חדשות בארץ

סערת החרמת הטלפונים: "שיבוש חמור בשיקול הדעת של שי ניצן"

נמשכת הביקורת הציבורית על הפרקליטות והמשטרה בעקבות חקירת יועציו של ראש הממשלה נתניהו והחרמת הטלפונים הניידים שלהם. פעיל השמאל אלדד יניב: "פגיעה בחופש הביטוי". הפובליציסטית הימנית קרולין גליק: "מצב העיתונות בישראל נהיה דומה יותר למצב בטורקיה מאשר למצב בקנדה"

אוריך והנייד, תמונת ארכיון (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)אוריך והנייד, תמונת ארכיון (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

חקירת יועציו הקרובים של ראש הממשלה בנימין נתניהו והחרמת הטלפונים הניידים שלהם ממשיכה להסעיר את המערכת הציבורית, ובפרט את אנשי הימין. אמש קיבלה הפרשה תפנית דרמטית, לאחר שפרקליטתו של דובר הליכוד יונתן אוריך, עורכת הדין נועה מילשטיין, פנתה בשמו ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בתלונה נגד המשטרה.

לטענת אוריך, החוקרת שניהלה את חקירתו ערכה חיפוש בלתי חוקי בטלפון הסלולרי שלו ועיינה בתכתובות חסויות, שאינן קשורות לאירוע הספציפי בו הוא נחשד בהטרדתו של עד המדינה שלמה פילבר. לדבריו, החוקרת אף תיעדה בטלפון האישי שלה פרטים מתוך תכתובות אלו, והעבירה אותן לקבוצת טלגרם בשם "השלמות לתיק 4000". מנדלבליט פנה בתגובה למשטרה וביקש הבהרות בנוגע לטענותיו של אוריך.

האירוע המדובר התרחש בסוף חודש אוגוסט, במהלך מערכת הבחירות, אז הגיע רכב סמוך לביתו של פילבר, וממנו הושמעו, באמצעות מערכת כריזה, קריאות גנאי נגדו על רקע היותו עד מדינה בתיק 4000. בנוסף לאוריך, נחקרו בפרשה גם מנהל הקריאייטיב של קמפיין הליכוד, ישראל איינהורן, ועופר גולן, מנהל הקמפיין ודוברה של משפחת נתניהו. שלושת הבכירים נחקרו באזהרה, והטלפונים הסלולריים שלהם הוחרמו. מנהל מערך הניו מדיה של הליכוד, טופז לוק, מסר בימים האחרונים עדות פתוחה במשטרה.

פרקליטו של גולן, עורך הדין עמית חדד, אמר הבוקר (שלישי) כי התקרית ליד ביתו של פילבר הינה אירוע "אזוטרי וחסר משמעות". בראיון לקלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן ב', ציין חדד כי עורך דינו של פילבר, דרור ארד איילון, הבהיר בראיונות לתקשורת כי לקוחו לא הוטרד ולא חש מאוים: "האירוע השולי הזה גורר פתאום תגובה דרקונית – יחידת העילית של המשטרה חוקרת את האירוע הזה. מביאים לחקירה את הסביבה הקרובה ביותר לראש הממשלה, מחרימים להם את הטלפון, ואז קורה דבר מאוד מטריד. מסתבר שתוך כדי מחטטים ומעיינים בטלפון בלי צו של בית משפט. זה לא עניין סמנטי, לפי החוק אסור לעשות זאת".

חדד הוסיף כי השימוש שעשתה החוקרת בטלגרם בעייתי: "למה טלגרם? זה מיד מחשיד. הרי בטלגרם ההודעות נמחקות באופן אוטומטי. אלו סימני שאלה, שכל אחד יכול להשיב עליהם לבד. קשה להשתחרר מהתחושות הקשות שהאירוע הזה מייצר. אם באמת חקרו כאן את אותו אירוע קטן, של שליחת רכב הברסלב שלא עשה שום דבר – אז למה צריך לחטט חודש לפני וחודש אחרי?".

פעיל השמאל אלדד יניב, הידוע כמבקר תקיף ולא אחת בוטה של נתניהו, מתח ביקורת חריפה על פרקליט המדינה שי ניצן, שאישר את חקירתם של בכירי מטה הבחירות של הליכוד ומלווה את החקירה. "כולם יודעים היטב מה דעותיי, וכמה אני רוצה שנתניהו יסיים את כהונתו", אמר בראיון לשרון גל ברדיו גלי ישראל. "אבל מי ששותק היום במקרה הזה – ימצא את עצמו בקרוב מאד בסיטואציה דומה. זה לא קשור לפוזיציה או לעמדה הפוליטית שלנו, אנחנו חיים במדינה דמוקרטית. כשאתה שומע שפרקליט המדינה טיפל באירוע הזה באופן אישי, אירוע שקרה בחודש אוגוסט – צריך להתייחס לזה כפגיעה בחופש הביטוי". יניב הוסיף כי מדובר ב"שיבוש חמור בשיקול הדעת" של ניצן: "חמור מאוד שהיועץ המשפטי לממשלה אפשר את ניהול החקירה בדרך בה נוהלה. זה בדיוק הרגע שמשחקים לידיהם של אלו הטוענים שיש אכיפה בררנית".

יו"ר ימינה ושרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, טענה כי החרמת הטלפונים של אנשי נתניהו הינה "דבר לא מידתי". בראיון לאיילה חסון ברדיו 103fm, אמרה שקד כי הטרדת עד היא אומנם עבירה, אך "מכיוון שמדובר בצוות של ראש הממשלה, אפשר היה לעשות את זה אחרת". בהתייחסה לטענותיו של אוריך נגד חוקרת המשטרה, הבהירה שקד כי "אם זה קרה, זה דבר חמור מאוד. על פי החוק, חייבים צו בית משפט כדי לחדור לטלפון של מישהו. טלפון חכם הוא בדיוק כמו מחשב. משום מה השתרשה פרקטיקה לא נכונה, שאם הנחקר מסכים – אפשר להיכנס לו לטלפון. זה נוגד את החוק".

 

"מבחינת הפרקליטות, אין יותר חופש עיתונות בישראל"

במשטרה ובמשרד המשפטים דחו אתמול את הביקורת הציבורית על חקירת אנשיו של נתניהו ועל החרמת הטלפונים הניידים שלהם. בהודעה משותפת שפרסמו נאמר כי החרמת הטלפונים נדרשה "בשל צורכי חקירה מובהקים" וכי החיפוש בהם ייערך "במתווה זהיר שייקבע ויאושר על ידי בית המשפט". עוד נטען בהודעה, כי "המדינה תבקש כי במידת האפשר השופט הוא זה שיבצע את איתור החומרים הרלוונטיים, ולא גורמי החקירה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי) הגיב הבוקר על הודעת רשויות אכיפת החוק. "בפרקליטות חושבים שכולנו מטומטמים", כתב בטוויטר. "אין דרך אחרת להסביר את ההודעה השקרית הזו. פרוצדורה שבה השופט נובר בטלפון בעצמו ומחפש את חומרי החקירה לא קיימת בשיטת המשפט האדברסרית שלנו (שבה אין 'שופט חוקר'). מה גם שמתברר שהחוקרת במשטרה כבר עשתה את זה בעצמה".

לדברי הפובליציסטית הימנית קרולין גליק, חקירת יועציו של נתניהו מעידה על כך ש"מבחינת הפרקליטות, אין יותר חופש עיתונות בישראל". בטור שפרסמה ב"ישראל היום", טענה גליק כי מדובר בפגיעה לא רק בנתניהו וביועציו, אלא בכל מי שבא עמם במגע: "כל מי שדיבר או החליף מסרונים עם הדוברים של נתניהו צריך עכשיו לחשוש, כי מחר הוא ימצא את עצמו על הכוונת של חוקרי המשטרה והפרקליטות. הוא יידרש להסביר – תחת אזהרה – מה עמד מאחורי גישתו החיובית כלפי נתניהו".

גליק הוסיפה כי האישור שניתן למשטרה להחרים את הטלפונים של יועצי נתניהו מוביל לכך ש"הלכה למעשה, מצב העיתונות בישראל נהיה דומה יותר למצב בטורקיה מאשר למצב בקנדה". היא מתחה ביקורת על גורמים בתקשורת, שמעניקים "גיבוי מוחלט" למהלכיה של הפרקליטות בראשותו של שי ניצן: "השקפת עולמם של העיתונאים 'הנאורים' הרי זהה לזאת של הפרקליטים 'הנאורים'. כולם שונאים את הימין. ועבורם, ישראל נשארת מדינה שמכבדת את חופש הביטוי. זה רק עבור יריביהם "הבלתי נאורים", האלה מהימין, שישראל הפכה השבוע לטורקיה. וזה בסדר".

תגיות:איילת שקדקרולין גליקאלדד יניביונתן אוריךעמית חדד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה