חדשות בעולם

הפליק-פלאק של וושינגטון: תתגבר את כוחותיה בצפון סוריה

לאחר נסיגתה החפוזה של ארצות הברית מצפון סוריה והפקרתם של הכורדים לחסדיה של טורקיה, שברגע האחרון מנעה את המבצע נגדם, גורם בפנטגון חושף כי בניגוד חד להודעת טראמפ, הצבא האמריקני צפוי לתגבר את כוחותיו באזור, זאת במטרה להבטיח כי שדות הנפט לא ייפלו לידיו של דאע"ש. שליח הממשל לסוריה: "דנים באפשרות להמשיך להחזיק באחד משני שדות תעופה שם"

טראמפ וארדואן (צילום: שאטרסטוק)טראמפ וארדואן (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר ההודעה המפתיעה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לסגת מצפון סוריה, במחלקת ההגנה של ארצות הברית דווקא מתכוונים לעבות את הכוחות באזור – כך חשף הלילה (שישי) גורם בכיר בפנטגון. בהודעתו שלשום של טראמפ נאמר כי "מספר קטן ביותר" של חיילים אמריקנים יישארו באזור כדי להבטיח את ההגנה על שדות הנפט של הכורדים.

לפי המקור הבכיר, במשרד ההגנה צפויים לתגבר את הכוחות באמצעים שונים. לדבריו, וושינגטון תשאיר בידי חיל האוויר האמריקני בסיס אווירי אחד, ואולי אף שניים, בצפון סוריה, כך שיתאפשר למסוקי קרב ומל"טים אמריקניים חמושים לשמור על עליונותם האווירית באוטונומיה הכורדית ובאזורי הגבול של סוריה עם עיראק. שליחו המיוחד של טראמפ לנושאי סוריה, ג'יימס ג'אפרי, אמר במהלך עדויות שמסר בגבעת הקפיטול כי "אנו דנים באפשרות להמשיך להחזיק באחד משני שדות תעופה שם". המטרה המוצהרת של המהלך היא למנוע משדות הנפט שבצפון סוריה ליפול לידיהם של ארגוני הטרור באזור – כדוגמת דאע"ש או "שחקנים נוספים מערערי יציבות באזור".

"אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של ארה"ב והשותפות שלה במלחמה נגד דאע"ש היה התפיסה של שדות הנפט במזרח סוריה", אמר הגורם. "זה היה מקור הכנסות קריטי עבור דאע"ש, ואנחנו חייבים למנוע מהם אותו כדי לוודא שאין התעוררות מחודשת של הארגון".

שלשום הודיע טראמפ כי החליט להסיר את הסנקציות מעל טורקיה, זאת לאחר שהודיעה לו כי עצרה את המבצע נגד הלוחמים הכורדים בצפון סוריה, אליה פלשה מוקדם יותר החודש. טראמפ שיבח את הצעד של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, ואמר כי הוא "עושה את הדבר הנכון בשביל ארצו". הצהרת הפיוס עם טורקיה נאמרה לאחר שיום קודם לכן הודיעה אנקרה כי תעצור את מבצע "מעיין השלום" נגד הלוחמים הכורדים השולטים באזור, בעקבות הפסקת האש שחתמו הצדדים בתיווכה של וושינגטון.

בהצהרה לתקשורת בבית הלבן אמר הנשיא כי הוא "מקווה שהפסקת האש תהיה קבועה, אבל אנחנו יודעים שבאזור הזה של העולם, זה לא תמיד כך". הוא טען כי המשבר בסוריה הסתיים "בלי שנשפכה טיפת דם אמריקאית אחת". לאחר מכן הוסיף: "אנחנו צריכים לצאת משם, היינו אמורים להיות שם רק 30 יום, הם יכולים להילחם על החול שם בעצמם, אנחנו יוצאים".

טראמפ הבהיר כי יסיר את הסנקציות שהטיל על טורקיה בעקבות הפלישה רק אם יקרה "משהו שאנחנו לא מרוצים ממנו". הוא הוסיף כי הפסקת האש הושגה "בזכות ארה"ב ולא בזכות אף מדינה אחרת. אנחנו מוכנים לשאת באשמה אבל גם לזקוף לזכותנו את הקרדיט".

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר כי הוא אינו פוסל אפשרות של פעולה צבאית בסוריה, במקרה שטורקיה תפר את הפסקת האש. "כשאנחנו רואים אינטרסים אמריקניים בסיכון או נורמות בסיסיות ברחבי העולם שיש לאכוף, נשתמש בכל היכולות העומדות לרשותנו", אמר פומפאו. "ודאי באמצעים הכלכליים שלנו וודאי שנשתמש באמצעים הדיפלומטיים שלנו, אנחנו מעדיפים שלום על פני מלחמה, אבל במקרה שנדרשת פעולה צבאית, עליכם לדעת שהנשיא טראמפ מוכן ומזומן לפעול בהתאם".

תגיות:סוריהדונלד טראמפצפון סוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה