חדשות בארץ

חיות בתגובה למתקפת אוחנה: "ימים שאין להם אח ורע"

בתגובה למתקפתו של שר המשפטים אמיר אוחנה על הפרקליטות, אמרה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כי "ימים כאלה מחייבים את כולנו לעמוד איתן ולעשות את מלאכתנו ללא מורא". היא הוסיפה כי "איש אינו חסין מביקורת", אולם יש להיזהר מ"מהלך הטומן בחובו דה-לגיטימציה למוסדות ולמשרתי ציבור נאמנים, בלעדיהם נתקשה כולנו לשמור על שלטון החוק"

השופטת חיות על רקע מסדרונות בית המשפט העליון בירושלים (צילומים: נועם רבקין פנטון והדס פרוש, פלאש 90)השופטת חיות על רקע מסדרונות בית המשפט העליון בירושלים (צילומים: נועם רבקין פנטון והדס פרוש, פלאש 90)
אא

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, התייחסה הערב (רביעי) לדבריו החריפים של שר המשפטים אמיר אוחנה נגד הפרקליטות. באירוע פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין במחוז צפון, שנערך בנצרת, אמרה חיות כי "ימים כאלה, שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו, מחייבים את כולנו לעמוד איתן ולעשות את מלאכתנו ללא מורא, באחריות ובשיקול הדעת, כמי שאמונים על שלטון החוק, על שמירתו ועל ביצור מעמדו".

"אכן, איש אינו חסין מביקורת ותמיד יש מה לשפר, לבחון ולבדוק", הוסיפה חיות. "זהו חלק בלתי נפרד מדמוקרטיה מהותית, פתוחה, חיה ונושמת, ואולם יש להיזהר ולהישמר שמא דברים הנחזים להיות ביקורת לגיטימית מהווים למעשה מהלך הטומן בחובו דה-לגיטימציה למוסדות ולמשרתי ציבור נאמנים, בלעדיהם נתקשה כולנו לשמור על שלטון החוק".

חיות הדגישה, כי "פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה כמערכת עצמאית ובלתי תלויה, לפגוע באמון שהציבור רוכש לרשות השופטת, ולא פחות מזה – היא עלולה לפגוע במעמדם של עורכי הדין ושל הלשכה כגוף המקצועי המאגד והמייצג אותם".

כזכור, השר אוחנה כינס אתמול מסיבת עיתונאים, במהלכה יצא במתקפה חסרת תקדים נגד הפרקליטות, כשהוא מכוון את חיציו לעבר פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), ליאת בן ארי, המלווה את החקירות בתיקיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא טען לקיומה של "פרקליטות בתוך הפרקליטות", כהגדרתו, ש"מנהלת יחסי תן וקח עם עיתונאים – היום יש שיכנו זאת יחסי שוחד – ומדליפה להם בצורה חד-צדדית, בניגוד לחוק הפלילי, חומרי חקירה שהגיעו אליהם מתוקף תפקידם". אוחנה האשים כי "הפרקליטות בתוך הפרקליטות" פועלת כשחקן פוליטי, ומחסלת קריירות פוליטיות וציבוריות תוך שימוש ב"מקהלה של עיתונאי חצר או פרשנים": "הציבור משוכנע שמדובר בניקוי אורוות. איש לא העז לחשוף את הסימביוזה המסוכנת. כך פעלה השיטה וחוסלו קריירות – סגירת התיקים או הזיכוי תמיד הגיעו מאוחר מדי". לדבריו, ההצעות שהעלה בחודשים האחרונים בפני בכירי הפרקליטות לפתוח בחקירה לאיתורם של מדליפי החומרים לתקשורת מחקירות נתניהו נדחו על הסף.

אוחנה התייחס בדבריו לנסיעתה של בן ארי לחופשה בחו"ל במהלך השימוע שנערך לנתניהו: "בעוד שרוב הפרקליטים מקיימים שימוע בנפש חפצה, הפרקליטות שבתוך הפרקליטות נמצאת בחופשה במהלך השימוע, ועל פי הדלפות כבר גיבשה דעתה בטרם קראה והשיבה לחומרים הרבים, ואין זה משנה מה היו הדברים שנאמרו בשימוע".

בתגובה למתקפה החריפה של אוחנה, הוציאו ניצן והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודעה משותפת בה נאמר כי הם מצרים על דבריו: "אנו דוחים את הניסיון להטיל דופי בעבודתם של מי מגורמי המשטרה והפרקליטות ללא כל ביסוס עובדתי. מערכת אכיפת החוק לא תיגרר לשדה הפוליטי, כפי שלא נגררה בעבר. עצמאות התביעה הכללית היא עקרון יסוד של משטר דמוקרטי תקין. מערכת אכיפת החוק פעלה, פועלת ותמשיך לפעול בלא מורא באופן ענייני, מקצועי ולמען שלטון החוק והאינטרס הציבורי בלבד. איש לא ירתיע אותנו מלעשות את מלאכתנו נאמנה. איש לא יסיט אותנו מדרך הישר".

תגיות:אמיר אוחנהאסתר חיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה