חדשות בעולם

נסראללה על המתיחות בין איראן לארה"ב: "אפשרות למלחמה ירדה ב-99%"

בצל החשש הבינלאומי מפני ההבלגות של ממשל טראמפ מתוקפנותה של טהראן - שהודיעה כבר על השלב הרביעי בהפרות הסכם הגרעין, מזכ"ל חיזבאללה לועג לטראמפ: "הנשיא מחכה לטלפון מאיראן, אבל הוא לא מצלצל". נסראללה: "איראן עמדה איתן מול הסנקציות של טראמפ, ופרשנים כותבים מאמרים שהאסטרטגיה של טראמפ נכשלה"

נסראללה נסראללה
אא

ברקע המתיחות בין וושינגטון לטהראן בשל הרחבת תכניותיה הגרעיניות, מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, טען היום (שני) כי בחודשים האחרונים גברה האפשרות כי בין המדינות תיפתח מלחמה, אולם ציין כי האפשרות לכך "ירדה ב-99%".

לדבריו של מזכ"ל הארגון הלבנוני, הנתמך ברובו בידי איראן, "חלק מהכוחות המערביים, ואפילו המקומיים בלבנון התכוננו למלחמה הזו". נסראללה קרא למדינות האזור ו"לשחקנים השונים" שנערכים להסלמה צבאית – "לשים זאת בצד". לטענתו, איראן הצליחה לעמוד בנחישות מול הסנקציות שהטיל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מאז פרישתו מהסכם הגרעין במאי אשתקד. בנאומו ציין נסראללה את דברי הפרשנים ש"כותבים מאמרים שהאסטרטגיה של טראמפ נכשלה", וכי "אופציות המלחמה נגוזו". מנהיג חיזבאללה לגלג על מאמצי ממשל טראמפ לקיים מגע ישיר מול הממשל בטהראן, ואמר כי "הנשיא (טראמפ) מחכה לטלפון מאיראן, אבל הוא לא מצלצל".

בקהילה הבינלאומית, לרבות מדינות המפרץ, הביעו את חששן מפני הבלגתה של ארצות הברית על סדרת התקיפות האיראניות שהחמורה שבהן, שהתרחשה בספטמבר, הביאה לנזק נרחב למתקני הנפט המרכזיים של סעודיה. לבד מהטלה של סנקציות נוספות, ממשל טראמפ נמנע מלנקוט בצעדים נגד השלב הרביעי של הפרות הסכם הגרעין, עליה הודיעה טהראן בשבוע שעבר. לפי הודעת איראן, תחודש העשרת האורניום באמצעות הזרמת גז לצנטריפוגות במתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו, ויפעלו צנטריפוגות מתקדמות ומהירות.

לאחר הודעת איראן הצהיר מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, כי יש חשש שאיראן מכינה אפשרות ל"פריצה מהירה לכיוון פצצה גרעינית", ובארצות הברית אף דיווחו על אזהרת גורמי מודיעין אמריקניים כי בתוך שנה תוכל טהראן להשיג נשק גרעיני.

לפי הסכם הגרעין מ-2015, לרפובליקה האסלאמית מותר להפעיל 5060 צנטריפוגות מהדור הראשון – IR-1, שאפשרו לה להעשיר אורניום במהירות סיבוב גבוהה. משכך, הודעתה היום על מעבר לדור החדש של הצנטריפוגות, ובכמות מכופלת, שתביא אותה לייצור אורניום ברמת העשרה גבוהה, מסמנת את כוונת הרפובליקה לייצר נשק גרעיני במקסימום כמות ובמינימום זמן.

עד עתה הציגה איראן ארבעה סבבים של נסיגות מהסכם הגרעין, זאת, כצעדי-נגד להחלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מההסכם במאי אשתקד. בראשית חודש יולי הודיעה איראן כי הגדילה את מאגר האורניום המועשר שלה מעבר לרף 300 הק"ג שהותר לה בהסכם, וכעבור שבוע הודיעה כי חצתה את רמת העשרת האורניום של 3.67% שנקבע. טהראן מעשירה כיום אורניום ברמה של 4.5% - שלא חורגת מהרמה המותרת שהיא עד 20% ואשר רחוקה אומנם מרמה של 90% הנדרשת לצורך ייצור נשק גרעיני, אולם לדברי מומחים היא תקטין את "זמן הפריצה" – הזמן שנדרש לאיראן לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת.

תגיות:חסן נסראללהאיראןדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה