייה הערבית", כהגדרתו, "ביניהם חוק הלאום". לדבריו, האפשרות שדרישותיה של בל"ד יתקבלו הינה היפותטית, ולכן היא לא תתמוך בממשלת מיעוט. עם זאת, הבהיר, "אם כל החוקים האלה יתבטלו – נשקול איך להתנהג".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בצהריים על דבריו של עבאס, וכתב בטוויטר: "יצא המרצע מהשק. בתנועה האסלאמית וברשימה המשותפת מברכים את ליברמן לקראת הימנעותו בהצבעה על הקמת ממשלת מיעוט של השמאל, שתוקם בתמיכת המפלגות הערביות".

תגיות:הרשימה המשותפתאחמד טיבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה