חדשות בריאות

האם קפה מסרטן? אספנו 10 מחקרים, התוצאות מפתיעות

הכותרות בחדשות הבריאות מספרות דברים מבלבלים. פעם אומרים שקפה מסרטן, ופעם – שהוא מרפא סרטן. פעם שהוא מסוכן – ופעם שהוא דווקא בריא. אז אספנו 10 מחקרים מהשנים האחרונות

(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בתקופה האחרונה עלה לכותרות הקשר בין שתיית קפה לבין מחלת הסרטן. אך שפע המידע, או הכותרות, בנושא – מבלבל מאד. החלטנו לאסוף 10 מחקרים מהעשור וחצי האחרונים, אשר עוסקים בקשר שבין הקפה לסרטן. התוצאות כנראה יפתיעו ביניכם.

 

1. קפה וסרטן בנשים

מחקר קנדי שפורסם בכתב העת "International journal of cancer" בשנת 2006.

מחקר שערך ד"ר סטיבן נארוד מאוניברסיטת טורונטו בדק את ההשפעה של שתיית קפה על נשים שנמצאו כבעלות סיכון גבוה לחלות בסרטן נשים – כלומר נשאיות של הגנים BRCA1 או BRCA2.

במחקר השתתפו 1690 נשים שנבדקו ב-40 מרכזים רפואיים ובארבע מדינות שונות. המחקר בדק ומצא שנשים ששתו עד 3 כוסות קפה ביום, היו בסיכון נמוך ב-10% ללקות בסרטן נשים בהשוואה לנשים שלא שתו קפה כלל; נשים ששתו 4-5 כוסות קפה ביום הפחיתו את הסיכון ב-25%, ונשים ששתו 6 כוסות קפה ומעלה היו בסיכון נמוך ב-69%!

בשלב השני נעשה פילוח של התוצאות על פי הגן אותו נשאו הנבדקות. התברר כי ההפחתה בסיכון לפיתוח המחלה היתה קיימת רק בקרב נשים נשאיות של הגן BRCA1, בעוד שאצל נשים נשאיות הגן BRCA2 לא פחת הסיכון למחלה, לא משנה כמה כוסות קפה שתו, אם בכלל.

עם זאת, לא ידוע איזה חומר בקפה הוא האחראי על הפחתת הסיכון. ישנן השערה של החוקרים כי הסיבה היא שקפה מכיל פיטואסטרוגנים – חומרים צמחיים אשר פועלים בדומה להורמון הנשי, אסטרוגן.

 

 

2. בין קפה לסרטן

מחקר שנערך בבית הספר לבריאות הציבור בהארוורד בשנת 2012.

המחקר מצא ששתיית קפה באופן יומיומי מפחיתה את הסיכון ללקות במספר סוגים של סרטן, כמו סרטן הערמונית, סרטן הרחם, סרטן עור מסוג מסוים של קרצינומה וסרטן ראש וצוואר. עם זאת, הממצאים של המחקר המדובר אינם חד משמעיים. החלק שכן היה חד משמעי הוא שצריכת קפה מפחיתה באופן ברור את הסיכון להתפתחות של סרטן הכבד, וגם של שחמת הכבד.

 

3. קפה וסרטן הערמונית

מחקר שנערך בארה"ב על ידי חוקרים ממרכז מחקר הסרטן Fres Hutchinson Cancer Research Center ופורסם בכתב העת Cancer Causes & Control בשנת 2013.

המחקר עקב אחרי 630 גברים שאובחנו כחולים בסרטן הערמונית, ובדק את צריכת הקפה והתה שלהם. המחקר בדק את הרגלי צריכת הקפה והתה שלהם (ללא חלוקה לסוג הקפה או התה) בשנתיים שקדמו לאבחנה, והמשיך לבדוק אירועים בריאותיים של הנבדקים במשך 6 וחצי השנים שלאחר האבחון.

המחקר מצא כי צריכה מרובה של קפה קשורה לירידה בסיכון לחזרה של המחלה, או להתקדמות שלה, והנבדקים שצרכו יותר מ-4 כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב-59% לחזרה או התקדמות של המחלה בהשוואה לאלה ששתו רק כוס אחת בשבוע.

עם זאת, לא נמצא קשר בין צריכת קפה לבין תמותה מהמחלה, וכמו כן לא נמצא קשר בין צריכת קפה לבין התפתחות כזו או אחרת של המחלה.

גם כאן, לא ברור מהו בדיוק החומר בקפה שגורם לאפקט האנטי-סרטני.

(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)

 

4. קפה וסרטן המעי הגס

מחקר שנערך על ידי חוקרים מהמרכז הרפואי "כרמל", מהטכניון ומהמרכז הארצי לבקרת סרטן של שירותי בריאות כללית, יחד עם חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה, ופורסם בכתב העת Cancer research בשנת 2014.

עד למחקר זה, נערכו מספר מחקרים לגבי הקשר בין קפה לבין סרטן המעי הגס – אך לא היו להם תוצאות חד משמעיות. מחקר זה בדק 8472 אנשים מאזור צפון הארץ, כאשר מעט יותר ממחצית מהם אובחנו כלוקים בסרטן המעי הגס, והשאר – אנשים בריאים.

המחקר בדק את הרגלי צריכת הקפה של הנחקרים, וגם בצע חלוקה על פי סוג הקפה – קפה שחור, נס קפה, אספרסו, פילטר וגם קפה נטול קפאין. המחקר גם בדק את המוצא האתני של הנבדקים – יהודים אשכנזים, יהודים ספרדים וערבים.

המחקר מצא כי לנבדקים ששתו קפה מכל סוג שהוא, היה סיכון מופחת ב-31% ללקות בסרטן המעי הגס בהשוואה לאלה שלא שתו כלל. שיעור הירידה בסיכון בקרב אלה ששתו קפה נטול קפאין עמד על 26%.

הממצאים הראו קשר משמעותי בין כמות הקפה אותו שתו הנבדקים לבין ירידת הסיכון למחלה – ככל שהנבדקים שתו יותר קפה, כך ירד הסיכון שלהם ללקות במחלה – וזאת הן בקפה המכיל קפאין והן בקפה נטול קפאין. עם זאת, בקרב יהודים (אשכנזים וספרדים כאחד) הקשר הזה היה מובהק ומשמעותי יותר מאשר בקרב הערבים.

 

5. קפה לוהט וסרטן הוושט

דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי, משנת 2016.

הדו"ח סקר מספר גדול של מחקרים שנערכו באותה התקופה לגבי הקשר שבית קפה לסרטן. הסוכנות מסווגת כל חומר על פי רמת הסיכון לחלות בסרטן בעקבות החשיפה אליו. על פי המחקרים והדו"ח, לא נמצאו עדויות לחומרים מסרטנים כלשהם בתוך הקפה, על כל סוגיו.

הדו"ח גם בדק מספר מחקרים שדנו בקשר שבין קפה לסרטן, ומצא שבמספר מחקרים שהעלו את החשד שקפה עלול לגרום לסרטן – היו בעיות שונות, בין השאר, העובדה שרבים מהאנשים אשר שותים קפה בקביעות גם מעשנים בקביעות, וקשה לקבוע אם העלייה בשכיחות של סרטן במחקרים הללו נבעה משתיית הקפה או מהעישון.

עם זאת, הדו"ח גם בדק את נושא הטמפרטורה של הקפה. הדו"ח סקר מספר מחקרים הנוגעים לקשר שבית שתייה חמה לבין סרטן הוושט, וציין שאף שהממצאים במחקרים אלה אינם חד משמעיים, נראה ששתייה של משקאות חמים בטמפרטורה של מעל 65-70 מעלות צלזיוס עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הוושט. אז קפה הוא בסדר, בתנאי שהוא לא חם מדי.

(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)

 

6. קפה וסרטן הכבד

מחקר שערכו חוקרים אנגלים מאוניברסיטאות סאות'המפטון ואדינבורו בשנת 2017, תוך ניתוח של 26 מחקרים קודמים בנושא.

המחקר בדק את ההשפעה של שתיית קפה על הסיכון ללקות בסרטן הכבד – מחלה ששכיחותה נמצאת בעלייה בשנים האחרונות – עליה של קרוב ל-50%. עם זאת, על פי המחקר, שתייה של כוס קפה אחת ביום יכולה להפחית ב-20% את הסיכוי ללקות בסרטן הכבד, ושתייה של שתי כוסות קפה ביום מפחיתה את הסיכון ב-35%. המחקר מציין גם כי שתייה של 5 כוסות ביום עשויה להפחית את הסיכון ב-50%, אך אינו ממליץ לשתות כמות כה גדולה.

המחקר השווה גם בין קפה רגיל לקפה נטול קפאין, וגילה שלקפה נטול קפאין השפעה דומה על הסיכון ללקות בסרטן – אך באחוזים נמוכים מעט.

 

7. קפה מונע מוות?

מחקר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine בשנת 2017.

המחקר בדק למעלה מ-500 אלף נבדקים ב-10 מדינות שונות באירופה, ועקב אחריהם במשך 16 שנה. במהלך התקופה הזו, נרשמו מעט יותר מ-40,000 מקרי תמותה בקרב הנבדקים.

בניתוח התוצאות התברר כי הנבדקים ששתו את כמות הקפה הגדולה ביותר בקרב הנבדקים היו בסיכון נמוך יותר למות במהלך המחקר בהשוואה לנבדקים שלא שתו קפה כלל (12% פחות אצל גברים, 7% אצל נשים).

אגב, באותה תקופה נערך מחקר דומה באוניברסיטת דרום קרוליינה, שבדק אנשים ממוצא אפרו-אמריקני, יפני-אמריקני, לטיני, הוואי וכן לבן, ובדק אותם נתונים. התוצאות היו דומות.

(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)

 

8. ושוב – קפה מונע מוות?

מחקר שנערך במכון האמריקני לסרטן, ופורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine בשנת 2018.

גם במחקר הזה השתתפו למעלה מ-500 אלף נבדקים, והמחקר עקב אחריהם במשך 10 שנים. במהלך תקופה זו, נרשמו כ-14,000 מקרי תמותה בקרב הנבדקים.

רוב הנבדקים במחקר זה היו בריטים. על פי ניתוח הנתונים, בריטים שותים בעיקר קפה נמס, לעומת אנשים ממקומות אחרים באירופה ובארה"ב, ששותים סוגים אחרים של קפה.

על פי תוצאות המחקר, נבדקים ששתו קפה – בכל כמות שהיא – היו בסיכון נמוך יותר למות בתקופת המחקר מאשר נבדקים שלא שתו קפה כלל. הדבר נכון גם כלפי מי ששתה רק כוס אחת ביום, וגם כלפי מי ששתה 8 כוסות ביום ויותר.

המחקר גם ציין כי בעבר, היה חשש שישנם גנים מסוימים אשר קשורים במטבוליזם של הקפה, ויכולים להגביר סיכון להתקפי לב וליתר לחץ דם בקרב מי ששותה קפה. אך המחקר בדק גם אנשים אשר נושאים את הגנים הללו, ולא נרשם אצלם סיכון מוגבר לתמותה כלל.

 

9. קפה וסרטן העור

מחקר שנערך במרכזים רפואיים בארה"ב ובסינגפור, ופורסם בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology בשנת 2019.

המחקר בדק למעלה מ-60,000 גברים ונשים בריאים וללא היסטוריה של סרטן בגילאי 45-74, ועקב במשך 10 שנים אחר הרגלי צריכת הקפה שלהם ואחרי מצבם הבריאותי.

המחקר מצא כי אנשים ששתו יותר קפה היו בסיכון נמוך יותר לחלות בסרטן עור שאינו מלנומה. כך, לדוגמא, הסיכון של נבדקים ששתו יותר מ-3 כוסות קפה ליום, היה נמוך מזה של אלה ששתו פחות מכוס אחת של קפה לשבוע בשיעור של 53%.

אגב, המחקר גם בדק ומצא ששתייה מרובה של תה שחור מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן עור מסוג BCC.

(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)

 

10. תרכובות בקפה וסרטן הערמונית

מחקר שנערך על ידי חוקרים יפנים והתפרסם בכתב העת הרפואי The Prostate.

המחקר בדק הפעם לא נתונים של שתיית קפה, אלא השפעה של תרכובות שונות המצויות בקפה. עד היום היה ידוע מראיות מצטברות, שתרכובות מסוימות של הקפה קשורות לירידה בשכיחות של סוגים מסוימים של סרטן, ביניהם סרטן הערמונית (שהוא, אגב, הרביעי בשכיחותו מבין סוגי הסרטן בישראל).

המחקר בדק שתי תרכובות: קוואול אצטט וקפסטול. המחקר בדק את ההשפעה שלהן על תאים סרטניים שעמידים לתרופות שונות הנוגדות סרטן.

התוצאות הראו שתאים סרטניים שקבלו את התרכובות הללו התפתחו לאט יותר מתאים סרטניים שלא קבלו אותם.

עם זאת, מדובר במחקר ראשוני בלבד, ובשלב זה, עדיין לא ידוע איך – ואם בכלל – אפשר ליישם את התוצאות שעלו ממנו על בני אדם.

 

בסיכומו של דבר – המחקרים מצביעים על מגמה ברורה

לסיכום, על אף שמידי פעם עולות השערות וכותרות מלחיצות לגבי הסכנות הנלוות לשתיית קפה, הרי שלפחות בכל הנוגע למחלת הסרטן – אפשר להיות די רגועים. הקו הכללי אשר בולט בכל המחקרים הללו הוא שלא רק שהקפה אינו מסרטן, אלא הוא עשוי, במקרים מסוימים, למנוע סרטן מסוגים שונים.

לא מדובר כאן בהמלצה גורפת לשתות קפה, ודאי שלא בכמויות גדולות, כיוון שהמחקרים הללו עוסקים רק בסרטן, ולא באספקטים אחרים של ההשפעות הפיזיות והנפשיות של שתיית קפה. אך בכל אופן, נראה שהחשש מהתפתחות של סרטן בעקבות שתיית קפה – אינו מבוסס.

תגיות:epvnjerho

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה