סיפורי אמונה

פוסק הדור, הרב וואזנר, הפתיע את חולה המיוסר: "השליחות שלך היא לחייך"

מיהו החולה שזכה לשמוע סיפור במחלקה הפנימית מאת פוסק הדור? ומה יכול לעשות אדם מוגבל ומיוסר? מסר מרגש מהרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב אשר קובלסקי בסיפור מפעים לאתר 'דרשו': הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל הגיע לביקור בבית החולים 'מעייני הישועה'. בכניסה, עמד הרב ישראל זיכרמן, בזמנו רב בית החולים, ובפיו שאלה הלכתית, אותה נשאל הבוקר על ידי אחד המטופלים. "מדובר ביהודי מבוגר, הסובל כאבים קשים בכל חלקי גופו. הוא מרותק למיטתו, זקוק לעזרת הצוות הרפואי בכל פעולה קטנה כגדולה, ואינו מסוגל לעשות מאומה בעצמו. 'האם עלי לברך את ברכת 'שעשה לי כל צרכי'? והלא אני מוגבל כל כך, אין בכוחי לדאוג לצרכיי כלל?', ציטט הרב זיכרמן את שאלתו של החולה המיוסר.

הרב וואזנר שמע את השאלה, והבין את מה שלא נאמר. "היכן הוא מאושפז?", שאל. "ב'פנימית', בחדר השלישי משמאל…', השיב הרב זיכרמן. פוסק הדור, ממרומי גילו ומעמדו, עשה את דרכו למקום. כשהמעלית נפתחה ודמותו של גדול הדור נראתה בפתח המחלקה – נעמד כל הצוות ביראת כבוד, דרוכים ונרגשים מהביקור המפתיע.

הרב וואזנר נכנס לחדרו של החולה, קרב אליו, ולחץ את ידו. "מה שלומך? איך אתה מרגיש?", שאל בחמימות.

החולה נאנח, חייך קלות, ושוב נאנח. "תרצה לשמוע סיפור?", שאל הרב וואזנר, ש'ניצל' את פירצת החיוך של החולה. החולה הנהן במבוכת מה, והצוות הרפואי שהלך והתקבץ במקום פער עיניו בסקרנות מי הוא זה החולה האלמוני, אשר זוכה לשמוע סיפור מפי גדול הדור במחלקה הפנימית?

"הייתי אז נער צעיר. למדתי בישיבת 'חכמי לובלין'. באחד הימים קרא לי ראש הישיבה, רבי מאיר שפירא זצ"ל, שאבוא עימו לבקר יהודי שחלה עד שלא הצליח לקום ממיטתו. התלוויתי לרבי לביקור החולה, וכאשר נכנסנו ראינו כי הוא שרוי במצב לא טוב.

"כשהחולה הבחין בנו, הוא חייך מאוזן לאוזן, ועל שפתותיו עלתה בת שחוק קלה. 'הייתי שמח לקום לכבוד הבאים במעוני, להגיש להם שתיה קרה, אולי לכבדם בעוגה חמה… אך אין ביכולתי לעשות זאת', הסביר החולה את פשר חיוכו. 'הדבר היחיד שאני יכול לעשות כדי לשמח ולכבד את הבאים בצל קורתי, הוא לחייך אליהם, לשמוח על ביקורם, להגיב להם במאור פנים, בחיוך רחב וגדול. כבוד ראש הישיבה, זה הדבר היחיד שאני מסוגל לעשות. זו השליחות שלי עלי אדמות, כי זה מה שאני מסוגל לעשות. לכן אני עושה זאת בחיוך רחב"...

הרב וואזנר סיים את סיפורו, ולחץ בחום את ידי החולה השוכב לפניו: "כשראיתי את החיוך שלך, נזכרתי בסיפור הזה. אתה שואל כיצד תוכל לברך: 'שעשה לי כל צרכי' כשאינך יכול לעשות דבר? אל לך להרגיש חסר יכולות, והרי יש לך שליחות מיוחדת, יש לך שליחות לחייך. תחייך לאנשים הבאים לבקרך, תחייך בעיקר לעצמך. זכור שאנשים רבים יצאו ממצב כמו שלך, תחייך ותשמח, 'כי בשמחה תצאון' מכל הצרות ותזכה לרפואה שלימה".

הרב קובלסקי מספר את הסיפור, ומציין ששמע אותו מהרב זיכרמן שהתעדכן מהרופא המטפל: באופן מפתיע ויוצא דופן, החל מאותו ביקור השתפר מצבו של החולה. הוא החל לקום ואף ללכת בכוחות עצמו, ומצב בריאותו השתפר באופן מיוחד.

הגמרא במסכת נדרים: 'המבקר את החולה גורם לו שיחיה'. למצוות ביקור חולים יש כח חזק במיוחד לגרום לחולה לחיות, להבריא ולהתרפא – באמצעות הביקור.

מצוות ביקור חולים אינה מצווה קלה, אך היא אחת מהמצוות שהאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה, והקרן קיימת לעולם הבא. הבה נתחזק במצווה זו. נכון, ביקור חולים אולי לוקח זמן, לפעמים יכול לגרום למבוכה, איננו יודעים מה המילים הנכונות או שאין לנו את הפנאי. ועדיין, כדאי להתאמץ ולהתחזק לקיים את המצווה הזו, כדאי כל כך לבקר את החולה ולעודד את רוחו, למען החולה וגם כי המבקר את החולה מציל את עצמו ומובטח לניסים של ממש מידי אבינו שבשמים.      

באדיבות אתר 'דרשו'

תגיות:הרב וואזנרסיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה