חדשות בעולם

לאחר התפטרות אל-חרירי, בטהראן מאשימים: ישראל וסעודיה ערערו את היציבות בלבנון

כיממה לאחר התפטרותו של ראש ממשלת לבנון בשל מחאות הענק המשתקות את המדינה, בטהראן כבר מצאו את האשמים: "ארצות הברית, סעודיה וישראל רצו על גל של דרישות עממיות וסיפקו לכוחות אלה תמיכה כלכלית". בטהראן חוששים מגל המחאות האזרחיות בלבנון ובעיראק, וקוראים לאזרחי המדינות לפעול למען השבתה של היציבות לאזור. במקביל, גם לאחר התפטרותו של אל-חרירי, ההפגנות בלבנון נמשכות וכבר הבוקר נרשמו עימותים בין כוחות המשטרה לאזרחים שחסמו כבישים

אל-חרירי (צילום: שאטרסטוק)אל-חרירי (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר שאתמול (שלישי) נאלץ ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, להתפטר מתפקידו בשל מחאות הענק נגד ממשלתו, באיראן טענו היום כי מי שעומדות מאחורי "חוסר השקט" בלבנון הן ישראל וסעודיה, שאחראיות, לטענתה, לערעור היציבות גם בעיראק המתמודדת עם מחאות-ענק אזרחיות.

לפי מחמוד ואזי, ראש לשכתו של נשיא איראן חסן רוחאני, "ארצות הברית, סעודיה וישראל רצו על גל של דרישות עממיות וסיפקו לכוחות אלה תמיכה כלכלית". לדבריו, "תמיד קראנו לשלום ולהפסקת ההתערבויות של גורמים זרים במדינות האלה". זמן קצר אחר כך ציטטו בתקשורת האיראנית את המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שהאשים גם הוא את ארצות הברית ומדינות ערביות בחוסר היציבות בלבנון ובעיראק, וקרא לאזרחי המדינות לפעול להשבת היציבות. הודעותיה החריפות של טהראן באות ברקע החשש כי ההפגנות, שנמשכות למעלה משבועיים, יפגעו בלגיטימיות של חיזבאללה שנתמך בידי הרפובליקה האסלאמית.

במקביל, גם לאחר שהגיש את התפטרותו מראשות הממשלה, צעד שהתקבל בשמחה בקרב המפגינים, ההפגנות בלבנון נמשכות וכבר הבוקר נרשמו עימותים בין כוחות המשטרה לאזרחים שחסמו כבישים.

בהודעת ההתפטרות שלו הדגיש אל-חרירי כי "עלינו להגן על ביטחון הפנים והכלכלה מפני קריסה ולשמור על לבנון מפני התלקחות", והסביר כי עשה את המהלך לאחר שחש שהגיע "למבוי סתום".

המהלך הדרמטי מגיע כעבור שבועיים בלבד מאז החלה מחאתם של מאות אלפי לבנונים שדרשו את התפטרות ממשלתו של אל-חרירי במסגרת ההפגנות נגד האליטה הפוליטית השלטת במדינה אשר נגועים, לטענתם, בשחיתות ציבורית עמוקה, וכן בשל המסים הגבוהים שמבקשת הממשלה להטיל בעקבות המשבר הכלכלי החמור שפוקד את המדינה מזה זמן רב. בעוד בימים הראשונים של המחאה הכריז אל-חרירי על שורת רפורמות כלכליות של ממשלתו, במהרה נוכח לגלות שהמפגינים דוחים את הצעותיו וממשיכים להפגין ברחובות ולעודד את התושבים שלא לציית להוראות הרשויות.

בימים שלאחר מכן כבר התרחבה המחאה והחלה נושאת אופי פוליטי, כאשר חלק מהמפגינים ניצלו את ההפגנה בכדי להביע את התנגדותם לארגון הטרור חיזבאללה השולט ביד רמה במוסדות הממשלה. בסוף השבוע הביע מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, את חששו כי המחאה תהפוך למלחמת אזרחים, והזהיר את המתנגדים לארגונו באומרו כי המחאה עשויה להוביל ל"אנרכיה".

בחיזבאללה אף ניסו למגר את כיסי ההתנגדות הרחבים בשילוחם של תומכיו למאבק במתנגדי הארגון, ואתמול תקפו והרסו תומכי הארגון ותנועת אמל השיעיים את אתר המחאה של המפגינים בביירות, כשהם שברו כיסאות ועקרו את אוהלי המחאה ממקומותיהם. חלקם אף חבטו במפגינים במקלות, וקראו בשבחה של הממשלה וחיזבאללה. "שיעה, שיעה", צעקו אנשי חיזבאללה ואמל. "אנחנו מציעים את עצמנו כקורבן עם הדם והחיים שלנו עבורך, נביה ( נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני וראש תנועת אמל – א"פ)". המפגינים הוסיפו: "אנו זקוקים לקריאה שלך, אנו זקוקים לקריאה שלך נסראללה".

תגיות:איראןעיראקלבנון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה