חדשות בארץ

סופי: ההאקר הרוסי יוסגר לארה"ב

חרף תלונת מוסקבה כי ירושלים מעולם לא התייחסה לבקשת ההסגרה שהוגשה כבר לפני 3 שנים, בית המשפט העליון קבע באופן סופי כי בורקוב יוסגר לארצות הברית, שם הוא מבוקש בידי השירות החשאי בגין פשעי סייבר חמורים. בג"ץ: "אין עילה שמכוחה יש לחייב את מדינת ישראל כמדינה המתבקשת להתנות את ההסגרה לארצות הברית בתנאי זה"

בורקוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בורקוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

לא מתערבים בעניינים מדיניים: בג"ץ דחה היום (ראשון) את עתירתו של ההאקר הרוסי, אלכסיי בורקוב, נגד צו ההסגרה שאישר שר המשפטים אמיר אוחנה להסגירו לארה"ב.

בפסק הדין של השופטים אסתר חיות, יצחק עמית ועופר גרוסקופף צוין כי ההחלטה התקבלה לאחר שהמדינה, במעמד צד אחד בלבד, העבירה לבית המשפט את הפרטים החיוניים בדבר הסיבות להעדפת ההסגרה לארה"ב ולא לרוסיה. "שוכנענו כי בניגוד לטענת בורקוב, החלטת שר המשפטים להורות על הסגרתו לארצות הברית נתקבלה לאחר שנבחנו באופן ממצה ומעמיק מכלול השיקולים הנצרכים לעניין". לצד בחינת הטענות, השופטים טענו כי בית המשפט אינו נוהג להתערב בעניינים שמשליכים על  יחסי החוץ של המדינה. "לא מצאנו כי מתקיימות במקרה דנן נסיבות יוצאות דופן באיזה מן התחומים שהותוו בעניין אלוני, המקימות עילה להתערבותנו בהחלטה זו", כתבו.

בית המשפט גם דחה את הצעת הפשרה של סנגורי בורקוב, לפיה הוא יישפט בארצות הברית אך ירצה את עונשו ברוסיה, זאת,  בניגוד לעמדת סנגוריו שהצביעו על העובדה שהעבירות המיוחסות לו נעשו בתחום שיפוטה של רוסיה ולא של ארה"ב וכי מרכז חייו ברוסיה: "לא עלה בידי באי כוחו לבסס עילה כלשהי בדין, שמכוחה יש לחייב את מדינת ישראל כמדינה המתבקשת להתנות את ההסגרה לארצות הברית בתנאי זה", כתבו השופטים.

במהלך הדיון ביום חמישי הציגו פרקליטיו את תלונת השגרירות הרוסית כי ישראל לא התייחסה מעולם לבקשת ההסגרה שהגישה רוסיה לפני כשלוש שנים.

בעקבות העתירה שנידונה בשבוע שעבר בבג"ץ, כתבה המדינה בתשובתה כי "לבקשת ההסגרה מטעם ארה"ב עדיפות מכרעת על כל פנייה אחרת". עוד הודגש כי היענות לבקשת ההסגרה של רוסיה תהווה "הפרה גלויה ובוטה של התחייבות ישראל כלפי ארצות הברית", וכי "ייתכנו השלכות רוחב חמורות באשר לנכונותה של ארצות הברית לשתף פעולה עם מדינת ישראל באכיפת החוק הפלילי".

בתשובתה הסבירה המדינה כי החתימה על צו ההסגרה נעשתה לאחר עבודת מטה בידי צוותים משותפים של משרד המשפטים והמטה לביטחון לאומי, שבחנו שלל שיקולים כבדי משקל, חלקם נוגעים ליחסי החוץ של ישראל עם ארה"ב ורוסיה. המדינה גם דחתה את הצעת פרקליטיו של בורקוב לפיה יישפט בארצות הברית אך ירצה את עונשו ברוסיה. נציגי המדינה הבהירו לשופטים כי הם מוכנים לפרט אודות פרשת נעמה יששכר הכלואה במוסקבה, או בנוגע לסוגיות רגישות אחרות, בדלתיים סגורות ובמעמד צד אחד בלבד.

אלכסיי בורקוב, אזרח רוסי בן 29, עצור מזה כארבע שנים בכלא הדרים שבשרון, ונגדו עומדת צו הסגרה שטרם יצאה לפועל. באוגוסט 2015 הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי, ובמקביל הוגש נגדו כתב אישום בבית משפט פדרלי בארצות הברית, בו הוא מואשם בשורת עבירות הונאה, גניבת זהות, חדירה למחשב והלבנת הון. מבקשי ההסגרה הם השירות החשאי של ארצות הברית, המייחס לו חשד לתפעול אתר אינטרנט שמכר לגורמי פשיעה פרטי כרטיסי אשראי של כ-150 אלף אמריקאים, מהם גנב בהיקף של 20 מיליון דולר.

בקשת ההסגרה האמריקנית כבר עלתה לדיון בבג"ץ במרץ, ומפרוטוקול הדיונים עולה כי השופטים לא נתנו דעתם לבקשת ההסגרה של מוסקבה, למרות שזאת הוגשה עוד ב-2017. השופט אלכס שטיין אמר לסנגורו של בורקוב: "אם תהיה בקשת הסגרה מרוסיה, אז נדון בה". השופטת ענת ברון הוסיפה: "אנחנו לא מתכוונים להתערב במדיניות יחסי החוץ של מדינת ישראל".

תגיות:אלכסיי בורקובבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה