חדשות בארץ

ליברמן: "אני לא אתפשר בנושאי דת ומדינה". צפו

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, דחה על הסף את הדיווחים על נכונותו להגיע לפשרות עם המפלגות החרדיות בנושאי דת ומדינה, שיאפשרו את כניסתו לממשלת ימין צרה: "בליל של שטויות"

ליברמן (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)ליברמן (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (שלישי) לדיווחים לפיהם יהיה מוכן להגיע לפשרות עם המפלגות החרדיות בסוגיות דת ומדינה ולחבור לגוש הימין, וכינה אותם "בליל של שטויות".

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב ליברמן: "הבוקר שמעתי וקראתי בליל של שטויות מטעם עיתונאים בכלי תקשורת שונים בנוגע למהלכים שישראל ביתנו מתכננת כביכול: פשרות בנושאי דת ומדינה, חבירה לגוש כזה או אחר וכדומה. אין לדיווחים האלו שום אחיזה במציאות ושום בסיס, והם באחריותם של הכותבים והפרשנים בלבד".

הכחשתו של ליברמן באה בעקבות דיווחים ביממה האחרונה על מגעים המתנהלים מאחורי הקלעים, במגמה לפשר בינו לבין המפלגות החרדיות, וזאת על מנת לאפשר את כניסתו לממשלת ימין צרה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. בכאן חדשות דווח הבוקר, מפיו מקורביו של ליברמן, כי הוא יסכים להתפשר על רוב דרישותיו בנושאי דת ומדינה, למעט בנושאי חוק הגיוס וחוק המרכולים.

שמה של יו"ר הימין החדש, איילת שקד, הוזכר כמי שפועלת בימים האחרונים לתווך בין ליברמן והחרדים. לשם כך היא קיימה שיחות עם בכירים במפלגות החרדיות, ואתמול נפגשה עם ליברמן בכנסת. בראיונות לתקשורת אמרה שקד, שעל החרדים להתפשר כדי לאפשר את הקמתה של ממשלת ימין ולמנוע הליכה לבחירות שלישיות, שעלולות להחליש את הימין באופן משמעותי ולהעלות לשלטון ממשלת שמאל. במפלגות החרדיות מתחו ביקורת על דבריה של שקד. בישיבת ראשי בלוק הימין, שהתקיימה אתמול בכנסת, ביקש ממנה יו"ר ש"ס אריה דרעי ש'לא לתת עצות' לציבור החרדי בתקשורת.

במהלך הישיבה תקף נתניהו את יו"ר כחול לבן. "אנחנו הסכמנו לוויתורים רבים", אמר, "ביקשתי לשמוע תשובות מגנץ ולא שמעתי תשובה לאף שאלה". הוא הוסיף, כי "צוות המשא ומתן שלנו מנסה כבר יומיים להיפגש עם צוות המשא ומתן של כחול לבן, אבל כחול לבן דוחים אותם מיום ליום, ועד עכשיו לא נקבעה פגישה".

בסיום הישיבה נמסרה מטעם הבלוק הודעה, לפיה "לאור האתגרים הביטחוניים והלאומיים, ראשי סיעות המחנה הלאומי פונים ליו"ר כחול לבן, חבר הכנסת בני גנץ, להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה לפי מתווה הנשיא ולהימנע מבחירות מיותרות". בהודעה צוין כי "כל ראשי הסיעות הבהירו שלא יצטרפו לממשלת מיעוט. ראשי הסיעות חוזרים על התחייבותם שלא להיכנס לאף ממשלה שלא במשותף".

בכחול לבן הגיבו על דבריו של נתניהו בהודעה הבאה: "שיא האירוניה – יו"ר הליכוד מכנס את בלוק השיתוק, ומפזר סיסמאות ריקות מתוכן. התנהלותו של נתניהו גם היום מוכיחה שהוא לא רוצה אחדות, אלא ממשלת חסינות. הדרך לממשלת אחדות רחבה וליברלית, כפי שהעם רוצה ובחר, פתוחה וידועה בפני נתניהו. אנו קוראים ליו"ר הליכוד ולהנהגת הליכוד להתעשת, ולא לגרור את מדינת ישראל לבחירות מיותרות ויקרות בפעם השלישית".

על פי הדיווח ב"ישראל היום", גורמים בכירים במערכת הפוליטית מעריכים כי נסתם הגולל על אופציית ממשלת האחדות. גורם פוליטי בכיר אמר לעיתון, כי אירועי הימים האחרונים העמיקו את הפערים – הנרחבים ממילא – בין כחול לבן והליכוד. חקירתם של דוברי ראש הממשלה בחשד להטרדת עד המדינה שלמה פילבר והתגובות לה משני עברי המתרס היוו זרז בהקצנת העמדות. הקצנה זו באה לידי ביטוי במתקפה החריפה של שר המשפטים אמיר אוחנה על הפרקליטות ובנאומו של גנץ בעצרת הזיכרון לראש הממשלה המנוח יצחק רבין. "ממשלת האחדות מתה, וישראל בדרך לבחירות שלישיות", טען הגורם.

ברקע המבוי הסתום ממשיך לרחף כל העת לוח הזמנים המשפטי של תיקי נתניהו. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צפוי לקבל בשבועות הקרובים את החלטתו בתיקים השונים, ובכחול לבן ממשיכים – לפחות באופן רשמי – לדבוק בעמדת ההתנגדות למתווה הנבצרות של הנשיא. עם זאת, בכאן ב' דווח כי בישיבת הסיעה אתמול התגלעה מחלוקת בין חברי הכנסת של יש עתיד – מפלגתו של יאיר לפיד – שהביעו התנגדות למתווה – לבין חברי כנסת מחוסן לישראל ותל"ם – מפלגותיהם של גנץ ומשה יעלון – שקראו לאמץ את המתווה כבסיס למשא ומתן.

כאמור, המפתח לפתרון המשבר הפוליטי ממשיך להימצא בידיו של ליברמן. ההנחה הרווחת היא, כי יו"ר ישראל ביתנו אינו מעוניין ללכת שוב לבחירות. הוא כבר הביע את התנגדותו לאפשרות של הצטרפות לממשלת מיעוט בראשות גנץ, שתישען על תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. בהנחה שאופציית ממשלת אחדות אינה נמצאת עוד על הפרק, ומפלגות הימין והחרדים ימשיכו לדבוק בבלוק ה- 55, האופציה היחידה שתמנע בחירות היא חזרתו של ליברמן לגוש הימין. בחדשות 12 דווח, כי הוא יתחיל היום בסבב של התייעצויות פנים-מפלגתיות, שיימשך עד לסוף השבוע, ובסופן יודיע על הכרעתו.

תגיות:איילת שקדאביגדור ליברמןכחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה