חדשות בארץ

מלך ירדן לאחר השבת נהריים: "משיבים כל מילימטר מאדמותינו"

מלך ירדן מנצל את החזרת המובלעות הירדניות שהיו בשליטת ישראל כדי להרגיע את המון העם הזועם על המיתון הכלכלי החריף. לאחר שהייתה אמורה לשוב אתמול לריבונות ירדם יחד עם מובלעת נהריים, הסכם החכירה של צופר הוארך עד לאפריל, אולם בצה"ל אמרו כי נקבעו מספר "הגבלות חדשות", שיקשו על חקלאים לעבוד במובלעת

"אי השלום" (צילום: פלאש 90)"אי השלום" (צילום: פלאש 90)
אא

מלך ירדן, עבדאללה, הכריז היום (ראשון) בנאום לפתיחת מושב החורף של הפרלמנט הירדני, על "החזרת הריבונות המלאה ועל כל שעל מאדמת אלע'ומר ואלבאקורה וסיום ההתקשרות בנספח", זאת, יממה להשבת מובלעת נהריים לירדן, 25 שנים אחרי חתימת הסכם השלום עם ישראל. בנאומו הודיע המלך גם על סיום חכירת נהריים אדמות צופר, למרות שגורמים מדיניים מסרו כי בין הצדדים מתקיימים עדיין דיונים בנושא.

גורם רשמי בצה"ל אמר היום כי הסכם החכירה של מובלעת צופר שבערבה הוארך עד 30 באפריל, לאחר שגם זו אמורה הייתה לשוב אתמול לריבונות ירדנית יחד עם נהריים. הגורם הבהיר כי לצד הארכה שהעניקה עמאן, נקבעו מספר "הגבלות חדשות", שיקשו על חקלאים לעבוד במובלעת.

במשרד החוץ סירבו לומר מהן ההגבלות החדשות שנקבעו בהסכם החכירה החדש, אולם מהודעת צה"ל ניתן להיווכח כי החל מהבוקר הוכרזה מובלעת צופר כשטח צבאי סגור שהכניסה אליו תותר רק לחקלאים, אחרי שעברו תהליך זיהוי. תהליך הזיהוי של הנכנסים יכלול הצגת דרכון, ורק אם הם מעבדים אדמות במקום.

בנאומו אמר עבדאללה כי עניין האדמות הוא "עניין לאומי ירדני", וכי "אנחנו משיבים כל מילימטר מאדמות ירדן". לדבריו, ירדן תאכוף את ריבונותה באזור לאחר שהנספח להסכם השלום - שכלל את חכירת האדמות לישראל - לא חודש.

אתמול, בשעה 16:30, 25 שנה אחרי חתימת הסכם השלום עם ירדן, הונף דגל ירדן מעל מובלעת נהריים ובכך הסתיימה השליטה על המובלעת החקלאית.  

לפני שנה, על רקע המשבר הכלכלי החריף שגבר אז בממלכה, הודיע מלך ירדן כי לא יחדש שני נספחים בהסכם השלום עם ישראל וישיב לידיו את מובלעות נהריים וצופר. השטח בנהריים כולל כ–800 דונם אדמות חקלאיות, שאנשי הקיבוצים באזור מעבדים כ–70 שנה. לעומת זאת, במובלעת צופר שבערבה מעבדים 35 חקלאים 4,500 דונם מאדמות המובלעת, שמוקצות בעיקר לגידול פלפלים. המלך צייץ אז בחשבון הטוויטר שלו כי "ההחלטה שלנו לבטל את הנספחים היא מתוך רצון לקבל החלטות שישרתו את ירדן והירדנים".

תגיות:ירדןנהריים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה