חדשות בארץ

רוסיה מגנה את הכרזת ארה"ב: "תחריף את המתיחות"

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הבהיר כי "הקמת יישובים ישראליים על אדמה פלסטינית היא לא חוקית תחת החוק הבינלאומי". האיחוד האירופי: למרות ההכרזה - עמדת האיחוד באשר להתנחלויות ברורה ולא השתנתה – כל פעילות להקמת התנחלויות היא בלתי חוקית בעיני החוק הבינלאומי. מנכ"ל יקב פסגות, שפנייתו לבית משפט בצרפת הובילה להחלטה לסמן את מוצרי ההתנחלויות: "זה ניצחון חד משמעי. המשמעות של התוצאה טובה יותר ממה שיכולנו לייחל לה"

לברוב ונתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, לע"מ)לברוב ונתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, לע"מ)
אא

משרד החוץ של רוסיה גינה היום (שלישי) את החלטת הממשל האמריקני שקבע כי ההתנחלויות הישראליות אינן מפרות את החוק הבינלאומי, והזהיר כי ההחלטה תחריף את המתיחות ותפגע באפשרות להסדר במזרח התיכון. לפי שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, "הקמת יישובים ישראליים על אדמה פלסטינית היא לא חוקית תחת החוק הבינלאומי".

גם באיחוד האירופי תקפו את החלטתו אמש של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, והדגישו כי חרף ההכרזה, עמדת האיחוד באשר להתנחלויות "ברורה ולא השתנתה – כל פעילות להקמת התנחלויות היא בלתי חוקית בעיני החוק הבינלאומי, שוחקת את ההיתכנות לפתרון שתי המדינות ואת הסיכויים לשלום". עוד אמר האיחוד כי יתמוך בכל יוזמה מדינית שתגרום לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, שהינו "הדרך הריאליסטית והמעשית היחידה להגשים את השאיפות הלגיטימיות של שני הצדדים".

אתמול הכריז פומפאו כי ההתנחלויות הישראליות לא מהוות הפרה של החוק הבינלאומי, ובכך ביטל החלטה קודמת שהתקבלה ב-1978 בידי ממשל נשיא ארצות הברית, ג'ימי קרטר, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית "אינן עולות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי".

עמדת ממשל קרטר, שהוצגה בחוות דעת משפטית שהוציאה מחלקת המדינה, אומצה בכל הממשלים שכיהנו מאז, לרבות בזמן נשיאותו של ברק אובמה, שלחץ על ממשלת ישראל להקפיא כל בנייה בהתנחלויות. בהצהרתו טען פומפאו כי העמדה הקודמת "לא קידמה את השלום", אולם הדגיש כי אין בהכרזה זו משום נקיטת עמדה באשר לשאלת ריבונותה של ישראל על שטחי הגדה המערבית שכבשה ב-1967. ההחלטה הסופית בנושא, כך לפי שר החוץ האמריקני, צריכה להתקבל לאחר משא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

"לקרוא לביסוס התנחלויות אזרחיות הפרה של החוק הבינלאומי לא קידם את השלום. האמת הקשה היא שלעולם לא יהיה פתרון משפטי לסכסוך, וויכוחים לגבי מי צודק ומי טועה מבחינה משפטית לא יביאו את השלום", אמר פומפאו.

ההצהרה האמריקנית באה כשבוע לאחר שבית הדין של האיחוד האירופי פסק כי מוצרים שיוצרו בהתנחלויות הישראליות יודגשו ככאלה, וכי סימונו כ"תוצרת ישראל" הינו הטעיית צרכנים שמעוניינים להחרים מוצרים שיוצרו בהתנחלויות מסיבות פוליטיות. ההחלטה, שלראשונה תחייב את כל 28 המדינות החברות באיחוד, ניתנה לאחר שבית משפט בצרפת קבע בשנה שעברה כי ההנחיה הקודמת של האיחוד אינה מחייבת, ופסק שלא לאכוף את הנחיית האיחוד בנוגע למוצרים של יקב פסגות הפועל מהתנחלות ישראלית.

יקב פסגות, שנמצא בחזית המאבק נגד סימון מוצרי ההתנחלויות – שעתירה שהגיש לבית משפט צרפתי היא שהובילה להחלטת בית הדין של האיחוד, בירך על ההחלטה האמריקנית השוללת את אי-חוקיותן של ההתנחלויות. "תשובה חד משמעית להחלטה האנטישמית שהתקבלה בשבוע שעבר", אמר המנכ"ל, יעקב ברג.

את החלטת בית הדין האירופי לצדק כינה ברג כ"ביזיון", ואמר כי הוא "שמח שארצות הברית הבינה ואמרה בקול רם את מה שאנחנו זועקים כבר שנים". לדבריו, "זה ניצחון חד משמעי. המשמעות של התוצאה טובה יותר ממה שיכולנו לייחל לה".

"זו החלטה משמעותית גם מבחינה חוקית של הסטטוס של יהודה ושומרון", ציין. "ארה"ב קובעת את הסטנדרטים הבינלאומיים, והיא קובעת את הטון מבחינת שאר העולם אין ספק. וההחלטה הזו כמובן שומטת את הקרקע מתחת לכל פסק הדין האירופאי בשבוע שעבר".

"שנים שאנחנו נאבקים נגד ה-BDS", הוסיף ברג. "בשבוע שעבר הם פרסמו את ההחלטה ההזויה שלהם. אנחנו נמשיך להילחם ולהיאבק כדי שכל העולם ידע שהאדמה ההיסטורית הזו שלנו וחזרנו הביתה. אנחנו נמשיך לעשות פה יין טוב ומשובח שיישלח לכל מקום בעולם, ולעשות ציונות פשוטה ואמיתית".

תגיות:רוסיההתנחלויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה