חדשות בעולם

צעדי ענק לעבר נשק גרעיני: איראן הפעילה מערך צנטריפוגות חדש

הודעת טהראן על מעבר לדור החדש של הצנטריפוגות, ובכמות מכופלת, שתביא אותה לייצור אורניום ברמת העשרה גבוהה, מסמנת את כוונת הרפובליקה לייצר נשק גרעיני במקסימום כמות ובמינימום זמן. יו"ר סוכנות הגרעין האיראנית: "הישג גדול לעם האיראני ולסוכנות האנרגיה האטומית. אנחנו עומדים להפעיל את השרשרת ולהשלים את הניסויים בה"

כור גרעיני באיראן (צילום: שאטרסטוק)כור גרעיני באיראן (צילום: שאטרסטוק)
אא

איראן החלה בייצור 5 ק"ג אורניום מועשר מדי יום, ותשיק 30 צנטריפוגות מתקדמות בכורי הגרעין שלה – כך הודיע היום (שני) יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי.

סלאחי אמר לטלוויזיה הממלכתית כי הנסיגה הנוספת מהסכם הגרעין עם המעצמות מוכיחה את "יכולותיה ואת נחישותה" של איראן, שלמרות הניסיונות האמריקניים למתן את הרטוריקה עם טהראן היא ממשיכה להיות נתונה לסנקציות חריפות מאז החליט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן.

לפי הודעת יו"ר סוכנות הגרעין האיראנית, הצנטריפוגות הן מסוג IR-6 והן יושקו בכמות כפולה מזו הנוכחית. הוא הציג למצלמות את הטכנולוגיה והוסיף: "מספר הצנטריפוגות שהותקנו בחודשיים האחרונים הוא בערך 15 מן הסוג החדש. הדבר מהווה הישג גדול לעם האצילי האיראני ולסוכנות האנרגיה האטומית". סאלחי ציין: "אנחנו עומדים להפעיל את השרשרת ולהשלים את הניסויים בה".

לפי הסכם הגרעין מ-2015, לרפובליקה האסלאמית מותר להפעיל 5060 צנטריפוגות מהדור הראשון – IR-1, שאיפשרו לה להעשיר אורניום במהירות סיבוב גבוהה. משכך, הודעתה היום על מעבר לדור החדש של הצנטריפוגות, ובכמות מכופלת, שתביא אותה לייצור אורניום ברמת העשרה גבוהה, מסמנת את כוונת הרפובליקה לייצר נשק גרעיני במקסימום כמות ובמינימום זמן.

אמש פנה המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, למנהיגי המערב במסר תקיף לפיו ארצו נחושה להמשיך בנסיגות מהסכם הגרעין. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כינה חמינאי את דרישות וושינגטון כ"אינסופיות", והגדיר את המשא ומתן עם ממשל טראמפ כחסר טעם. הוא אמר כי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שסבור כי "פגישה אחת עם נשיא ארה"ב תפתור את כל הבעיות", איננו מבין את המצב. לדבריו, הוא "תוהה אם הוא (מקרון) באמת כל כך תמים, או סתם שותף שעובד עבור ארה"ב".

"דרך אחת למנוע את החדירה הפוליטית של אמריקה היא לאסור על קיום שיחות עם אמריקה", אמר חמינאי בהודעה בטלוויזיה הממלכתית. "ארה"ב לא השתנה בעשורים שחלפו מאז, היא ממשיכה באותה התנהגות תוקפנית ומרושעת ובדיקטטורות הבינלאומיות", הוסיף המנהיג העליון.

במקביל, באיראן מציינים היום 40 שנה להשתלטות של מאות הסטודנטים על השגרירות האמריקנית בטהראן, מה שהוביל למשבר בני הערובה – בהם דיפלומטים ואזרחי ארה"ב – שהוחזקו במבנה במשך 444 ימים. במהלך ההפגנות צעקו המוני מפגינים קריאות מוות לארה"ב וישראל, וצבא איראן אמר בהודעתו כי "בכל מקום בו ארה"ב תהיה מעורבת תשרור מחלוקת, סערה ומחאה".

"אחת הסיבות לכך שביטחונה של מדינתנו הפך למופת לצערם של אויבים, הוא היעדר השגרירות האמריקנית בטהרן", נכתב בהודעת הצבא. "כיום, יותר מתמיד הוכח כי המדיניות האזורית של ארה"ב נכשלה".

תגיות:פרויקט הגרעין האיראניהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה