חדשות בעולם

עוזרת לסגן הנשיא העידה בקונגרס: שיחת טראמפ-זלנסקי לא הייתה "מושלמת"

עזרת לסגן הנשיא, מייק פנס, ומומחה לאוקראינה במועצה לביטחון לאומי העידו בקונגרס כי השיחה שניהל טראמפ עם מקבילו האוקראיני לא הייתה ידידותית, כי הוא הפעיל עליו לחצים כבדים להתערב בבחירות לנשיאות ב-2020. בשלושת הימים הקרובים יופיעו בפני הוועדה עוד שבעה דיפלומטים וגורמי ממשל בכירים מתחום הביטחון הלאומי. עדים אלו עשויים לחזק את עמדת הדמוקרטים כי הנשיא הקפיא לשם מטרותיו הפוליטיות סיוע צבאי חיוני לקייב

התקשורת מחוץ לגבעת הקפיטול בה נחקרת פרשת אוקראינה גייט (צילום: שאטרסטוק)התקשורת מחוץ לגבעת הקפיטול בה נחקרת פרשת אוקראינה גייט (צילום: שאטרסטוק)
אא

היום השלישי של חקירת הליך ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפתחה היום (שלישי), עם עדותם של עוזרת לסגן נשיא ארה"ב ובכיר במועצה לביטחון לאומי בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים.

במוקד הליך ההדחה עומד החשד כי טראמפ ניצל את סמכותו כנשיא ארצות הברית למטרות פוליטיות ולא ענייניות, אשר הוביל את המפלגה הדמוקרטית לפתוח בחקירה בחודש ספטמבר. במסגרת הליך ההדחה, ועדת המודיעין חוקרת את שיחת הטלפון שערך טראמפ עם מקבילו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי, בחודש יולי, כאשר על פי החשד, טראמפ הפעיל לחץ על הנשיא האוקראיני שייפתח בחקירה בעניינו של יריבו למרוץ לנשיאות ב-2020, ג'ו ביידן ובנו, האנטר, שהיו מעורבים בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה", ואף התנה בכך את הסיוע הביטחוני לקייב.

שני גורמי הממשל שעוסקים בתום הביטחון הלאומי הם לוטננט קולונל אלכסנדר וינדמן, מומחה לאוקראינה במועצה לביטחון לאומי, ועוזרת לסגן הנשיא מייק פנס, ג'ניפר ויליאמס, שהאזינו לשיחת הטלפון בין טראמפ לזלנסקי. עם פתיחת ההצהרה סתרו שני העדים את קו ההגנה של טראמפ, לפיה שיחתו עם זלנסקי הייתה "חברית" ו"מושלמת".

וינדמן העיד כי תוכן השיחה הטריד אותו, ובשל כך פנה ליועץ המשפטי של המועצה לביטחון לאומי. "זה היה לא הולם, זה היה לא מתאים שהנשיא ביקש – דרש – לחקור יריב פוליטי, במיוחד ממדינה זרה, שבמקרה הטוב יש ספק רב אם תהיה חקירה נטולת פניות, ושיהיו לכך השלכות משמעותיות אם זה יתגלה בפומבי", אמר וינדמן. ויליאמס העידה כי מצאה את השיחה "חריגה ובלתי הולמת".

בחודש שעבר העיד ונדמן כי "לא חשבתי שזה ראוי לדרוש שממשלה זרה תחקור אזרח אמריקאי ודאגתי מההשלכות של תמיכת הממשל האמריקאי באוקראינה". עוד אמר כי "הבנתי שאם אוקראינה תקדם חקירה של הביידנים ובוריסמה (חברת הגז האוקראינית העומדת במרכז הפרשה – א"פ), דבר זה יתפרש כמהלך מפלגתי שללא ספק יביא לאיבוד התמיכה הדו-מפלגתית באוקראינה שנשמרה עד כה"

בשלושת הימים הקרובים יופיעו בפני הוועדה עוד שבעה דיפלומטים וגורמי ממשל בכירים מתחום הביטחון הלאומי. עדים אלו עשויים לחזק את עמדת הדמוקרטים כי הנשיא הקפיא לשם מטרותיו הפוליטיות סיוע צבאי חיוני לקייב.

במהלך היום צפויים להעיד קורט וולקר, השליח המיוחד לשעבר לאוקראינה, וטים מוריסון, בכיר במועצה לביטחון לאומי. שאר העדים שמופיעים היום, ארבעה במספר, מסרו כבר הצהרות מאחורי דלתיים סגורות לוועדת המודיעין של הסנאט.

אתמול הודיע טראמפ כי הוא צפוי להעיד במסגרת הליך ההדחה נגדו בעקבות פרשת אוקראינה גייט. ההודעה מגיעה בניגוד למדיניות הקודמת של הבית הלבן שלא לשתף פעולה עם הליך ההדחה שפתחה המפלגה הדמוקרטית נגד הנשיא, וסירבו למסור לידי ועדת המודיעין כל חומר שיסייע לחקירה. טראמפ הדגיש כי למרות שהוא לא עשה "שום דבר רע", הוא שוקל את הצעתה של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, להעיד.

"היא (ננסי פלוסי – א"פ) הציעה שאני אעיד על הליך ציד המכשפות המזויף. היא אמרה שאני גם יכול לעשות זאת בכתב", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "למרות שלא עשיתי שום דבר רע, ושאני לא רוצה לתת אמון בהליך שקרי ולא הוגן, אני אוהב את הרעיון. כדי לגרום לקונגרס להיות שוב ממוקד אני אשקול את זה בכובד ראש!"

תגיות:אוקראינה גייטדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה