כתבות מגזין

היוצרים חושפים סודות: "בסדרה הזו קורים דברים מרתקים"

היום (שלישי) תעלה בערוץ הידברות הסדרה החדשה והמדוברת 'בתי הדין'. רביב זק ואלון חמאווי, תסריטאי ובמאי הסדרה, מספקים הצצה לנבכי העלילה ומספרים בין היתר על הזוג שנמלט עם הצ'קים בשלהי חתונתו, המנגל מהקומה השביעית שעורר אימה ומהומה, והפנס המפתיע שצץ מהתקרה

  • ד' כסלו התש"פ
אא

היום (שלישי) זה עומד לקרות: בערוץ הידברות תעלה הסדרה החדשה 'בתי הדין'. "כבר 21 שנה שאני עובד במקצועות ההפקה והתקשורת", אומר רביב זק, 43, נשוי ואב לשישה המתגורר בנתניה, בעל תשובה ותיק האחראי על לא מעט תוכניות אהובות בהידברות, בין היתר על התכנית החדשה.  "אבל לכתוב תסריטים התחלתי רק אחרי שחזרתי בתשובה. להבדיל מתוכניות אחרות, בהן הרבה פעמים צריך להמציא את הסיפור והדמויות, במקרה של 'בית הדין' החלטנו להציג מקרים שכבר קרו, עם פסקי דין חלוטים, ופשוט לספר את הסיפור שמאחוריהם".

אם כן, במה למעשה עוסקת הסדרה החדשה?

"בסדרה הזו קורים דברים מאוד מעניינים וייחודיים. אנחנו למעשה ממחישים בסדרה מקרים אמתיים ומרתקים אשר נבחרו בקפידה והגיעו לדיון בבתי דין לממונות, מראים את טענות שני הצדדים, כולל עורכי דינם, ולבסוף את גזר הדין. את הסיפור עצמו מספרות הדמויות שמשחקות בכל פרק, וגם הדיין הוא שחקן – מוריס כהן המוכשר, אך עורכי הדין אינם שחקנים, אלא עורכי דין אמתיים – איתן רזיאל וגיא ניומן.

"בהמשך נעסוק גם במקרים שהגיעו לבית דינו של הרב בצרי, אך את רוב המקרים שכבר צילמנו לקחנו מפסקי דין של הרב יצחק זילברשטיין, והחיינו אותם בעזרת הצוות המוכשר שלנו".

 

הטענות, העדים ופסק הדין

נו, סקרנת. תן דוגמה.

"למשל, אחד הפרקים עוסק במקרה של זוג שבאמצע החתונה שלו ברח עם כל הכסף, מבלי לשלם לבעל האולם. כשבעל האולם הבין מה קרה, הוא תבע האורחים על המנות, וביקש מהם לשלם על מה שאכלו. האורחים, מצידם, טענו שהם כבר שילמו – הם שמו צ'ק עבור הזוג. המקרה הזה הגיע לבית הדין, השאלה הייתה האם הם חייבים לשלם, כמה, וכו', וניתן בו פסק מעניין מאוד. מי שיצפה בסדרה יוכל לשמוע זאת בפירוט. בסדרה בעזרת ה' יהיו עשרות פרקים מעולים, וזו רק דוגמה קטנה".

כיצד התבצעה העבודה מאחורי הקלעים?

"העבודה הייתה מאוד מיוחדת. יש משהו מיוחד שקורה רק בסדרה הזו – אני בוחר את המקרים הכי מעניינים, ואז הופך אותם לטקסט עבור השחקנים, ממש כמו בכל תסריט רגיל. את הטקסט הזה אני שולח לעורכי הדין, כל אחד בוחר צד, והם מחזירים לי את הטקסט עם הטענות שלהם. אחרי שזה מגיע אליי שוב, אני כותב את הטענות שלהם בתוך התסריט, וכמובן מכניס בסופו של דבר גם את פסק הדין המקורי".

עורכי הדין, שכאמור אינם שחקנים, יודעים מה פסק הדין?

"עורכי הדין לא יודעים מה פסק הדין, וזה הופך את הכל להרבה יותר מעניין. הם כותבים את הטענות שלהם מבלי לדעת מה פסק הדיין, כי אם אכתוב להם את ההחלטה - הם יכולים לכתוב את הטענות שלהם בהתאם לכך - כדי לצאת טוב. למשל, אם אגיד להם שבמקרה של החתונה הדיין פסק שהאורחים צריכים לשלם לבעל האולם סכום של שני שליש משווי המנות, אז הם יוכלו לטעון שזה מה שלדעתם צריך להיות, ולא לומר את מה שהם חושבים באמת".

על איזה מקרה נהנית לכתוב במיוחד?

"כל המקרים חזקים ומעניינים, אבל נהנינו במיוחד לעשות את הפרק עם המנגל ומכבי האש. מדובר באדם שעשה מנגל במרפסת שלו, קומה שביעית, יושב בסבבה, פתאום מול הפרצוף שלו מגיע כבאי על סולם ענק, עם זרנוק ביד, ומכבה לו את המנגל.

"אותו אחד לא מאמין למה שראו עיניו, צועק לכבאי למה עשה את מה שעשה, והכבאי אומר לו שמישהו דיווח על שריפה והוא בסך הכל פעל כמצופה. הכבאי סיפר שמישהו ראה אש ועשן שמגיעים מהקומה השביעית, ראה נפנופי ידיים, וחשב שזו שריפה. מעבר לנזק שנגרם לאוכל וכו', היה צריך לשלם 1500 שקל על הזמנת הכבאית. אף אחד מהצדדים לא הסכים לשלם, והמקרה הגיע לבית הדין. את סופו של המקרה תוכלו כמובן לראות באחד הפרקים הקרובים".

 

מקרים מרתקים מהחיים

"הכל התחיל בטלפון שקיבלתי ממנהל ערוץ הידברות", מספר אלון חמאווי, במאי הסדרה, על חלקו ב 'בתי הדין'. חמאווי, 40, נשוי ואב לילדה המתגורר ברמת גן, הנו שחקן, במאי ויוצר מוערך בתעשייה, אשר בשנים האחרונות מתקרב יותר ויותר לחיי תורה ומצוות, ובאופן טבעי – משתף פעולה מדי פעם בפעם עם ערוץ הידברות. "איתי אמר לי שהם מעוניינים לעשות תוכנית על בתי דין, ושיש תפקיד שהוא רוצה לעניין אותי בו.

"ההצעה הייתה שאגלם את הכתב והמנחה של הסדרה, אז קראתי את התסריטים, חשבתי שהם מעולים, והחלטתי ללכת על זה. זמן קצר לאחר מכן שאלתי מי מביים, אמרו לי שטרם הוחלט, ובסופו של דבר הלכנו גם על זה. אני מאוד שמח מהתוצאה, יצאה לנו ברוך ה' תכנית מדהימה".

מהי לדעתך הייחודית של הסדרה?

"יש הרבה דברים מיוחדים, אבל אחד הדברים היפים בסדרה הוא שכל פעם לוקחים מקרה מרתק אחר מהחיים, ממחישים אותו לכדי דיון מעניין בית דין, ודרך זה לומדים הלכות, עוסקים בתורה ומקבלים דעת תורה. הייתי מאוד שמח אם הצופים ילמדו מהסוגיות האלה. אפשר לקחת  אותן הלאה לתוך החיים עצמם, ואני מקווה שהתפקיד שלי יעזור בעניין.

"התפקיד שלי בסדרה הוא להיות ניטרלי. אני מדבר עם שני הצדדים לפני הדיון, שואל אותם שאלות, הם מציגים את הבעיה, ואז נכנסים לדיון. מדי פעם הכתב, שאותו אני מגלם, שואל את עורכי הדין שאלות גם במהלך הדיון. אני משחק כבר למעלה מ-15 שנה, השתתפתי בתוכניות של הוט, קשת, יס, ועוד, , ובתוך כל זאת אני חושב שאנחנו עושים כאן דברים נפלאים".

"תהליך ההתחזקות שלי התחיל לפני חמש שנים", מוסיף חמאווי, "ומאז הוא ממשיך לאט לאט. עם הזמן לקחתי על עצמי עוד ועוד דברים, וכיום ברוך ה' אני שומר שבת, מניח תפילין, קובע עיתים, וכו'".

רגע לפני סיום, ספר על חוויה מעניינת שהתרחשה במהלך הצילומים.

"הגובה שלי הוא שני מטרים, התקרה באולפן שבו צילמנו את הסדרה נמוכה יחסית, וביום הראשון של הצילומים לא שמתי לב שיש פנס על התקרה - ונכנסתי בו עם הראש. עכשיו אני צוחק על זה, אבל אז פשוט התקפלתי מכאבים. אני מקווה שאת העונה הבאה כבר נצלם באולפן הגדול".

תגיות:ערוץ הידברותרביב זקבתי הדין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה