חדשות בארץ

סערת עד המדינה ניר חפץ: "תיק 4000 קורס"

החשיפה של פרשן חדשות 12, עמית סגל, אודות הלחצים שהפעילו חוקרי המשטרה על עד המדינה ניר חפץ ועל הסתירות הרבות בעדותו, מחוללת סערה ציבורית. פרקליטו של נתניהו, עורך הדין יוסי אשכנזי, אמר כי החוקרים חצו את הקו המותר: "כולם מבינים טוב מאוד, שעל העדות של חפץ לא ניתן לבסס כלום". חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד): "כל תיקי נתניהו קרסו"

ניר חפץ (צילום: פלאש 90)ניר חפץ (צילום: פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיב היום (שלישי) על הפרסומים בנוגע ללחצים הכבדים שהפעילו חוקרי המשטרה על ניר חפץ, יועצו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש כעד מדינה בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה). בהודעה שנמסרה מטעמו נאמר, כי "ככל שיימצא במסגרת הטיפול בתיקים כי בוצעה פעולה שלא כשורה, הדבר ייבחן ויטופל כנדרש", נמסר מטעמו.

בהודעת התגובה צוין, כי בשימוע שנערך בחודש שעבר לנתניהו העלו פרקליטיו העלו את הטענות בנוגע לעדותו של חפץ, ואלו נבחנות בימים אלו "בכובד ראש", במסגרת ההליך לבחינת הטענות שעלו בשימוע: "כמובן שאין זה ראוי, וגם איננו מתכוונים, לנהל הליך שימוע מקביל בתקשורת. הליך השימוע ובחינת הטענות בעקבותיו הוא הליך מקצועי ונקי מכל השפעה זרה, וימשיך להיות כזה".

עוד נאמר בהודעה, כי "נחה דעתו של היועץ שחוקרי המשטרה הבהירו לעדי המדינה כי הם נדרשים לומר אך ורק את האמת, וכי הדברים שמסרו עדי המדינה נמסרו באופן חופשי ומרצון. כן צוין, כי תנאי לעריכת הסכם עד מדינה הוא אמירת אמת בלבד". עם זאת, הבהיר מנדלבליט, "יש להבחין בין בחינת הטענות הקשורות לעדי מדינה, בכל הנוגע לאמירת אמת על ידם, לבין הטענות לפעולות לא תקינות במהלך החקירה. לכן, לצד הדברים האמורים, הובהר כי ככל שיימצא במסגרת הטיפול בתיקים כי בוצעה פעולה שלא כשורה, הדבר ייבחן ויטופל כנדרש".

 

"זיכרון זה לא הצד החזק שלי"

הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, חשף אמש תמלילים מחקירתו של חפץ במשטרה, המלמדים על סתירות משמעותיות בגרסאות שסיפק בעדויותיו השונות – לפני שחתם על הסכם עד המדינה, ולאחר החתימה. מהתמלילים עלה, כי חפץ טען שהוא מתקשה לזכור פרטים שונים, אך לאחר הפסקה בחקירה הוא נזכר בהם לפתע. "זיכרון זה לא הצד החזק שלי", אמר באחת ההזדמנויות. "אני חלש בטווח ארוך. אני אזכור עכשיו הרבה, אבל עוד חצי שנה אשכח". בנוסף, הוא שינה גרסאות בנוגע לאירועים העומדים במרכזם של החשדות נגד נתניהו בתיק 4000, ואף תיאר פגישות שכלל לא התרחשו, כל זאת לכאורה כדי להשביע את רצונם של החוקרים. עוד נטען בדיווח, כי קיים חשד שהחוקרים הפעילו על חפץ לחצים פסולים, במסגרתם נקטו בהליך חריג כשזימנו לחקירה אדם שאינו קשור כלל לתיק 4000 ושאלו אותו שאלות שאינן רלוונטיות. מהלך זה אכן הביא לשבירתו של חפץ, שהחליף את עורך הדין שלו ונתן את הסכמתו לשמש כעד מדינה. סגל ציין כי אינו יכול למסור פרטים נוספים, בשל צו איסור פרסום שהוצא לבקשת המשטרה.

אבישי גרינצייג מ"גלובס" פרסם הבוקר תמלילים נוספים מחקירתו של חפץ, מהם עולה הלחץ הכבד שהופעל על חפץ, שעומד לכאורה בניגוד לחוק ומאושר אך ורק  בחקירות של "פצצה מתקתקת". על פי הדיווח, חפץ היה כה תשוש ועייף, עד כדי כך שנאלץ לעמוד כדי לא להירדם. בשלב מסוים הוא ביקש להפסיק את החקירה, אך החוקר לא נענה והציע לו לעמוד. "חלון ההזדמנויות הוא עכשיו. צריך לדעת לנצל אותו", אמר לחפץ.

ראש לשכת עורכי הדין, עורך הדין אבי חימי, קרא לחקור את הפרסומים בנוגע לחקירתו של חפץ ולחשוף את הממצאים בפני הציבור. "לא ייתכן שרשות אכיפה תטיל צו איסור פרסום על חשדות, מבלי שתיתן הסבר לציבור במה מדובר ומדוע זה מוסתר", אמר בהודעה שפרסם. "התנהלות זו עלולה לפגוע אנושות באמון הציבור במערכת הצדק. אני קורא לגורמים האמונים מכוח החוק על ביקורת הפרקליטות והמשטרה – נציב תלונות הציבור על הפרקליטות וראשת מח"ש – להיכנס לעובי הקורה ולחקור התנהלות זו לאלתר".

עורך הדין יוסי אשכנזי, אחד מפרקליטיו של נתניהו, אמר הבוקר כי הלחצים שהופעלו על חפץ כדי לשכנעו לחתום על הסכם עד מדינה היו "פסולים, מאוד אגרסיביים ובלתי חוקיים". בראיון לאיילה חסון ברדיו 103fm, אמר אשכנזי כי החוקרים חצו "בהרבה" את הקו המותר בחקירה מסוג זה: "מהתחושה האישית שלי, כולם מבינים טוב מאוד שעל העדות של ניר חפץ לא ניתן לבסס כלום". הוא הוסיף, כי גם עדותו של שלמה פילבר, עד המדינה הנוסף בתיק, לא 'תספק את הסחורה' עבור הפרקליטות: "לדעתי, תיק 4000 קורס כשמסתכלים על הראיות והעדויות".

יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, אמר הבוקר כי "אפשר להגיד ולברך על סגירת התיקים של נתניהו". בראיון לערוץ הכנסת טען זוהר כי "מה שנחשף אתמול לגבי עדותו של ניר חפץ, איך היא נגבתה, ומה היה האופן שהיא נגבתה – כל תיקי נתניהו קרסו. העניין פשוט מאוד: כל התיקים של נתניהו מבוססים אך ורק על ידי עדי מדינה, אין בהם שום יסוד משפטי, ואין בהם שום דבר שיכול לקשור את נתניהו, למעט עדי מדינה. בסופו של יום, עדי המדינה הופכים להיות עדים עוינים".

השרה מירי רגב (הליכוד) קראה ליועץ המשפטי לממשלה לערוך "בדק בית", כלשונה. "זה מטריד, זה יכול לקרות לכל אחד, ואי אפשר לעבור לסדר היום", כתבה בטוויטר. "אם אכן עדותו של חפץ נגבתה באיומים, ובחלקה הגדול בדיות, יש לפסול את עדותו, לפתוח חקירה במח"ש ולהשהות את ההחלטה בתיקי נתניהו עד שהדברים יתבררו. מנדלבליט, אני מכירה את יושרך שנים רבות, השב את האמון המשטרה, זו העת לבדק בית".

תגיות:תיק 4000ניר חפץאביחי מנדלבליט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה