השבת שלי

"עם מזרונים על הרצפה ושולחן שבת במטבח": השבת של זהבה רוז

על אירוח של ארבעה זוגות גם יחד, על ספה שנודדת מהסלון כמעט בכל שבת שנייה, ועל מייבש שנקנה כמתנת הפתעה - זהבה רוז, משתפת בשבת שלה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת בשבילי היא הזדמנות להידוק קשרים וחיבור עוצמתי יותר – חיבור עם משפחתי, עם החלק שבתוכי שמקבל כוח מעוצמת השבת וחיבור עם בוראי.

בכל השבוע אין לי הרבה זמן לקרוא, כך שבשבת אני נהנית לשבת ולעיין בספרים וחוברות על פירושים מפרשת השבוע, כמו לדוגמה "באר הפרשה" של הרב בידרמן המשלב הרבה מסרים של אמונה וביטחון וחשיבות התפילה. לפעמים אני קוראת ספרים של סיפורי צדיקים, על גדולי הדור או סיפורי השגחה פרטית ועבודה על המידות. כך אני מתחזקת ומתמלאת בתוכי, ואחר כך יכולה גם לשלב אותם ולחזק נשים ובנות המגיעות אלי לאימונים פרטניים.  

"שבת היא גם הזמן לארח את אמי היקרה אחת לשבועיים, ולארח את ילדיי הנשואים ולפגוש אותם אחרי שלא ראיתי אותם במשך השבוע. לא תמיד מסתדר לי לבקר אותם בביתם בכל שבוע, אבל חשוב לי להתחבר אל הנכדים ולהיות מעורבת בעולמם, לצאת איתם לפעמים לגינה או להקריא להם ספרים. אני רוצה להיות סבתא שהנכדים אוהבים אותה ומשתפים אותה, ושבת מאפשרת לי בסייעתא דשמיא לממש את המטרה הזו".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"במקצועי אני מטפלת מסטר טריינר NLP לשחרור מאכילה רגשית ומלחצים, מלווה תהליכי הרזיה ומנחת סדנאות לאורח חיים בריא והרזיה. במשך כל השבוע אני מאוד משתדלת לקבל נשים ונערות בקליניקה שלי בימים ראשון עד רביעי. כך ביום חמישי אני יכולה להתחיל לבשל ולכבס, לסדר ולנקות את הבית על מנת שיישארו כמה שפחות דברים לעשות בימי שישי. בחמישי בערב מגיעה העוזרת והיא מסיימת את הניקיונות, כך שנוח לי לסיים את כל הבישולים לפני כן. ביום שישי נשארים רק דברים אחרונים, וחשוב לי לקבל את השבת בנחת ולהדליק נרות לפחות עשר דקות קודם זמן הדלקת נרות הקבוע בלוח.

"ההסדר הזה קצת משתנה, כאשר מתקשרת אלי מתאמנת חדשה עם מוטיבציה גבוהה להתחיל כאן ועכשיו בתהליך הרזיה או שיפור הבריאות או שמתקשרת אישה לחוצה ומוטרדת מאד ממשהו, וזקוקה למענה מידי. אם יש לי תור פנוי קרוב – זה עדיף לי, אך אם היומן לשבוע הקרוב עמוס לגמרי, ואי אפשר למצוא יום קרוב למפגש האימון -  אני מזדרזת ומתייעלת יותר בהכנות לשבת, וקובעת פגישה ליום חמישי בצהריים או בערב. את המפגשים הבאים אנו קובעות בשיקול דעת לימים אחרים.

"לפי הסגולה הידועה של החפץ חיים אני משתדלת לערוך את השולחן ולסדר את הנרות עם מעט שמן זית ביום שישי לפני חצות".

תארי את התפריט השבתי שלכם.

"התפריט אצלנו הוא די קבוע ואנו אוהבים אותו מאוד. מאכלים בריאים עם מה שפחות שמן ומה שיותר ירקות. שניצלים, צ'יפס, או עוגות - אני לא מסוגלת להכין, מאכלים כל כך לא בריאים לאנשים היקרים לי ביותר. מי שרוצה מביא אתו עוגה, אבל התפריט יהיה מבוסס על אוכל טעים, משביע ומתובל היטב לכבוד שבת. באופן כללי, הגישה שלי אינה כפיה של מאכלים בריאים, אלא להיפך. אכילה נכונה מתוך חשיבה חיובית ומודעות ומוטיבציה עצמית. אני משתדלת שילדיי ידעו מה כדאי להם לאכול, הם יכולים גם לקרוא את הספר שלי 'עשר הדרכים הטובות ביותר להצלחה בהתמודדות עם אכילה רגשית', ולהעמיק בהבנת התהליכים שלנו, ואחר כך אתן להם לבחור בעצמם מה הם רוצים לאכול. הבן שלי, למשל, סיפר לי השבוע שהגישו בחדר אוכל בישיבה בורקסים אבל הוא לא נגע בהם, כי הרגיש שהם מיותרים לו וחבל. לפני שנתיים, כשלמד בישיבה בבני ברק, הוא גם החליט מיוזמתו ללכת ברגל לישיבה במקום לנסוע, הוא מרבה באכילת פירות ונהנה מאד. וכל זה – בלי שאמרתי מילה ושכנעתי אותו. הוא בוגר ויש לו מידע זמין בשפע כדי לבחור בעצמו מה מתאים לו.

"ואיך רואים זאת בשולחן השבת שלנו? ובכן, בליל שבת אנחנו אוכלים דגים, בדרך כלל סלמון, אמנון, או קלופס של געפילטע פיש. פעם בחודש אני אופה חלות ולחמניות מקמח מלא ומקפיאה, ובנוסף אנו קונים חלות רגילות עבור שאר בני המשפחה. עם החלות מוגש מבחר סלטים כמו סלטי חומוס, טחינה, חצילים, גזר וכרוב וסלט מלפפונים ובצל שאמי מביאה לנו כל שבוע, לצד סלטים מיוחדים יותר כמו כרוב ומנצ'ס, סלט חסה, עגבניות ונשנושים, או סלט חסה, מנגו ופקאנים. לפעמים נגוון עם סלט חסה, אגס, קיווי ופקאנים – לפי המבחר בחנויות. כשמדובר בסלטים משובחים ועשירי רוטב (וקלוריות...) אני משתדלת לאכול רק כף מכל סלט, או שאקח מהירקות לפני יציקת הרוטב, וכמובן בלי נשנושים ובלי להגזים בפקאנים. והאורחים – יאכלו כרצונם.

"אחרי הסלטים אני מגישה מרק עוף עם הרבה ירקות, ולמנה עיקרית אכין עוף בתנור, ואם יש הרבה אורחים אנו מעדיפים להכין בשר בקר בשקית קוקי. יותר נכון, בעלי מכין את הבשר בדרך כלל, הוא ממש מומחה לכך. בשקית קוקי זה קל יותר להכנה ואהוב על כולנו. ליד המנה העיקרית אני מגישה תוספות של אורז, פשטידת תפוחי אדמה וירקות קפואים מבושלים בסיר. לקינוח אני מכינה סלט פירות או שהילדים מביאים איתם קינוח אחר כלבבם. בסעודת שבת בבוקר – כבד טחון ובצל עם ביצה, מבחר סלטים וחמין ולעיתים גם פשטידת תפוחי אדמה. לרוב, הנשואים שואלים מה להביא לשבת כך שזה מקל עלי את העבודה. אחד מביא מנה אחרונה, השנייה מביאה קוגל, ואפילו אמי מציעה להביא איתה מאכל כלשהו לשבת. כמעט תמיד היא מביאה את האורז, וכולם אוהבים את האורז המשובח שלה.

"בעקרון אינני מתייגעת לגוון את המאכלים, ראשית בגלל שאנו אוהבים אותם, ושנית כדי שלא יהיה לי עול ולחץ מאירוח הילדים, גם כשהם מודיעים בהתראה קצרה שהם מגיעים לשבת. אני בעד לארח בהנאה ובשמחה, ולעיתים תדירות, מאשר להיערך הרבה ולא להזמין ברצון".

איך נראה שולחן השבת אצלכם?

"שולחן שוקק חיים ברוך ה'. אומנם קצת צפוף בסלון הביתי כשמגיעים כמה נשואים ביחד אבל זוהי הנחת שלנו. במקרה הצורך, כשמגיעים יחד שני זוגות או יותר, אנו מוציאים את הספה מהסלון כדי שיהיה מקום לשולחן הארוך. לפעמים, כשמגיעים ארבעה זוגות יחד, וזה יכול לקרות גם כשאימא שלי מתארחת אצלנו, אנו מכסים את דלת הסלון בשמיכה, (לפני שבת) כדי ליצור פרטיות וליהנות מ"חדר אירוח" נוסף. בהתאם לצורך, אפשר גם לישון בקליניקה שלי, וזו זכות ששמורה קודם כל עבור אמי שתחי'. וכך, עם מיטה בקליניקה, או אפילו זוג מזרונים על רצפת חדר הקליניקה, שולחן שנודד למטבח, וחלק מהאורחים שחוזרים לביתם לישון כי הם גרים קרוב, כולנו מתמרנים אבל לא מוותרים על השבתות המשפחתיות.

"בשולחן השבת הארוך אנו נהנים להאזין לנכדים ששרים ומספרים ממה שלמדו בגן, מקשיבים לדברי תורה של החתנים והילדים, משתפים בחוויות מכל השבוע, ומתענגים על השירים השמחים של שבת. אישית אני אוהבת מאד את שירי הנשמה המרגשים, ומדי פעם בעלי וילדיי שרים את השירים הללו בשביל אימא".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"קשה לי למצוא את החלק הכי אהוב עליי בשבת כי יש כמה כאלה... ויותר מהכול, התפילה בבית הכנסת בשבת בבוקר. הואיל וכבר אין לי קטנים בבית אני יכולה לאפשר לעצמי לזכות לשמוע ברכות כוהנים ולהתפלל בציבור. התפילה במניין וקריאת התורה עם כל הברכות והאמנים והזכויות האדירות שאני צוברת רק מתפילה אחת - כל זה נותן לי הרגשה עילאית בכל שבת מחדש. ר' שמחה זיסל זיו, הסבא מקלם, היה אומר: 'כדאי היה לו לקב"ה לברוא את העולם כולו ולקיימו ששת אלפים שנה, ולו בעבור פעם אחת שבה יהודי יאמר: 'ברוך הוא וברוך שמו''. השכר על ענית 'אמן' אחת גדול אלף מונים מהשכר המובטח למי שעונה ואומר 'ברוך הוא וברוך שמו', ואילו שכרו של העונה 'אמן יהא שמיה רבא' גדול אלף מונים מזה השמור למי שעונה 'אמן' אחת. והנה, אני זוכה בבית הכנסת לכל כך הרבה אמנים, אמן יהא שמיה רבא, וברוך הוא וברוך שמו, בכל תפילה כזו בשבת.

"בכלל, את השבת אני אוהבת עוד מילדותי. זכור לי שאבי עליו השלום תמיד היה אומר שהוא היה משתוקק לכך ששישה ימים בשבוע יהיו שבתות ויום אחד יהיה מוקדש להתארגן לשבת. אני זוכרת שהוא היה מקריא לנו בכל הזדמנות מסיפורי חסידים של הרב זוין".

מהו האתגר שלך בשבת?

"האתגר שלי בשבת הוא להתנתק מחשבתית מהעבודה שלי כמאמנת אישית ומטפלת רגשית לנשים ונערות. הואיל וברוך ה' יצירתיות היא תכונה חזקה אצלי – עולים לי כל הזמן רעיונות להרצאות חדשות, צורות הסבר המתיישבות על הלב, ותוכניות לפיתוח תכנים חדשים. גם כשיש לי שלל משימות לביצוע ולו"ז צפוף של הרצאות, סדנאות, ואימונים פרטניים – להתעלם מהכול, ולהרגיש שכל מלאכתי עשויה.

"אתגר נוסף ואולי עוד יותר גדול הוא, לצאת מאווירת השבת המרוממת ולהיכנס שוב לששת ימי המעשה. עם כל האהבה שלי לעשיה הפרטנית והקבוצתית, אני חשה רצון להמשיך עוד ועוד את השבת. ורק מתנחמת בכך שבס"ד תבוא בעוד שבוע עוד אחת".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"שבת היא ההזדמנות להזמין את הזוגות הנשואים והנכדים להתארח אצלנו. הילדים מאוד אוהבים להיפגש בשבת כי באמצע השבוע כל אחד עסוק בשלו, ואנו לא נפגשים. ובשבת, עם כל האורחים, מטבע הדברים מדברים ומשתפים בחוויות ונוצרת לכידות משפחתית שאין לה תחליף להם ולנו.

"בסעודות שבת יש לנו גם הזדמנות נהדרת לראות וליהנות מהנכדים הקטנים בגילאי שנתיים-שלוש שעומדים על הכיסא ושרים במתיקות שירים וזו ההזדמנות שלנו להחמיא להורים שטורחים בגידול הילדים כל השבוע ברוך ה'.

"הילדים מעריכים זאת מאוד וברוך ה' אוהבים לבוא. לפני כשבועיים נכנס בני הבכור הביתה עם מייבש כביסה חדש. היה זה לאחר שהמייבש שלנו עשה בעיות בייבוש ולא היה לנו זמן להתעניין בדגמים ובמחירים ולקנות חדש. הילדים התארגנו ביניהם, וגם שיתפו את הסבא והסבתות, ויחד רכשו לנו בהפתעה מייבש, וזו הברכה שהייתה מצורפת לו:

לאבא ואימא היקרים

שאנחנו כל כך מוקירים

ששת ימים קשה עובדים

ובשביעי בשמחה אותנו מארחים

בכל רגע, גם אחרי האחרון

הדלת פתוחה, ומתקבלים ברצון

לעיתים נביא משהו מזערי

אבל אתם תמידית מכינים העיקרי

מפנקים בשפע ולא חוסכים

הכל כלול, גם בייביסיטר לילדים.

לכם נאחל, שפע רב של אהבה

עולה על גדותיה ומציפה המחשבה

יהי רצון שלא יתייבש מעיין השמחה,

האושר, העושר, הנחת, ההצלחה,

...  אלא רק הכביסה והרצפה J

שבת בלתי נשכחת:

"לא אשכח את השבת שהייתה לפני 13 שנה בראש חודש כסלו. היה זה יום הנישואין החמישים של ההורים שלי. לרגל 'חתונת הזהב' הוריי הזמינו את כולנו לאחד המלונות בארץ. הם שכרו מספר חדרים ועוד חדר גדול לסעודות. אבי ישב אז בראש השולחן נרגש מאוד, וסביבו התרכזו אחי, אחותי ואני עם בני משפחתנו כולה. זו הייתה שבת מרגשת ומלאת נחת, והוריי נהנו מאד מהילדים והנכדים ומהלכידות המשפחתית הזו. כשאני חושבת על זה עכשיו, נראה לי שהחיבה הזו לשבתות משפחתיות זורמת אצלנו בגנים".

מתכון שבתי אהוב במיוחד:

בשר בקר ברוטב יין מבושל בשקית קוקי

אם משתמשים בבשר קפוא יש להפשירו בהפשרה מלאה יום קודם.

לוקחים חתיכת בשר בקר גדולה, (אנו מעדיפים בשר מס' 5), ומכניסים לשקית קוקי. מדובר בשקיות קוקי בגודל הרחב יותר, של 35 ס"מ על 50 ס"מ- אלו שרוכשים חמש יחידות במארז ולא עשר במארז.

חותכים בצל גדול לפרוסות דקות או לקוביות בגודל בינוני, ומכניסים לשקית, ומוסיפים חבילת פטריות שימורים מסוננות מהנוזלים.

מערבבים בצד חצי כוס יין אדום יבש (כ- 150 מ"ל) עם כפית גדושה אבקת מרק פטריות וכפית גדושה אבקת מרק עוף. (שימו לב לרכיבי האבקת מרק. אני משתמשת באבקות מרק מחומרים טבעיים בלבד, ללא מונוסודיום גלוטומט וללא חומר משמר). מוסיפים מעט פלפל שחור – לפי הטעם.

יוצקים את היין המעורב בתבלינים אל השקית, ומערבבים ומושחים את חתיכת הבשר מבחוץ כך שכולה תהיה מכוסה ברוטב.  

וזהו. סוגרים את השקית עם הסוגר, ועושים שלושה חורים קטנים עם קיסם בחלק העליון בשקית.

אופים את הבשר בחום 150 מעלות למשך שעתיים.

חשוב מאד: אחרי שהבשר מתקרר, לפרוס אותו לפרוסות דקות ככל האפשר, ולהשאיר עם הרוטב. בשלב זה הבשר מוכן לאכילה. לפני שבת אנו שמים את פרוסות הבשר עם הרוטב בתבנית ומניחים על הפלטה. עד שמגיע זמן הסעודה – הבשר מוסיף ומתרכך עוד יותר, ויוצא מעדן.

תגיות:השבת שלישולחן שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה