מעניין

10 דברים שלא ידעתם על הצחוק שלכם (זהירות, מס’ 9 יכול להדביק אתכם)

הצחוק הוא התנהגות אינסטינקטיבית, המיוצרת ומוכרת על ידי אנשים מכל התרבויות. אך האם אי פעם שאלתם את עצמכם מדוע אנחנו צוחקים, מה מעורר הצחוק בגופנו ומה המחקרים בתחום מוכיחים על היכולת הפנומנלית שטבועה בכל אדם?

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

הצחוק הוא התנהגות אינסטינקטיבית, המיוצרת ומוכרת על ידי אנשים מכל התרבויות. אך האם אי פעם שאלתם את עצמכם מדוע אנחנו צוחקים, מה מעורר הצחוק בגופנו ומה המחקרים בתחום מוכיחים על היכולת הפנומנלית שטבועה בכל אדם? לפניכם 10 עובדות שישנו מקצה לקצה את ההסתכלות שלכם על הצחוק:

 

העובדה הראשונה: מה שוכן בתת המודע שלנו?

האמת היא שרוב האנשים לא יודעים את זה, אבל הצחוק כלל לא קשור להומור אלא לצורך של כל אחד מאיתנו ביחסים בינאישיים. הצחוק הוא הגורם המקשר בין אחד לשני, וזה מה שתת המודע שלנו מאותת לנו. 

 

העובדה השנייה: מתי אנחנו צוחקים? 

מחקרים מוכיחים שכשאנחנו נמצאים בחברה, הסיכוי שלנו לצחוק גובר בכ-35 פעמים יותר, מאשר כשאנחנו לבד. 

 

העובדה השלישית: מה עושה לנו צחוק של מישהו אחר?

פרופסור לפסיכולוגיה בשם רוברט ר. פרובין, ערך מחקר שביקש להבין מה מתחולל בתוכנו כאשר אנחנו שומעים צחוק של מישהו אחר, והגיע למסקנה שגם האדם הרציני ביותר לא יוכל לעמוד בפני אדם אחר שצוחק. 

 

העובדה הרביעית: מה באמת מצחיק אותנו?

לדברי ד"ר סקוט ווימס מאוניברסיטת מרילנד, שחקר במשך כמה שנים את נושא השפעות הצחוק על חיינו, ואף חיבר ספר מדעי על כך - אומר כי "אין נוסחת קסם או מפתח למה שמצחיק, אך בכל זאת - לרוב אנחנו צוחקים כאשר המוח שלנו מצפה למשהו אחד, ובפתאומיות מקבל משהו אחר".

ד"ר מרידית' גטיס, פסיכולוגית באוניברסיטת קרדיף, אומרת כי ההערכה שלנו לבלתי צפוי מתחילה כבר בינקות, אם כי ברמה בסיסית מאוד. "הורים ישימו לב שהם יכולים לעורר צחוק בתינוק שלהם על ידי חיקוי של פרצוף מצחיק, דיבור בקול מצחיק או השמעת 'קוקו', למשל".

 

העובדה החמישית: התפרצויות קלות וקצרצרות 

הצחוק של רוב בני האדם נוטה להתרחש בהתפרצויות קצרצרות של צלילים כמו 'חה-חה' או 'הוא-הוא' או 'הא-הא' - שחוזרים על עצמם כל חמישית שנייה. 

 

העובדה השישית: מודע או תת מודע?

רוב האנשים לא יכולים לצחוק על פי פקודה, כי צחוק הוא לא משהו שאנחנו מייצרים במודע. 

 

העובדה השביעית: דיאטת צחוק - יש דבר כזה 

אולי לא ידעתם, אבל צחוק יומיומי של 10-15 דקות שורף עד 40 קלוריות. אז קדימה, למה אתם מחכים? תתחילו לצחוק, ותיפטרו מהשומנים המיותרים (והמכבידים).

 

העובדה השמינית: כמה פעמים אתם צוחקים ביום?

מחקרים מראים כי אדם מבוגר צוחק בין 20 ל-25 פעמים ביום, ואילו אצל ילדים המספר הזה מכפיל ואף משלש את עצמו. 

 

העובדה התשיעית: מגפת צחוק - יש דבר כזה 

אולי לא ידעתם, אבל בשנת 1962 נדהמו חוקרים לגלות את מה שמכונה עד היום 'מגפת הצחוק של טנגנייקה' - שהחלה בכלל בין ספסלי בית ספר בטנזניה, והדביקה כפר שלם. תלמידות בית הספר המקומי שפרצו בצחוק חסר מעצורים, הצליחו להדביק את כל בית הספר ולהביא אותו אפילו (תאמינו או לא) לסגירה. המורים אמנם לא נדבקו, אבל תלמידות שחזרו אל הכפר שלהן לאחר שבית הספר נסגר - הצליחו להדביק גם את אנשי הכפר שלהן, ולחולל היסטריה המונית שעברה גם לבתי ספר אחרים באזור. 

בית הספר שבו החל הצחוק נסגר למשך ארבעה חודשים, ובעקבותיו נסגרו עוד ארבעה בתי ספר - כשבשורה התחתונה נדבקו למעלה מאלף איש במגפת הצחוק. 

 

העובדה העשירית: אחרי המעשים - נמשכים הלבבות 

בשורה טובה לאנשים עם אפס אחוזי חוש הומור: מחקר שנערך בשנת 2002 בארה"ב, גילה כי אדם שמאלץ את עצמו לצחוק או אפילו רק לחייך, למרות שאין לו שום סיבה טובה לכך - משפר אלפי מונים את מצב הרוח שלו. ולא, המוח האנושי לא מסוגל להבחין בין צחוק אמיתי וספונטני, לבין הנעה עצמית שלנו לכך. 

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:צחוקעובדותמעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה