חדשות בעולם

הליך ההדחה נגד טראמפ עולה שלב: החל השימוע הפומבי הראשון

למרות שביכולתם של שימועים פומביים אלה לפגוע אנושות בקמפיין של טראמפ במרוץ לנשיאות ב-2020, בכך שיועברו בשידור חי ויחשפו עדויות חמורות של גורמי ממשל בכירים נגד הנשיא, בבית הלבן מזלזלים. החבר הרפובליקני הבכיר בוועדה החוקרת: "הליך חד-צדדי באופן מזעזע"

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

הליך ההדחה שמנהל בית הנבחרים נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הגיע הערב (רביעי) לשיאו, עם תחילת השימועים הפומביים בקונגרס. למרות שהסיכויים להצלחת ההליך נמוכים, ביכולתם של שימועים פומביים אלה לפגוע אנושות בקמפיין של טראמפ במרוץ לנשיאות ב-2020, בכך שיועברו בשידור חי ויחשפו עדויות חריפות של גורמי ממשל וביטחון בכירים ביותר.

במרכז הליך ההדחה עומד החשד כי טראמפ ניצל את סמכותו כנשיא ארצות הברית למטרות פוליטיות ולא ענייניות, אשר הוביל את המפלגה הדמוקרטית לפתוח בחקירה בחודש ספטמבר. במסגרת הליך ההדחה, ועדת המודיעין של הקונגרס חוקרת את שיחת הטלפון שערך טראמפ עם מקבילו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי, בחודש יולי, כאשר על פי החשד, טראמפ הפעיל לחץ על הנשיא האוקראיני שייפתח בחקירה בעניינו של ביידן ובנו, האנטר, שהיו מעורבים בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה", ואף התנה בכך את הסיוע הביטחוני לקייב.

יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, אדם שיף, אמר בפתח השימוע כי ההליך הוא "מבחן לאופן שבו אזרחי המדינה הזו מצפים מהנשיא לנהוג – ומידת הדבקות בחוק שאנו דורשים ממנו". מנגד, דווין נונייז, החבר הרפובליקני בוועדה, כינה את הליך ההדחה כ"חד-צדדי באופן מזעזע".

במסגרת השימוע בקפיטול זימנו המחוקקים שלושה דיפלומטים אמריקנים על מנת שימסרו את עדותם, שתועבר בשידור חי בכל כלי התקשורת. דיפלומטים אלה זומנו לאחר שנחשף כי הם הביעו חששות כבדים באשר לאופי הטיפול של הנשיא ביחסים מול קייב, ועל כך שהוא סיכן את הביטחון הלאומי בהקרבת אינטרסים אמריקניים לצרכיו האישיים.

העד הראשון היה תת מזכיר המדינה לנושאי אירופה ואירו-אסיה, ג'ורג' קנט, שאמר כי אין תקדים לכך שממשלת ארצות הברית ביקשה מממשלות זרות "לפתוח בחקירות סלקטיביות, המונעות משיקולים פוליטיים".

עוד אמר קנט כי דרישות אלו "חותרות תחת שלטון החוק, ללא קשר לזהות המדינה שאליה הופנו הבקשות". הבכיר הוסיף כי הנורה האדומה נדלקה אצלו לאחר שאנשי טראמפ הפעילו מאמצים להדחתה של השגרירה הקודמת לאוקראינה, מארי יובנוביץ', שסירבה לקבל את תכתיבי וושינגטון. יובנוביץ' עצמה צפויה גם כן להעיד בשימוע נוסף שייערך ביום שישי.

העד השני היה שליח הממשל לאוקראינה, ויליאם טיילור, שהעיד כי כמה בכירים בממשל ניסו לשכנע את הנשיא שלא להקפיא את הסיוע הצבאי לאוקראינה, בהן גם ראש ה-CIA, ג'ינה האספל. עדות הבכיר סותרת את קו ההגנה של טראמפ שטען כל העת כי בשום שלב במהלך השיחה לא לחץ על זלנסקי לפתוח בחקירה נגד ביידן, וכי הוא לא התנה בכך את הסיוע לקייב. טראמפ טען כי השיחה הייתה "ידידותית" ו"חברית", ולא מעמדת "תן וקח". עם זאת, טיילור אמר בעדותו כי לא די בכך שטראמפ התנה את הסיוע לקייב בכך שתפתח בחקירה בעניינו של ביידן ובנו, האנטר, בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה", אלא אף התנה גם את הזמנתו של זלנסקי לבית הלבן בכך שיצהיר פומבית על פתיחה בחקירה.

השגריר לשעבר הוסיף כי מי שעדכן אותו על שורת הדרישות "החריגות ביותר", כלשונו, של טראמפ לעמיתו האוקראיני היה גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי. "השגריר סונדלנד אמר ש'הכל' תלוי בהכרזה על פתיחת חקירה, לרבות הסיוע הביטחוני", אמר טיילור. "הוא אמר שהנשיא טראמפ רוצה לדחוק את זלנסקי לפינה באופן פומבי, באמצעות הכרזה כזו".  לדבריו, כאשר הודיע לשגריר לאיחוד האירופי כי הוא מתנגד בתקיפות לפעול לפי המדיניות של טראמפ, אמר לו האחרון בתגובה כי הנשיא מתנהל "כמו איש עסקים". השגריר סונדלנד, כך לפי טיילור, הסביר את דבריו באומרו כי "כשאיש עסקים עומד לחתום על המחאה עבור מישהו שחייב לו דבר מה, הוא דורש קודם כל את תשלום החוב לפני החתימה".

בבית הלבן התייחסו בזלזול למהלך של בית הנבחרים, ודוברת הבית הלבן, סטפני גרישם, טענה היום כי הנשיא "אינו צופה" בשידורים החיים מבית הנבחרים.

תגיות:דונלד טראמפאוקראינה גייט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה