חדשות בעולם

ברקע שערוריית אוקראינה: פומפאו שוקל להתפטר ממשרד החוץ

שלושה מקורות רפובליקניים ששוחחו באחרונה עם מזכיר המדינה אמרו כי פומפאו מחפש את "נתיב היציאה" הנכון מהממשל, זאת, ברקע חקירת ההדחה נגד טראמפ ובשל המתיחות בין השניים. פומפאו, שנמנע מלהורות לאותם בכירי משרדו שלא להעיד בבית הנבחרים, ספג ביקורת רפובליקנית חריפה, אחרי שבבית הלבן הורו לגורמי הממשל שלא לשתף פעולה עם המחוקקים הדמוקרטים שפתחו את החקירה

פומפאו (צילום: שאטרסטוק)פומפאו (צילום: שאטרסטוק)
אא

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, שוקל לפרוש מתפקידו ולהתמודד על מקום הסנאטור של מדינת קנזס בשנה הבאה – כך דווח היום (רביעי) במגזין "טיים". לפי הדיווח, מפי שלושה רפובליקנים ששוחחו בשבועות האחרונים עם פומפאו, בשלב זה הוא מעוניין למצוא את העיתוי הנכון לפרוש מהממשל.   

פומפאו, שנכנס למחלקת המדינה לפני כשנה וחצי בעקבות הדחתו של רקס טילרסון, ספג באחרונה ביקורת חריפה מבית וגם מכיוונו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שקידם אותו ממשרתו כחבר בית הנבחרים מטעם מדינת קנזס לתפקיד ראש ה-CIA, ומשם לתפקיד מזכיר המדינה. פומפאו נודע בשל הובלתו את מדיניות ה"מקסימום לחץ" שהוביל טראמפ נגד הממשל בטהראן, שהחל עם פרישת וושינגטון מהסכם הגרעין עם איראן ונאום 12 הנקודות שמסר ערב הפרישה מההסכם.

המקורות אמרו כי לנוכח ההתפתחויות האחרונות בהליך ההדחה שמנהל בית הנבחרים נגד טראמפ בפרשת אוקראינה-גייט, פומפאו חושש ששמו יקושר לשערורייה שתוביל לפגיעה אנושה בקריירה הפוליטית שלו. החשש לכך נעוץ בעובדה כי שורת בכירים במחלקת המדינה העידו בקפיטול כי הנשיא ומקורביו ניהלו ערוץ דיפלומטי עקיף כדי ליצור לחץ על נשיא אוקראינה שנכנס אז לתפקיד, ולדימיר זלנסקי, שיפתח בחקירה נגד יריבו הפוליטי במרוץ לנשיאות ארה"ב ב-2020 וסגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן. פומפאו, שנמנע מלהורות לאותם בכירים שלא להעיד בבית הנבחרים, ספג ביקורת רפובליקנית חריפה, ברקע הוראת הבית הלבן שלא לשתף פעולה עם המחוקקים הדמוקרטים שפתחו את החקירה.

הביקורת הפומבית מכיוונו של טראמפ לא איחרה גם היא לבוא, ובציוץ בטוויטר בחודש שעבר אמר הנשיא כי מזכיר המדינה טעה כשמינה לשגריר בפועל באוקראינה את ויליאם טיילור, שטרפד את מאמצי אנשי טראמפ ללחוץ על ממשל זלנסקי לחקור את ביידן. מול הביקורת הגוברת מצד סביבתו של הנשיא, פומפאו הותקף גם מהחזית הדמוקרטית בשל כך שלא גיבה את בכירי משרדו שהעידו בחקירת ההדחה, והיו נתונים לביקורת קשה מצד טראמפ ואנשיו.

טיילור, דיפלומט ותיק בשירות החוץ האמריקני שכיהן בין היתר כסגן נשיא המכון האמריקני לשלום, העיד בחקירת ההדחה כי הנשיא קשר בין הסיוע הצבאי שהיה חיוני לקייב, לבין פתיחת החקירה נגד ביידן והכריז כי מעשה פגע בביטחון הלאומי של ארצות הברית.

לפי הדיווח, בתחילה שקל פומפאו להתפטר באביב הקרוב, אולם לאור ההתפתחויות הוא צפוי להקדים את המועד, בהתאם לכך שיימצא "נתיב היציאה" הנכון מהממשל.

למרות הביקורת מצד טראמפ, פומפאו עצמו נמנע לרוב מלתקוף פומבית את הנשיא. עם זאת,  בחודש שעבר הוא ביקר במרומז את החלטת טראמפ להסיג את כוחות הצבא מצפון סוריה. בנימה מלגלגת אמר פומפאו לרשת "פוקס" כי "מניסיוני עם הנשיא, הוא נוהג קודם לקבל החלטה ואחר כך להפנים את הנתונים והעובדות, ולהעריך אם יש צורך בשינוי המדיניות כדי לעמוד ביעדים שהצבנו".

תגיות:מייק פומפאודונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה