חדשות בארץ

נתניהו: ישראל עוזרת למלך ירדן בדרכים גלויות ולא גלויות

בדיון בכנסת לציון 25 שנה לשלום עם ירדן, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מול דיקטטורות, הדרך להשיג שלום היא קודם כל באמצעות הרתעה". הוא ציין, כי מול הפלסטינים לא הייתה התקדמות לקראת הסדר בשל סירובם להכיר בקיומה כמדינה לאום יהודית

נתניהו (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) ליחסיה של ישראל עם מדינות ערב והפלסטינים. בדיון מיוחד שנערך בכנסת, ביוזמתה של חברת הכנסת מירב מיכאלי (העבודה), לציון 25 שנה לחתימת הסכם השלום עם ירדן, סקר נתניהו באריכות את ההיסטוריה של הסכסוך, ואמר כי "מול דיקטטורות, הדרך להשיג שלום היא קודם כל באמצעות הרתעה".

"אם אין לך יכולת הרתעה, במוקדם או במאוחר השלום יקרוס", הוסיף נתניהו. "לכן המפתח הראשון להסדר עם מדינות ערב היה כרוך בהרתעה שלהן. בפועל, השלום נשמר בזכות ההרתעה המתמשכת, גם אם היא לא נאמרת בצורה ברורה". הוא ציין, כי במהלך השנים נוצרו שיתופי פעולה שונים עם מצרים וירדן, בפרט בתחום הביטחוני, אך הודה כי השלום נותר קר ולא הבשיל להתפייסות מוחלטת, בין היתר בשל הסוגיה הפלסטינית. עם זאת, הוא הדגיש כי בעשור האחרון חל שינוי חיובי ביחס לישראל בדעת הקהל במדינות ערב.

נתניהו התייחס בדבריו לכוחם המשמעותי של הגורמים האסלאמיסטיים בירדן ובמצרים. הוא חשף, כי כאשר איש "האחים המוסלמים" מוחמד מורסי  נבחר לנשיאות מצרים, הוא הכניס עשרות טנקים לחצי האי סיני, תוך הפרה מוחלטת של הסכם השלום עם ישראל: "שלחתי לו מסר, שיש לו בדיוק שבעה ימים להוציא אותם, אחרת אפעל בקונגרס האמריקני להוריד לו את הסיוע, והוא הוציא אותם. ככל שאנו חזקים יותר ומגדילים את העוצמה – כך הם איתנו. ככל שנהיה חלשים יותר, אז הסכמי השלום יהיו על כרעי תרנגולת".

על רקע קשייו הפנימיים של עבדאללה מלך ירדן, אמר נתניהו כי ישראל מסייעת לו "בדרכים גלויות, ובעיקר ולא גלויות" מול גורמים קיצוניים המנסים לערער את יציבותה של הממלכה. הוא ציין, כי "יש הבכות ואמירות משני הצדדים. גם הם מתבטאים על כך שאנחנו מערערים את היסודות של מסגד אל-אקצא – וזה נפץ של המזרח התיכון. לצערי, יש מוקד בתוך ירדן שעושה את זה. לנו יש אינטרס מובהק לשמור על היציבות בירדן".

בכל הנוגע לסכסוך עם הפלסטינים, אמר ראש הממשלה כי התמשכותו נעוצה, בין השאר, בסירובם להכיר במדינת לאום יהודית: "אני מסתכל על אבו מאזן ושואל 'מה איתך? האם אתה מוכן לקבל מדינת לאום יהודית?'. הם לא מוכנים לקבל את זה. יש להם ויכוח פנימי. חצי עם שלהם זה חמאס ורוצה להשמיד אותנו באופן אלים, והחצי השני לא מוכן להתייצב מול החצי הראשון, וגם רב בתוך עצמו על השאלה מה הם רוצים. רוצים את יפו או את רמאללה? תחליטו". הוא הבהיר, כי תנאי נוסף להתקדמות מול הפלסטינים הינו שליטה ביטחונית של ישראל בשטח שממערב לירדן – עיקרון שגם אותו אבו מאזן לא הסכים לקבל: "אין אפשרות לחזור ביהודה ושומרון על מה שעשינו בעזה. זמן קצר לאחר שיצאנו מעזה, נכנסו חמאס והג'יהאד. הסיבה לכך שאין התפרצויות עזות של טרור מיהודה ושומרון היא כי אנחנו בתוך השטח, והשב"כ מסכל כ- 500 פיגועים מדי שנה. למה לא חופרים מנהרות מקלקיליה? כי הם יודעים שבכל רגע ניכנס".

תגיות:הרשות הפלסטיניתירדןהרתעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה