חדשות בארץ

תקרית במעבר הגבול לירדן: המטיילים נדרשו להוריד כיפות וציציות

אנשי ביטחון ירדניים במעבר הגבול "רבין" בערבה עיכבו קבוצת מטיילים מישראל, שכללה סגני ראשי ערים, ודרשו מהם להסיר את ציציותיהם וכיפותיהם. בתגובה, הודיע שר הפנים אריה דרעי כי הוא שוקל למנוע כניסת פועלים מירדן לישראל. בעקבות מגעים שניהלו אנשי משרד החוץ וראש המל"ל, מאיר בן שבת, עם מקביליהם הירדניים, התאפשרה לבסוף כניסת הקבוצה הישראלית ללא כל הגבלות

אתר הר אהרון (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)אתר הר אהרון (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)
אא

תקרית חמורה אירעה הבוקר (שלישי) במעבר "רבין" בערבה, בגבול בין ישראל לירדן, כאשר חבריה של קבוצת מטיילים שרצתה להיכנס לירדן נדרשו על ידי אנשי הביטחון הירדנים להסיר מעליהם כל סממן דתי, ובכלל זאת ציציות וכיפות, בטרם ייכנסו לשטח הממלכה.

הקבוצה הישראלית כללה סגני ראשי ערים, משנים וממלאי מקום ברשויות מקומיות מרחבי הארץ, הנמצאים בימים אלו בכנס באילת. במסגרת הכנס, הגיעו כ- 100 מתוכם למעבר הגבול, ביניהם גם אנשים דתיים. קבוצת המטיילים התכוונה לצאת לביקור באתר הר אהרון (ג'בל הארון) שליד פטרה, בו על פי המסורת קבור אהרון הכהן.

חלק מהמטיילים נענו לדרישה הירדנית, הסירו מעליהם את כיפותיהם וציציותיהם וערמו אותם בערימה. אחרים סירבו לעשות זאת, וחזרו לבית המלון באילת בו הם שוהים. סגן ראש עיריית ירושלים, יוסי דייטש, סיפר לרדיו "קול חי" על האירוע החמור: "מזעזע לראות כאן ערימה של כיפות וציציות. זו אנטישמיות וביזיון. האם אי פעם דרשנו מערבים להסיר את הכאפיה בגבול? זה הזכיר לי תמונות מתקופות אפלות בהיסטוריה". דייטש ציין, עם זאת, כי היה גם "צד חיובי" לתקרית: "מרבית הסגנים הלא חרדים מזדהים איתנו, ולא מוכנים להיכנס למדינה האנטישמית ירדן".

סגן ראש מועצת שומרון, דוידי בן ציון, כתב בטוויטר: "שאלתם את עצמכם איך נראה הסכם 'שלום'? ובכן, ככה: כבר שעה וחצי מעוכבים כמעט 100 סגני ראשי ערים במעבר הגבול לירדן. למה? כי תפסו על אחד הסגנים ציצית, השם ישמור. ככה אני אוהב את השלום שלי".

חברים לא-דתיים בקבוצה הזדעזעו אף הם מהאירוע, וחזרו במחאה לשטח ישראל. סגן ראש עיריית רחובות, יניב מרקוביץ', סיפר על התחושות הקשות שחש יחד עם שאר חבריו לקבוצה: "סיפור השפלה. הבוקר שלנו במעבר לירדן. במסגרת פורום סגני רשויות שמתקיים באילת, אירגנו לנו יום טיול לפטרה. אנחנו מגיעים למעבר הגבול מבלי שניתנו הנחיות מתאימות, ומתחיל מסע הזוי, משפיל, מבזה ומביך בצד הירדני. עברנו את הגבול, מחכים באוטובוס, ואז מבקשים מכולם לחזור לבידוק נוסף. למה? ככה. וזו התמונה מבחינתי: זורקים את הציציות לפח. אסור לשים שום סממן דתי, חובה להוריד כיפות, מפשיטים אחד אחד כדי לראות שאין ציצית מתחת לחולצה. בושה. אנחנו לא ניקח חלק בסיור הזה. וחומר למחשבה: מה היה קורה אם זה היה הפוך?".

סגן ראש עיריית גבעתיים, מושיק גולדשטיין, הוסיף: "פשוט בושה. הגענו למעבר הגבול בסביבות השעה 7:30. בבידוק ראשון ביקשו מהדתיים להוריד כיפות ולהחליף לכובעים. כשסיימנו בידוק החזירו את כולנו, כי הבינו שחלק מהדתיים לובשים ציציות, החזירו את כל הקבוצה לבידוק נוסף. את הנשים שחבשו פאות או כובעים לקחו הצידה והפשיטו. לאחר הבידוק השני שוב משהו לא מצא חן בעיניהם, וביקשו להחזיר את כל הקבוצה לבידוק שלישי".

"המדריך שלנו עדכן כי פנו לעמאן לקבל אישור, ועליו לחתום שאנחנו נוסעים לפטרה ותו לא. לא סוטים ימינה ושמאלה, ולא מחצינים שום סממן דתי. כאן נשברנו. האווירה התנכרה מאוד. החלטנו לאות מחאה לחזור חזרה לאילת".

בעקבות התקרית במעבר הגבול, הודיע שר הפנים אריה דרעי כי הוא שוקל למנוע כניסת פועלים מירדן לישראל. הוא שוחח על כך עם אנשי משרד החוץ וראש המל"ל, מאיר בן שבת, שהעבירו את המסר למקביליהם בירדן. בעקבות זאת, התאפשרה כניסת הקבוצה הישראלית לירדן ללא כל הגבלות.

הנציגים הירדניים טענו, כי הצעד בו נקטו אנשי הביטחון המעבר הגבול נועד להבטיח את ביטחונם של התיירים הישראלים. בעקבות דרישתו של דרעי, הם הבהירו כי תיבדק שוב ההנחיה למנוע כניסת תיירים עם כיפות וסממנים דתיים נוספים. כדי לאכוף את ההחלטה, יוקם צוות עבודה שיכלול את נציגי משרד הפנים, משרד החוץ וגורמי הביטחון הרלוונטיים.

יש לציין, כי בארבעת החודשים האחרונים סגרה ירדן את אתר הר אהרון לכניסת מבקרים מישראל, וזאת בעקבות תיעוד שהופץ ברשת בו נראו מאות יהודים מתפללים במקום. נשיא המדינה ראובן ריבלין, שנפגש בשבוע שעבר בלונדון עם הנסיך הירדני ראזי בן מוחמד, עדכן שלשום את שר החוץ ישראל כץ כי בהמשך לפגישתו זו, ולאחר דיונים שנערכו בממלכה בעקבותיה, החליטה ירדן לפתוח מחדש את האתר לביקורי קבוצות מישראל.

תגיות:ירדןקבר אהרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה