חדשות בארץ

ארה"ב: מודאגים עמוקות מפסיקת בית הדין האירופי לסמן מוצרים מהתנחלויות

מחלקת המדינה האמריקנית גינתה את החלטת בית הדין של האיחוד האירופי, שלראשונה יחייב את כל המדינות החברות באיחוד לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות: "הנסיבות שהובילו להחלטה מרמזות על הטיה נגד ישראל". במשרד החוץ מברכים על הודעת התמיכה: "מודים לבעלת בריתנו על עמידתה האיתנה ותמיכתה המתמשכת בישראל. החלטת ביה"ד פסולה, מעודדת חרמות נגד ישראל, ונותנת רוח גבית לשונאי ישראל"

(ארכיון: פלאש 90)(ארכיון: פלאש 90)
אא

מחלקת המדינה של ארצות הברית גינתה היום (רביעי) את פסיקת בית הדין של האיחוד האירופי המחייב את כל המדינות החברות בו לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות הישראליות. "הנסיבות שהובילו להחלטה מרמזות על הטיה נגד ישראל", נטען בהודעת המשרד, שהוסיף כי ההחלטה "תעודד, תכיל ותקדם את תנועת החרם (BDS) נגד ישראל".

אתמול קבע בית הדין של האיחוד כי מוצרים שיוצרו בהתנחלויות הישראליות יודגשו ככאלה, וכי סימונו כ"תוצרת ישראל" הינו הטעיית צרכנים שמעוניינים להחרים מוצרים שיוצרו בהתנחלויות מסיבות פוליטיות. ההחלטה, שלראשונה תחייב את כל 28 המדינות החברות באיחוד, ניתנה לאחר שבית משפט בצרפת קבע בשנה שעברה כי ההנחיה הקודמת של האיחוד אינה מחייבת, ופסק שלא לאכוף את הנחיית האיחוד בנוגע למוצרים של יקב פסגות הפועל מהתנחלות ישראלית.

"ארצות הברית מודאגת עמוקות מהדרישה של האיחוד האירופי", נמסר ממשרד החוץ האמריקני. "ארה"ב מתנגדת באופן מפורש לכל ניסיון להשתתף בחרם, בהפעלת לחץ, בבידוד או בדה-לגיטימציה לישראל בכל דרך שהיא". בהודעה הודגש כי ממשלת ארצות הברית עומדת לצד ישראל במאבק מול החלטות אלו, וכי "הדרך לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא לקיים שיחות ישירות".

בלשכתו של שר החוץ, ישראל כץ, בירכו את הודעת התמיכה האמריקנית, "על עמידתה האיתנה ותמיכתה המתמשכת בישראל". כץ הוסיף כי החלטת בית הדין של האיחוד האירופי "פסולה, מעודדת חרמות נגד ישראל, ונותנת רוח גבית לשונאי ישראל". הוא הוסיף כי בכוונתו לפעול מול שרי החוץ האירופאים כדי לוודא את מניעת יישום "המדיניות החמורה הזו", כלשונו.

גם מנכ"ל יקב פסגות, יעקב ברג, בירך על הודעת הממשל האמריקני, ואמר כי היא "חשובה ביותר ומעניקה רוח גבית להמשך המאבק שלנו נגד קמפיין החרמות והצביעות שבית הדין האירופי נתן לו רוח גבית בהחלטתו". לדבריו של מנכ"ל היקב, "התמיכה הרבה שהיקב זכה לה בארצות הברית והמאמצים שעשה, תרמו לפרסום הודעה זו. נמשיך את המאבק הצודק והמוסרי הזה".‎‎

לפי פסק הדין, בתווית המציגה את מקום הייצור לא ייכתב ישראל, אלא "ההתנחלויות הישראליות". בית הדין האירופי הסביר כי "לצרכנים אין דרך לדעת, בהיעדר מידע שיציין זאת, כי המוצרים הגיעו מאזור ההתנחלויות שהוקמו בשטחים שבהם הופר המשפט הבינלאומי". עוד נכתב כי "המידע שמסופק לצרכנים חייב לאפשר להם לקבל החלטות, באופן שמיידע אותם לא רק על ענייני בריאות וכלכלה... אלא גם על שיקולים אתיים שנוגעים לחוק הבינלאומי".

בהחלטה הודגש כי "ההתנחלויות שהוקמו בכמה מהשטחים שנכבשו על ידי מדינת ישראל מתאפיינים בכך שהם נותנים ביטוי מוחשי למדיניות של העברת אוכלוסייה (טרנספר) שבוצעה על ידי המדינה מחוץ לשטחה, תוך הפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי". באיחוד גם הזכירו כי הפסיקה ניתנה לנוכח הנחיה קודמת של האיחוד, לפיה אין להטעות צרכנים הרוכשים מוצרים שיוצרו מחוץ לגבולות ישראל שבהם אינה מכירה הקהילה הבינלאומית.

עם זאת, באיחוד הדגישו כי הם נותרו מחויבים לביטחונה של ישראל, וכי אין במהלך זה משום הבעת תמיכה בתנועת החרם על ישראל או בהטלת סנקציות כלכליות כלפיה. היום הבהירה דוברת במשלחת האיחוד לישראל כי מדיניות האיחוד בנוגע להתנחלויות נובעת בשל הוראות החוק הבינלאומי ולא בשל כוונה להפלות את ישראל או מכוונות זדון.

תגיות:ארצות הבריתהתנחלויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה