פרשת בראשית

שקולה כנגד כל שבתות השנה: סגולתה המפתיעה של השבת הקרובה, שבת בראשית

שבת בראשית, השבת בה נקראת פרשת בראשית בבתי הכנסת, שקולה במעלתה כנגד כל שבתות השנה

  • כ"ה תשרי התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבי דוד טברסקי, האדמו"ר הראשון מטולנה, גילה כי שבת בראשית היא זו הכוללת את כל שבתות השנה. מסיבה זו נחשבת שמירת שבת זו כ'שתי שבתות', עליהם אמרו חז"ל כי אם בני ישראל שומרים אותן מיד נגאלים. ואף ה"צמח צדק" כותב כי כל מה שיקרה עם האדם במשך השנה - תלוי בהתנהגותו בשבת בראשית.

בורא עולם בירך וקידש את יום השבת. כה נאמר בפרשת בראשית: "ויברך אלוקים את יום השביעי ויקדש אותו". יש לדעת כי קדושת השבת גדולה יותר מכל החגים ומהמועדים, ועל כן תיקנו חכמים בסדר התפילה לליל שבת 'וקידשתו מכל הזמנים'. בעל ה'מנחת שבת' כתב בהקדמה לספרו כי השבת מכפרת על כל החטאים יותר מיום הכיפורים. כה דבריו: "והלא כל עיקר חרדת יום הכיפורים הוא משום שהוא יום סליחה ומחילה, ואם כן הלא יש לנו יותר מ-50 ימי הכיפורים בשנה, כלומר כל השבתות". על כך נאמר במסכת שבת (דף קי"ח): "כל המשמר שבת כהלכתו אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלים לו". את דברים אלו מבאר הט"ז שאם ישמור אדם שבת כהלכתו ויחזור בתשובה אפילו על עוונות שעונשם כריתות ומיתת בית דין – לא יצטרך לסבול עוונות ומיתה כדי למרק עוונותיו, כי בשכר שמירת שבת יזכה לכפרת עוונות.

מכאן מסיק ה'מנחת שבת' ששמירת שבת מכפרת יותר מיום הכיפורים, שהרי ביום הכיפורים פסק הרמב"ם (הלכות תשובה א', ד') שאינו מכפר על כריתות ומיתות בית דין בלא ייסורים, ואילו בשבת הכפרה מושלמת אף בלי ייסורים.

מגודל קדושת השבת נכנסת תוספת קדושה בכל איש ישראל אפילו בפשוט שבפשוטים, וכולו מתעלה בדרגתו. בספר "דרך עץ חיים" מובא ההסבר למצווה לקום מפני אדם מבוגר. כה דבריו: "נאמר 'מפני שיבה תקום' – שהוא מפני שכבר עברו עליו שבתות הרבה במשך שנות חייו, וכל שבת ושבת הוסיפה בו עוד קדושה".

הרב בידרמן מביא את הדברים בשיעורו השבועי, ומציין בהתרגשות: "שימו לב שאין מדובר כאן ב'זקן' תלמיד חכם או מפורסם כעובד ה', אלא בכל איש פשוט יש לכבדו מחמת כך, כי כל יהודי השומר שבת מתקדש בקדושת השבת, אף אם אינו מרגיש זאת".

הבה נתחזק בכל כוחנו בשמירת שבת זו, נקפיד על עינוגה וקדושתה, ושמירת כל הלכותיה – ובכך נזכה להיוושע בישועת עולמים, ולפתוח שערי ברכה לשנה החדשה.

הרב זמיר כהן - למה השבת חשובה יותר מיום כיפור? הרב זמיר כהן פותח את ספר הזוהר ומגלה לנו סודות על השבת, סגולותיה והעומק שבקיומה. וגם: מה קורה לנשמות הצדיקים ביום זה?

 

תגיות:שבתשבת בראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה